آنچه درباره سکته مغزی نمی‌دانستید

https://www.chetor.com/wp-content/uploads/2017/02/40769.jpg

سایت بدون -بین عوامل تغذیه‌ای و غیرتغذیه‌ای مختلف، برخی از آنها در ابتلا به سکته مغزی نقش بیشتری دارند که معمولا ما آنها را یا نادیده می‌گیریم یا اصلا نمی‌شناسیم‌. از این رو، در ادامه به معرفی برخی از عوامل تاثیرگذار در بروز سکته مغزی می‌پردازیم.
۱٫ قرص‌های ضدبارداری: استفاده از قرص‌های ضدبارداری که حاوی حجم بالایی از هورمون‌ها هستند، می‌تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا، دیابت نوع ۲ و کلسترول بالا را افزایش بدهد. از آنجایی که تمام این عوامل می‌توانند بر سختی عروق تاثیر بگذارند، می‌توانند خطر ابتلا به سکته مغزی را هم به‌وجود بیاورند. خانم‌های سیگاری که اصرار دارند قرص‌های ضدبارداری مصرف کنند، ۲ برابر بیشتر از سایر خانم‌ها در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار خواهند داشت. از این رو، توصیه می‌شود خانم‌ها به‌صورت دوره‌ای، روش پیشگیری از بارداری خود را تغییر دهند.
۲٫ میگرن: هرچند محققان هنوز نتوانسته‌اند دلیل مشخصی برای وجود رابطه بین میگرن و سکته مغزی اعلام کنند اما به‌صراحت عنوان کرده‌اند میگرن می‌تواند با تاثیر منفی بر عروق خونی و چرخه انعقاد خون، احتمال سکته مغزی را افزایش دهد.
۳٫ چاشنی‌های شور: محققان آمریکایی بر این باورند که
هر فرد بالغ می‌تواند تنها روزی ۲۴۰۰ میلی‌گرم سدیم دریافت کند و کسانی که فشارخون بالایی دارند، مجاز به مصرف ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم در طول روز خواهند بود. زیاده‌روی در مصرف سدیم، می‌تواند شانس افزایش فشارخون و ابتلا به سکته مغزی را بالا ببرد. متاسفانه، خیلی از افراد عادت به مصرف مداوم خیار‌شور و زیتون شور دارند و نمی‌دانند این عادت غذایی، خطر سکته مغزی را در آنها به‌شدت افزایش می‌دهد. بهتر است بدانید هر ۱ فنجان زیتون یا خیارشور، حدود ۱۸۷۲ میلی‌گرم سدیم دارد.
۴٫ آجیل‌های شور: آجیل‌ها، جزو مغذی‌ترین انواع میان‌وعده هستند اما اصرار به مصرف انواع شور آنها می‌تواند خطر
سکته مغزی را دنبال داشته باشد. هر فنجان آجیل شور، حدود ۱۶۲۶ میلی‌گرم سدیم به بدن می‌رساند. از این رو، توصیه متخصصان تغذیه همواره به مصرف آجیل‌های خام برای پیشگیری از افزایش فشارخون و بروز سکته مغزی ناشی از آن است.
۵٫ سبزی‌های کنسروی: این روزها، مصرف انواع سبزی‌های کنسروی مانند نخودفرنگی، ذرت، هویج، قارچ و… رواج پیدا کرده است. بد نیست بدانید هر فنجان از این کنسروها، حاوی حدود ۱۹۱۷ میلی‌گرم سدیم است و توصیه به بخارپز کردن این سبزی‌ها در منزل و پرهیز از زیاده‌روی در مصرف انواع کنسروی‌شان به دلیل پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا و بروز سکته مغزی است.
منبع: strokeassociation

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *