آنتی‌اکسیدان‌ها را چقدر می‌شناسید ؟

https://universityhealthnews.com/wp-content/uploads/antioxidant-supplements.jpg
سایت بدون -آنتی‌اکسیدان‌ها به «روبندگان رادیکال‌های آزاد» معروفند. اما چرا؟ رادیکال‌های آزاد به موادی گفته می‌شود که در بدن‌ در نتیجه سازوکارهای سوخت‌وسازی به‌وجود می‌آیند. اگر سبک زندگی سالمی نداشته باشیم، مثلا سیگار بکشیم یا از خودمان در برابر اشعه‌های زیان‌آور خورشید محافظت نکنیم، ممکن است که سطح رادیکال‌های آزاد در بدن‌مان از کنترل خارج شود.
آنتی‌اکسیدان‌ها قادرند خودشان را به رادیکال‌های آزاد بچسبانند و نگذارند که این مواد زائد موجب آسیب به سلول‌ها و ایجاد اختلال در کارکردهای عادی بدن‌مان شوند. البته رادیکال‌های آزاد همیشه هم بد نیستند و می‌توانند برای ایمنی و سنتز هورمون‌ها کاربردی باشند.
آیا آنتی‌اکسیدان‌ها موجب پیشگیری از بیماری‌ها می‌شوند؟
آنتی‌اکسیدان‌ها تازه از دهه ۱۹۹۰ مورد توجه قرار گرفتند و به‌همین‌خاطر هنوز نتایج تحقیقات انجام‌شده برای پاسخگویی قطعی به این سوال کافی نیست. از طرفی آنتی‌اکسیدان‌ها انواع خیلی مختلفی دارند و بسختی می‌توان گفت که هرکدام‌شان دقیقا چه اثری روی بدن می‌گذارند. از این‌رو دانشمندان بیشتر سعی دارند بدانند کدام مواد غذایی خواص آنتی‌اکسیدانی دارند و فوایدشان چیست. برای مثال مطالعات نشان داده است مواد غذایی حاوی ویتامین‌های A، C، E بتاکاروتِن، سِلِنیوم، منگنز و زیکسانتین خواص آنتی‌اکسیدانی دارند. این ذرات مغذی بیشتر در مواد غذایی پایه‌گیاهی یافت می‌شوند. یا مثلا گوجه سرشار از آنتی‌اکسیدان لیکوپِن است که می‌تواند خطر سرطان پروستات را کاهش دهد. قهوه نیز خواص آنتی‌اکسیدان بالایی دارد و برای مدیریت وزن، بهبود بینایی و کاهش خطر سرطان و آلزایمر مفید است.
مکمل آنتی‌اکسیدان بخوریم یا نه؟
متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها تا حد امکان از طریق رژیم غذایی اقدام کنید. مثلا میوه، سبزیجات، غلات و تخم‌مرغ بخورید و فقط درصورت توصیــــــــــــــــــــــــــه پزشــــــــــــک به مصـــــــــرف مکمل‌های آنتی‌اکسیدان روی بیاورید
مترجم: صدف دژآلود

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *