آنچه والدین باید از شناخت، پیشگیری و ترک ماده مخدر «گل» بدانند

http://www.sarpoosh.com/sites/default/files/contents/images/port/hemp.jpg

سایت بدون – چندی پیش دکتر پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد، افزایش تقاضا برای خرید ماده مخدر گل به میزانی افزایش یافته که باعث بالا رفتن قیمت آن شده است. مصرف «گل» دروازه ورود به مواد دیگر است و مصرف آن بخصوص بیشتر در میان گروه سنی نوجوان رواج دارد. به دلیل اهمیت این موضوع پای صحبت‌های سعید امدادی، کارشناس اعتیاد و روان شناس عمومی و عضو انجمن روان‌شناسان آمریکا(A.P.A) نشستیم . او نیز معتقد است طبق تحقیقات مصرف ماریجوانا در سنین زیر ۱۹ سال که حیطه روانشناختی در حال رشد است، بسیار آسیب‌زاتر از دیگر گروه‌ها است. مبتلایان به اختلال خلقی و روانی چون اختلال چند قطبی، اسکیزوفرنی و شخصیت وابسته و ضد اجتماعی و مادران باردار، چند برابر بیشتر در معرض آسیب‌ هستند. عوارض مصرف گل (کانابیس) بیشتر بر رفتار و نوع زندگی تاثیر می‌گذارد و کمتر فیزیولوژیک است. به این شکل که عملکرد فرد کاهش می‌یابد و تلاشی برای زندگی نمی‌کند. «گل» محصولی از «گیاه کانابیس» یا همان «شاهدانه» و شبیه چای سبز است. از کانابیس بسته به این‌که از کدام قسمت استفاده و چطور تولید شود، مواد مخدر گوناگونی حاصل می‌شود:
  صمغ گیاه کانابیس: حشیش
 خشک کردن برگ‌های نوک‌تیز کانابیس: گراس
  غنچه‌های سبز رنگش: گل 
  سربرگ‌های خشک‌شده جوان گیاه: ماریجوانا
 روغن گیاه: اویل کانابیس
  ژل گیاه، هم بتازگی تولید شده‌است و حتی کیک و شکلات هم از آن تولید می‌شود.
کشیدنی یا خوراکی؟
 مصرف‌کنندگان بعد از تهیه بسته‌ گل که معمولا شامل چهار یا پنج عدد گل است، «پیپر یا کاغذ» نیاز دارند تا آنها را بپیچند. این کاغذها که برای سیگار هم استفاده می‌شود در هر دکه روزنامه‌فروشی به فروش می‌رسند. بعد از 
خرد کردن و قرار دادن خوشه‌ها در کاغذ، فتیله آن را قرار می‌دهند و مانند سیگار می‌کشند.
حسش چیست؟
این مواد جزو روانگردان‌ها محسوب می‌شود و حالت کرختی ایجاد می‌کند. مصرف گل در برخی‌ با افزایش استرس‌ و در برخی‌ نیز با کاهش استرس همراه است. در کل در حافظه کوتاه‌مدت اشکال ایجاد می‌کند. اصولا مواد اعتیادآور با توجه به این‌که زمینه روانی، اختلالات خلقی و ژنتیکی و سن و سال فرد چه باشد، روی کارکرد مغز تاثیر متفاوتی می‌گذارند. ماده مخدر گل از طریق ریه جذب می‌شود و به همین دلیل با سرفه‌های شدید همراه است، خشکی دهان، قرمزی چشم، تفکرات فلسفی، فریز شدن احساسات از علائم آن است.
سفت‌کاری ستون خانواده 
در بسیاری کشورها مصرف کانابیس مجاز شده  و جوانان و نوجوانان در معرض تبلیغات گسترده‌ای برای مصرف قرار دارند، به همین جهت خانواده‌ها وظیفه مهمی بر عهده دارند تا در مقابل سوءتفاهم بسیاری از نوجوانان مبنی بر بی‌عارضه بودن این ماده مخدر پاسخگو باشند. در شبکه‌های مجازی بسیاری از چهره های مشهور جزو تبلیغ‌کنندگان این صنعت هستند. نوجوانان و جوانان گوشی به دست با دیدن مصرف گل در ویدئوها و کلیپ‌ها درگیر این ذهنیت می‌شوند که استفاده از این ماده اشکالی ندارد. وظیفه مهم خانواده را برای هشدار دادن به فرزندانشان می‌توان درسه گروه مهم جای داد:
۱٫ حفظ رابطه مثبت و انسجام با نوجوان: خانواده‌ها باید از خود بپرسند که روزانه چقدر حرف برای گفتن با یکدیگر دارند. گسست خانوادگی عاملی است که نوجوانان را به سمت مصرف مواد سوق می‌دهد.
۲٫ نظارت روی روابط فرزندان: که به معنای ایجاد محدودیت نیست، نوجوانان نمی‌توانند تنها باشند و باید با همسالان خود دوست باشند. نظارت به معنای کمک به یافتن دوست‌های مناسب با جهت فکری سلامت است.
۳٫ گفتمان، حول محور خطرات مواد: نباید به دلیل ترس از چشم و گوش باز شدن نوجوان، صحبت درباره این موضوع را ممنوع کرد. در این گفت‌وگوها نباید یک طرفه صحبت کرد و بهتر است درباره این‌که این ماده به هرحال لذت‌بخش است نیز گفت‌وگو شود. منظورمان این است که درباره سود و زیان صحبت کنید و در نهایت آنها را روی کفه ترازو بگذارید.
۴٫ چک آپ‌‌های خلقی: برخی از نوجوانان به دلیل اختلالات ژنتیکی در معرض مصرف مواد مخدر قرار دارند که قبل از این‌که آنها دست به مصرف بزنند، بهتر است 
روان شناس  یا پزشک، درمان‌های دارویی یا غیردارویی را آغاز کند.
واکنش والدین با چاشنی منطق 
خانواده‌ها معمولا با فهمیدن این‌که فرزندشان مصرف‌کننده است، جا می‌خورند. لازم است خانواده بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و عکس‌العملی از روی هیجان نشان ندهند و همچنین در اولین فرصت از کارشناس این حوزه کمک بگیرند. حوزه اعتیاد، کار تخصصی می‌طلبد و نمی‌توان با مهر و محبت خانوادگی یا قول و قرارهای معمولی از پس این موضوع برآمد و این مداخلات ناآگاهانه معمولا باعث تشدید مشکل می‌شود. نوجوانی که ماریجوانا مصرف می‌کنند، به دلیل مواجهه با مشکلاتی مانند افسردگی، اختلالات استرس، گسست خانوادگی، زمینه مصرف، تنوع‌طلبی و … به این سمت و سو رفته که باید با یافتن دلیل راه‌حل را یافت.
اعتیاد را چندروزه می‌توان ترک کرد؟
ترک کردن ماده مخدر گل از لحاظ فیزیکی دشوار نیست و عوامل فیزیکی ترک به میزان نه خیلی شدید مشاهده می شود اما بیشتر از سم‌زدایی فیزیکی، دردهایی که فرد باید برای ترک تحمل کند، ذهنی است. ترک این ماده با بی‌قراری شدید بین دو یا سه هفته و وسوسه‌های سنگین تا ماه‌ها همراه است. بعلاوه اگر فرد بیماری ای داشته باشد، ترک دشوارتر هم می‌شود .

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *