آشنایی با شاهکارهای معماری جهان/از مسجد نصیرالملک تا واتیکان


سایت بدون -معماری را هنر طراحی بناها توصیف کرده‌اند. هنری که از اعماق تاریخ تا به امروز بشر را مقهور زیبایی و شکوه خود کرده و البته که هنوز و همچنان پیش می‌رود و علم و تکنولوژی را نیز به خدمت خود درآورده است. اگر می‌خواهید با تعدادی از شاهکارهای معماری جهان آشنا شوید خواندن این مطلب را ادامه دهید.

مسجد نصیرالملک | شیراز، ایران

http://www.iribnews.ir/files/fa/news/1396/11/12/1848947_232.jpg
این مسجد زیبا بین سال‌های ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشیدی ساخته شده است. شیشه‌های رنگی و خارق‌العاده این مسجد از آن مکانی زیبا و نفس‌گیر ساخته‌اند. زمانی که نور خورشید از پنجره‌ها به درون بنا می‌تابد، کل شبستان این مجموعه پر از نورهای مسحور کننده رنگارنگ می‌شود.

کاخ الحمرا | اندلس، اسپانیا

Image result for ‫کاخ الحمرا‬‎
این کاخ در دوران حکومت مسلمان‌ها بر اسپانیا ساخته شده است. زیبایی مسحور کننده این کاخ قرار بود تمثیلی از بهشت را روی زمین تداعی کند. الحمرا را می‌توان مشهورترین مثال معماری عربی اسلامی در اروپا بر شمرد که زیبایی آن چشم‌ها را خیره می‌کند.

مسجد جامع | اصفهان، ایران

Image result for ‫مسجد جامع اصفهان‬‎
مسجد جامع اصفهان نتیجه ساخت و سازهایی است که از قرن هفتم تا بیستم میلادی در ایران جریان داشت. این مسجد که بر روی ویرانه‌های مسجد قدیمی‌تری ساخته شده قدیمی‌ترین بنای مذهبی در ایران به شمار می‌رود. از این بنا همچنین به عنوان شاهکار معماری ایرانی اسلامی هم یاد می‌شود.

حمام سلطان امیر احمد | کاشان، ایران

Image result for ‫حمام سلطان امیر احمد‬‎
قدمت این حمام را به دوره سلجوقیان نسبت می‌دهند، اما بنای فعلی از دوران قاجار به جا مانده است. این حمام به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده و بنای زیبای آن با کاشی‌های زینتی که برخی از آن‌ها فیروزه‌ای و طلایی هستند تزئین شده است. معماری شگفت‌انگیز به علاوه اهمیت تاریخی و فرهنگی، این حمام را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان تبدیل کرده است.

کازا بالیو | بارسلونا، اسپانیا

Image result for ‫کازا بالیو‬‎
این بنا شاهکاری زیبا و سورئال از هنرمند مشهور، آنتونی گاودی است. کازا بالیو در سال ۱۸۷۷ ساخته و بین سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۶ بازسازی شد. بنای رنگارنگ و مدرن کازا بالیو با جزییات پر زرق برق، یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های بارسلونا است که دست کم یک بار باید از آن بازدید کنید.

موزه‌های واتیکان | واتیکان

Image result for ‫موزه‌های واتیکان‬‎
موزه‌های واتیکان، میزبان مجموعه‌های هنری بیشماری هستند که هر ساله حدود ۵ میلیون نفر از آن‌ها بازدید می‌کنند. راه پله‌های مدور باشکوه این مجموعه موزه‌ها، در سال ۱۹۳۲ توسط جوزپه مومو طراحی شده‌اند و از آن زمان تاکنون، توجه عکاسان را به خود جلب می‌کنند.

امبارکادرو سنتر | سان‌فرانسیسکو، آمریکا

Image result for ‫امبارکادرو سنتر‬‎
امبارکادرو سنتر، مجموعه ۵ آسمانخراش در منطقه مالی سان‌فرانسیسکو است. فواره‌ها و مجسمه‌های بزرگ از این مرکز یک جاذبه توریستی ساخته‌اند. راه‌پله‌ها مدور امبارکادرو سنتر، در بین عکاسان بسیار پر طرفدار است. در اینجا می‌توان تعداد زیادی بوتیک، رستوران و سینما را پیدا کرد.

کویین هاوس | لندن، انگلستان

Image result for ‫کویین هاوس‬‎
ساختمان کویین هاوس بین سال‌های ۱۶۱۶ و ۱۶۱۹ در گرینویچ ساخته شده است. بعد از سفری که شاه جیمز اول، پادشاه انگلستان به ایتالیا داشت، دستور ساخت این بنا را برای همسرش صادر کرد. زیبایی خاص این مجموعه، پله‌های لاله‌ای و دَورانی شکل آن هستند. بازدید از موزه و این کاخ زیبا دلیل خوبی برای سفر به منطقه گرینویچ است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *