آنفلوانزا در بالای ۶۵ سال خطرناک است

https://www.berasad.com/wp-content/uploads/2017/10/photo_2017-10-29_10-37-59.jpg

سایت بدون –  آنفلوانزای فصلی می‌تواند علائم خفیف تا شدیدی داشته باشد. برخی افراد در طول یک هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما افراد سالمند ممکن است در معرض عوارض وخیم و مرگبار آن قرار گیرند.
خطر عوارض آنفلوانزا با ضعیف شدن طبیعی دستگاه ایمنی ناشی از بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. هنگامی که دستگاه ایمنی قوی نباشد، مقابله با ویروس‌ها برای بدن مشکل‌تر می‌شود. اگر عفونت با ویروس آنفلوانزا بدتر شود، ممکن است ذات‌الریه ایجاد کند و به بستری شدن و در مواردی مرگ بیمار بینجامد. اگر بالای ۶۵ سال دارید، لازم است بیشتر درباره آنفلوانزا، ازجمله علائم، عوارض و پیشگیری از آن بدانید.
علائم آنفلوانزا
علائم آنفلوانزا ممکن است به سرعت آغاز شود که در برخی افراد ۴-۱ روز پس از قرارگیری در معرض ویروس ایجاد می‌شود.
اگر احساس ناخوشی می‌کنید، مهم است بین علائم آنفلوانزا و علائم سرماخوردگی فرق بگذارید. علائم این دو بیماری ممکن است مشابه باشند، اما علائم سرماخوردگی معمولا خفیف‌تر هستند. به علاوه علائم سرماخوردگی معمولا به‌تدریج بروز می‌کند.
آنفلوانزا به جز شروع ناگهانی‌اش ممکن است علائمی ایجاد کند که در سرماخوردگی دیده نمی‌شود.
علائم مشابه سرماخوردگی و آنفلوانزا:
آبریزش بینی
گرفتگی و پرخونی بینی
گلودرد
سرفه
اگر آنفلوانزا داشته باشید، این علائم اضافی ممکن است بروز کنند:
تب شدید
بدن‌درد
لرز
خستگی
ضعف
ناراحتی در قفسه سینه
سردرد
اگر ۶۵ ساله و بالاتر هستید و هرکدام از علائم آنفلوانزا در شما بروز کرد، برای جلوگیری از عوارض وخیم آن فوری به پزشکتان مراجعه کنید. اگر در طول ۴۸ ساعت اول پس از بروز علائم آنفلوانزا به پزشک مراجعه کنید، ممکن است برایتان داروهای ضدویروسی برای درمان تجویز کند. این داروها اگر ابتدای بیماری مصرف شوند، می‌توانند مدت و شدت بیماری شما را کاهش دهند.
عوارض آنفلوانزا
عوارض آنفلوانزا در افراد جوان و افراد دارای دستگاه ایمنی سالم چندان شایع نیستند اما این عوارض در افراد بالای ۶۵ سال شایع‌ترند و حدود ۸۵ درصد مرگ‌های ناشی از این بیماری در سنین بالا رخ می‌دهد.
همچنین حدود ۷۰ درصد از بستری شدن‌های مربوط به آنفلوانزا در همین گروه سنی است.
برخی از عوارض مربوط به آنفلوانزا خیلی شدید نیستند، ازجمله عفونت سینوس یا عفونت گوش. عوارض وخیم‌تر شامل برونشیت و ذات‌الریه می‌شوند.
برونشیت هنگامی رخ می‌دهد که پوشش داخلی لوله‌های برونش که هوا را به ریه‌ها می‌رسانند، ملتهب می‌شوند. علائم برونشیت شامل این موارد هستند:
سرفه با خلط زرد، خاکستری یا سبز
خستگی
تنگی‌نفس
تب
درد قفسه سینه
برونشیت ممکن است به ذات‌الریه؛ یعنی عفونت کیسه‌های هوایی درون یک یا هر دو ریه منتهی شود. ذات‌الریه می‌تواند درد قفسه سینه، تنگی‌نفس و سرفه شدید ایجاد کند.
ذات‌الریه در سالمندان ممکن است باعث افت دمای بدن، گیجی، تهوع و استفراغ شود.
ذات‌الریه عارضه‌ای وخیم است و اگر درمان نشود، ممکن است به راه یافتن باکتری‌ها به جریان خون و نارسایی اندام‌های حیاتی منتهی شود. عفونت ریه ممکن است به تجمع مایع در ریه‌ها یا آبسه (تجمع چرک) درون ریه‌ها منجر شود.
سایر عوارضی که ممکن است به علت آنفلوانزا رخ دهند، شامل التهاب قلب، مغز و عضلات است. این عوارض ممکن است به اشکال در اندام‌های متعدد حیاتی بدن منجر شود. اگر دچار آسم یا بیماری قلبی هستید، ویروس آنفلوانزا می‌تواند وضعیت این بیماری‌های مزمن را بدتر کند.
مراقب بروز علائم شدیدی ماند تنگی‌نفس، درد قفسه سینه، سیاهی رفتن چشم‌ها، استفراغ و گیجی باشید و در این موارد بدون تاخیر به پزشک مراجعه کنید.
درمان آنفلوانزا
اگر در طول ۴۸ ساعت پس از شروع علائم نزد پزشک نروید، درمان‌های ضدویروسی برای آنفلوانزا ممکن است دیگر چندان در کاهش مدت یا شدت علائم موثر نباشند اما داروهای ضدویروسی همچنان ممکن است برای افرادی که در معرض خطر عوارض آنفلوانزا هستند، تجویز شوند.
درمانی برای آنفلوانزا وجود ندارد، بنابراین این بیماری باید دوره خود را طی کند. برای تخفیف علائم می‌توانید از داروهای بدون نسخه سرماخوردگی یا آنفلوانزا استفاده کنید. همچنین برای فروکش کردن درد و تب می‌توانید ایبوپروفن مصرف کنید.
لازم است استراحت کافی داشته باشید تا دستگاه ایمنی تقویت شود و با ویروس بجنگد. با مراقبت از خودتان در خانه، در طول یک تا دو هفته حالتان بهتر خواهد شد.
اگر دچار عوارض آنفلوانزا شدید، پزشکتان ممکن است مجبور شود برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز کند. آنتی‌بیوتیک عفونت ثانوی مانند عفونت گوش، عفونت سینوس، برونشیت یا ذات‌الریه را درمان می‌کند. همچنین ممکن است نیاز به تجویز داروهای مهارکننده سرفه برای سرفه شدید داشته باشید.
پیشگیری از آنفلوانزا
پیشگیری کلید دور ماندن از آنفلوانزا و عوارض آن است. هر فردی به‌خصوص اگر ۶۵ سال و بالاتر باشد، باید واکسن سالانه آنفلوانزا را در نظر بگیرد.
البته باید بدانید واکسن آنفلوانزا صددرصد موارد موثر نیست اما می‌تواند خطر دچار شدن به آنفلوانزا را در حد ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد.
فصل آنفلوانزا از اوایل پاییز تا اوایل بهار است، بنابراین باید واکسن را قبل این زمان تزریق کنید. به یاد داشته باشید حدود دو هفته طول می‌کشد تا واکسن آنفلوانزا تاثیر خود را بگذارد.
علاوه بر واکسیناسیون سالانه، راه‌های دیگری هم برای محافظت در برابر آنفلوانزا وجود دارد:
پرهیز از اماکن شلوغ. در مکان‌های عمومی ماسک به صورت بزنید و از افراد بیمار دوری کنید.
دست‌هایتان را به طور منظم با آب گرم و صابون بشویید یا در طول روز از ژل ضدباکتری استفاده کنید.
به صورت، دهان و بینی‌تان دست نزنید.
با خوردن غذاهای سالم، ورزش منظم و کاهش استرس دستگاه ایمنی‌تان را تقویت کنید.
به طور منظم سطوح خانه (کلیدهای برق، دستگیره‌های درد، تلفن‌ها، اسباب‌بازی‌ها) را ضدعفونی کنید.
اگر علائم آنفلوانزا در شما بروز کرد، نزد پزشک بروید.
افراد در معرض
خطر عوارض آنفلوانزا
افراد بسیار کم‌سن
افراد ۶۵ ساله و مسن‌تر
افراد دارای بیماری‌های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی، اچ‌آی‌وی و دیابت
خانم‌های باردار
افراد خیلی چاق که شاخص توده بدنی ۴۰ و بالاتر دارند.
افراد دچار ضعف دستگاه ایمنی
دکتر علی ملائکه
باورهای نادرست درباره آنفلوانزا
۱٫ واکسن آنفلوانزا ممکن است آنفلوانزا ایجاد کند: واکسن آنفلوانزا از ویروس غیرفعال‌ شده تهیه شده است، بنابراین نمی‌تواند باعث انتقال عفونت شود. اگر فردی پس از واکسیناسیون آنفلوانزا دچار آنفلوانزا شود، ربطی به واکسن ندارد. یک تا دو هفته طول می‌کشد تا واکسن باعث ایمنی شما در برابر آنفلوانزا شود اما افراد به اشتباه فکر می‌کنند چون پس از واکسن زدن بیمار شده‌اند، بیماری‌شان مربوط به واکسن است.
۲٫ افراد سالم نیازی به واکسن آنفلوانزا ندارند:
گرچه واکسن آنفلوانزا به‌خصوص برای افراد دچار بیماری مزمن اهمیت دارد، اما هر کسی حتی افراد سالم از تزریق واکسن نفع می‌برند. همه افراد پس از ۶ ماهگی از جمله خانم‌های باردار می‌توانند واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.
۳٫ آنفلوانزا یک سرماخوردگی شدید است: آنفلوانزا ممکن است علائم مشابهی با سرماخوردگی داشته باشد، از جمله گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی صدا و سرفه اما آنفلوانزا بیماری وخیم‌تری ناشی از ویروس‌هایی جداگانه است که ممکن است به ایجاد عوارض و بستری شدن فرد بینجامد.
۴٫ هنگامی که حالتان خوب شود، دیگر ویروس را پخش نمی‌کنید: در واقع ۲۰ تا ۳۰ درصد از افرادی که حامل ویروس آنفلوانزا هستند، علامتی ندارند.
۵٫ اگر بدون لباس کافی یا با موهای تر وارد هوای سرد شوید یا در معرض باد سرد قرار گیرید، آنفلوانزا می‌گیرید: تنها راه آنفلوانزا قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوانزاست. فصل آنفلوانزا مصادف با فصول سرد سال است. بنابراین مردم آنفلوانزا را با هوای سرد و توفانی مرتبط می‌کنند اما چنین رابطه‌ای وجود ندارد.
۶٫ سوپ مرغ باعث بهبود سریع‌تر آنفلوانزا می‌شود: مایعات داغ می‌توانند گلودرد را تسکین دهند و مایعات کافی برای بدن فراهم کنند اما سوپ مرغ کیفیت خاص دیگری که به مقابله با آنفلوانزا کمک کند، ندارد.
۷٫ اگر بیش از یکی- دو روز تب بالا داشته باشید، نیاز به آنتی‌بیوتیک دارید: آنتی‌بیوتیک‌ها بر ضدباکتری‌ها به خوبی عمل می‌کنند، اما بر عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوانزا تاثیری ندارند. البته برخی افراد دارای آنفلوانزا ممکن است به عنوان عارضه این بیماری دچار عفونت باکتریایی شوند. بنابراین اگر علائم شما ادامه داشت یا بدتر شد، بهتر است برای معاینه نزد پزشک بروید.
۸٫ لازم نیست هر سال واکسن آنفلوانزا تزریق کرد: ویروس آنفلوانزا هر سال به علت جهش‌های ژنتیکی تغییر می‌کند. بنابراین لازم است هر سال واکسن تزریق کرد تا اطمینان حاصل شود که ضد انواعی از ویروس که با احتمال بیشتری شایع می‌شوند، ایمن شده‌اید.
۹٫ واکسیناسیون برای محافظت از آنفلوانزا کافی است: واکسیناسیون محافظت صددرصد در برابر آنفلوانزا ایجاد نمی‌کند. علاوه بر واکسیناسیون باید از تماس با افراد دچار آنفلوانزا خودداری کنید و دست‌هایتان را به طور مکرر بشویید.
۱۰٫ هنگام تب خوراکی نخورید: اگر به علت آنفلوانزا یا سرماخوردگی تب کرده‌اید، نیاز به مصرف مایعات بیشتری دارید. دلیلی وجود ندارد که میزان خوردنتان را افزایش یا کاهش دهید. گرچه ممکن است اشتها نداشته باشید، غذا نخوردن هنگام تب کمکی به بهتر شدن شما نخواهد کرد.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *