آتشفشان‌هایی که ترسناک نیستند/گردشگری در دل مواد مذاب

سایت بدون -تقریبا همه ما در اینکه آتشفشان قشنگ است اما از دور! متفق‌‌القول هستیم؛ اما خب ماجراجویانی هم هستند که ترجیح می‌دهند این پدیده زیبا و در مواردی خانمان‌برانداز را از نزدیک -یا در واقع خیلی نزدیک- مشاهده کنند. اگر تصور اینکه در ارتفاع چند هزار متری پای دریاچه‌ای از مواد مذاب نشسته‌اید و آب خنک می‌خورید، برایتان سخت است، مطلبی که در ادامه می‌آید را بخوانید.

آتشفشان اِتنا (ایتالیا)

Image result for Mount Etna
این کوه هم‌اکنون مرتفع‌ترین و فعال‌ترین کوه آتشفشانی اروپا است. اتنا تقریبا در تمامی تاریخ بشر فوران کرده است اما مردم همچنان برای بالارفتن از آن مشتاقند. امروزه نصف مسیر با تله‌کابین طی می‌شود و باقی مسیر را پیاده می‌روند. کوه استرومبولی نیز در این منطقه قرار گرفته و یکی دیگر از آتشفشان‌های فعالی است که می‌توان از نزدیک مشاهده کرد.

آتشفشان ایافیاتلایوکوتل (ایسلند)

Image result for Eyjafjallajökull
نام این کوه ٨ سال پیش در صدر اخبار جهان قرار گرفت؛ هنگامی که فوران بی‌وقفه خاکستر از آن باعث شد آسمان اروپا برای روزهای متمادی سیاه و همه پروازها به این قاره لغو شود. اگر از ریکیاویک، پایتخت ایسلند، دو ساعت رانندگی کنید، می‌توانید صعود به قله ۱۶۷۶ متری را آغاز کنید. در طول مسیر در یک سمت می‌توانید سواحل ایسلندی را تماشا کنید و در سمت دیگر شکل‌گیری گدازه‌های آتشفشانی را ببینید.

آتشفشان کتپخی (اکوادور)
کتپخی یک کوه صخره‌ای و آتشفشانی فعال است که ۵۳۳۴ متر ارتفاع دارد و صعود به آن بسیار مشکل است. زمانی که به قله رسیدید، این امکان وجود دارد که حداقل بخشی از مسیر بازگشت را با دوچرخه طی کنید؛ اما اگر چنین شجاعتی را نداشتید که به قله اصلی بروید یا ابزار لازم برای کوهنوردی در رشته کوه‌های آند را نداشتید، می‌توانید به قله‌هایی صعود کنید که پیمودن مسیر آنها آسان‌تر است.
آتشفشان رینجانی (اندونزی)

Image result for ‫آتشفشان رینجانی‬‎
بهترین مسیر صعود به قله این کوه آتشفشانی در اقیانوس آرام، جبهه شرقی آن است. اگر ساعت ۲ نصف شب حرکت کنید، می‌توانید قبل از طلوع خورشید به قله کوه برسید. این زمان بهترین موقع برای رسیدن به قله است؛ چون اواسط صبح ابرها بر فراز جنگل‌های انبوه تشکیل شده و باعث مسدودشدن بهترین چشم‌اندازهای کوه می‌شوند.

آتشفشان پاکایا (گواتمالا)

Image result for Pacaya
زمانی بود که شما می‌توانستید به سمت گدازه‌های روان این آتشفشان فعال در نزدیکی آنتیگوا بروید و تا ذوب‌شدن کفش‌هایتان آن‌جا بمانید! البته مدتی است پلیس محلی به این نتیجه رسیده که شاید این مسیر امن‌ترین مسیر برای بازدید از آتشفشان نیست و دسترسی به مناطق آتشفشانی و گدازه‌های روان را محدودتر کرده‌اند؛ اما هنوز هم گذر از میان فوران بخارهای داغ و گدازه‌های سردشده، ارزش سه کیلومتر کوه‌پیمایی جان‌فرسا را دارد.

آتشفشان پوآس (کاستاریکا)

http://rozanehonline.com/fa/rozanehgroup/khordad90/atashfeshaan/pacaya.jpg
پوآس را باید بزرگترین کوه آتشفشانی فعال جهان دانست. طول دهانه این آتشفشان نزدیک به ١۵٠٠ متر است و در میانه آن دریاچه‌ای فیروزه‌ای شکل قرار دارد که عمق آن را ٣٠۴ متر تخمین زده‌اند. دومین دهانه آتشفشانی پوآس که یک دریاچه کوهستانی سبز گرمسیری و چشم‌نواز است، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاستاریکا محسوب می‌شود.

آتشفشان ویلاریکا (شیلی)

Image result for ‫آتشفشان ویلاریکا‬‎
ویلاریکا در پاتاگونیا فعال‌ترین آتشفشان رشته کوه‌های آند است و جزو ۵ آتشفشان جهان است که در دهانه آن دریاچه گدازه واقعی وجود دارد. برای رسیدن به این مکان حتما به یک راهنما نیاز دارید و هم اینکه قطعا باید یک کوهنورد بسیار باتجربه باشید.

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *