آنچه یورگن کلوپ به مونیخ آموخت /بایرن نیازمند نوسازی


سایت بدون -سوالات اول در نشست‌های خبری معمولا پرسش‌های آرامی است اما نیکو کواچ پس از شکست بایرن مونیخ مقابل لیورپول در همان ابتدای کار با سخت‌ترین سوال ممکن روبه‌رو شد: «ایده تو برای بازی چه بود؟»
پاسخ کواچ حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. این مربی ۴۷ساله به لیورپول تبریک گفت که تیم برتر زمین بود و سپس گفت که تاکتیک بایرن این بود که با توجه به ضدحملات خطرناک حریف، تهاجمی ولی کنترل‌شده بازی کند: «ما نمی‌خواستیم دفاع خود را برای حریف باز کنیم.»
ایده کواچ سلبی بود و ایجابی نبود. او می‌دانست که چه اتفاقی نباید بیفتد، ولی در زمینه اینکه چه اتفاقی باید بیفتد ایده‌ای نداشت. بایرن باید فرصت ایجاد می‌کرد اما تیم او نقشه مشخصی برای این کار نداشت.
در ۱۸۰ دقیقه بازی دو تیم، تیم باواریایی‌ فرصت‌های اندکی داشت و ضربات کمی به سمت دروازه حریف زد. لیورپول در زمینه کارایی و عملکرد، کلاس درس برای بایرن برگزار کرد و بایرنی‌ها در اواخر این کلاس چنان مستاصل و بی‌انرژی بودند که دیگر حتی مانند یک تیم هم بازی نمی‌کردند. این بیشتر تحقیر بود تا شکست.
زوددویچه سایتونگ نوشت که بازی چهارشنبه به معنای پایان یک چرخه بود. چرخه‌ای که با بازی مالکانه لوییس فان‌خال در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، چهار سال بعد به قهرمانی اروپا با یوپ هاینکس رسید و در سال‌های پپ گواردیولا به اوج رسید. بعد از رفتن گواردیولا، اوضاع بایرن رو به زوال رفت.
بازیکنان بایرن با روندی آرام و پیوسته دارند افول می‌کنند. خریدهای جدید در حد بازیکنان قبلی نبوده و مربی تیم هم ایده‌های نویی نداشته است. بایرن به دلیل تفاوت بسیار زیاد کیفیت بازیکنانش، بازی ایستایی را برابر لیورپول به نمایش گذاشت.
اکثرا فصل «گذار» یک تیم منجر به ناکامی می‌شود اما هیات مدیره باشگاه تصور می‌کرد کواچ بسیار بهتر از اینها بتواند دوره گذار را سپری کند. روبرت لواندوفسکی، مانوئل نویر و متس هوملس پس از بازی گفتند که شیوه بازی بسیار دفاعی بایرن باعث شد آنها به لیورپول ببازند و هوملس حتی گفت: «ما مقابل تیمی که پرس می‌کرد، چیزهای مهمی در تیممان کم داشتیم.»
هر بازیکنی که می‌خواست مقابل مردان یورگن کلوپ به پیش بتازد دچار مشکل می‌شد، چون بازیکنان به شکل گروهی حرکت نمی‌کردند و تیم نبودند.
کواچ که در آینتراخت فرانکفورت با بازی فیزیکی و واکنشی توانسته بود موفقیت کسب کند، پس از بازی با لیورپول گفت که استراتژی تهاجمی او استفاده از بازیکنان کناری بوده و او امید داشته که این بازیکنان در نبردهای نفر به نفر با بازیکنان حریف پیروز شوند و موقعیت ایجاد کنند اما بال‌های بایرن کاملا از جریان بازی جدا بودند.
در بوندس‌لیگا می‌توان با کیفیت بازیکنان نتیجه گرفت اما در لیگ قهرمانان باید تیمی منسجم از بازیکنانی داشته باشید که همه خوب هستند، نه اینکه تنها به ستاره‌ها اتکا کنید؛ به‌ویژه اگر ستارگان شما کاملا قابل پیش‌بینی بازی کنند.
کواچ پیش از بازی گفته بود که بایرن نباید مقابل لیورپول نقابش را از روی صورت بردارد. منظور او این بود که آنها نباید اجازه خلق موقعیت را به حریف بدهند اما نقابی که آنها در بازی رفت به صورت داشتند باعث شد فریب بخورند و حتی اولی هوینس، رییس باشگاه هم تاکتیک بایرن که تنها تخریب بازی حریف بود را «شطرنج فوتبالی» خواند اما این نقاب در بازی برگشت از سوی تیم کلوپ نابود شد.
بایرن در خانه لیورپول شبیه بازیگری بود که هیچ دیالوگی برای گفتن ندارد یا معلم جانشینی که به دانش‌آموزان می‌گوید دفترشان را درآورند و خودشان مشق بنویسند. زمانی که بایرن باید کاری واقعی را انجام می‌داد، دچار مشکل شد.
سال‌ها پیش، تیم دورتموند با هدایت کلوپ برای بایرن چالش‌های بزرگی ساخت. بایرن در نتیجه متحول شد، مدیران ورزشی‌اش را عوض کرد، از بازی مبتنی بر پرس کلوپ تقلید کرد و لواندوفسکی و ماریو گوتزه، دو بازیکن برتر دورتموند را هم جذب کرد.
مربی لیورپول حالا دوباره لطف بزرگی در حق بایرن داشته است. سقوط بایرن به جمع تیم‌های رده دوم اروپا دردناک است اما بایرنی‌ها باید با خودشان کاملا صادق باشند و این درس سخت را دوباره بیاموزند. آنها باید دریابند که تیم فعلی‌شان ضعف‌های بسیاری دارد و باید از دنیای خیالی‌شان فاصله بگیرند. این تیم نیاز فوری به این دارد که خود را از نو بسازد. آنها باید بپذیرند که اوضاع به سیاق گذشته نمی‌تواند ادامه پیدا کند.
منبع: ESPN
 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *