آیا حضور زنان در ورزشگاه ها ادامه پیدا می کند؟

سایت بدون -AFC و فیفا تأکید و  فشار زیادی به فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برای حضور زنان در ورزشگاه آورده‌اند و پیگیری‌های آنها برای حضور تمام خانواده‌ها در استادیوم‌های ایران همچنان ادامه دارد، اما مشکل بزرگ در کشور اختلاف‌نظر اساسی بین دست‌اندرکاران و مسئولان مختلف است. منتهی به خاطر حضور اینفانتینو و شیخ سلمان و سایر مقامات بین‌المللی فوتبال در تهران برای فینال لیگ قهرمانان مسئولان ورزشی هیچ راهی نداشتند که باز هم تعدادی هوادار زن را به ورزشگاه راه بدهند. اتفاقی که دوباره باعث انتقاد برخی از مقامات کشوری شد.
یکی از دلایلی که مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش را وادار کرده به فکر فراهم‌کردن مقدمات حضور زنان در ورزشگاه باشند، فشار نهادهای بین‌المللی ازجمله فیفا است. جیانی اینفانتینو هم در جریان یکی از سفرهایش به تهران در جلسه با رئیس‌جمهوری رسما تأکید کرده بود که طبق اساسنامه فدراسیون جهانی نباید هیچ تبعیضی در فوتبال بین مرد و زن وجود داشته باشد و دولت ایران باید کمک کند خانواده‌ها بتوانند بدون هیچ مشکل و محدودیتی برای تماشای مسابقات فوتبال به ورزشگاه بیایند. حسن روحانی و سایر مقامات دولت هم در این رابطه به رئیس فدراسیون جهانی فوتبال قول داده بودند که اقدامات لازم برای رخ‌دادن این اتفاق را انجام بدهند و به همین ترتیب ابتدا در حاشیه برگزاری جام‌جهانی اجازه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم‌ملی صادر شد. سپس در بازی دوستانه تیم‌ملی ایران با بولیوی تعدادی هوادار زن به صورت گزینشی شانس حضور در استادیوم را پیدا کردند و این اتفاق در بازی پرسپولیس مقابل کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا هم تکرار شد.
با وجود این اتفاقات، غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران یکی از مقامات قضائی است که به حضور زنان در ورزشگاه واکنش نشان داده و نسبت به اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ بدهد، دغدغه‌های خود را مطرح کرده و گفته است:   «حضور بانوان در استادیوم‌ها مشکل امروز مردم نیست که همه افراد و مقامات خود را درگیر آن کرده‌اند. امروز باید به مسائل بزرگتری فکر کنیم، چراکه امروز فیفا گفته است که زنان باید در استادیوم حاضر باشند و فردا می‌گوید که زنان و مردان باید شانه به شانه هم و در کنار یکدیگر قرار بگیرند و روز دیگر موضوع حجاب را بیان می‌کنند؛ لذا نباید به موضوعات پیش پاافتاده بیشتر از آن چیزی که هستند، بها دهیم».
بلافاصله بعد از صحبت‌های رئیس‌ کل دادگستری استان تهران‌، این‌بار صحبت‌های آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید و واکنش ایشان به داستان حضور زنان در ورزشگاه حسابی خبرساز شد و مورد توجه قرار گرفت. آیت‌الله مکارم در حاشیه جلسه خارج از فقه خود   نسبت به اتفاقات اخیر انتقاد داشته و گفته است: «صحنه‌ها و فیلم‌های حضور در ورزشگاه‌ها رسوایی به‌ دنبال داشت و شما نمی‌توانید حضور زنان در ورزشگاه را کنترل کنید، باید از فضاهای ورزشی فیلم‌ها و هر فرصتی برای تبلیغ دین استفاده کنیم».
با توجه به تهدید قبلی و جدی دادستان کل کشور و دادستان استان تهران درباره موضوع حضور زنان در ورزشگاه و همچنین صحبت‌های اخیر آیت‌الله مکارم و رئیس‌ کل دادگستری استان تهران، نگرانی‌های زیادی درباره سرنوشت این پرونده در جامعه به وجود آورده است. به هرصورت واقعیت امر این است که اکثریت افراد جامعه خواهان فراهم‌شدن شرایط حضور خانواده‌‌ها در استادیوم هستند. با این حال، فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هم یکی از مسئولانی است که در حمایت از حضور زنان در ورزشگاه صحبت کرده و گفته: «این برنامه به صورت تدریجی در کنار فرهنگ‌سازی‌هایی که باید انجام شود، ادامه خواهد داشت و آنها تمام تلاش خود را می‌کنند که حضور خانواده‌ها در ورزشگاه بدون مشکل انجام شود.» ذوالقدر گفته است: «زمانی که این موضوع بخشنامه شود و شورای تأمین استان ابلاغ کند، باید از آن پیروی کنند. درمجموع، اگر شورای تأمین استانی مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها را صادر و امنیت آنها را تأمین کند، مانعی برای حضور زنان وجود ندارد؛ چراکه هیچ ماده قانونی که زنان را از ورود به ورزشگاه‌ها منع کند، وجود ندارد.»
درهمین رابطه شنیده می‌شود که مسئولان ورزش و دولت درنظر دارند امکانات و بسترسازی لازم برای حضور زنان در ورزشگاه ازجمله آماده‌کردن جایگاه‌های اختصاصی و قراردادن وسلیه نقلیه اختصاصی   برای حمل‌ونقل زنان در ورزشگاه   لازم را برای اجرای بدون مشکل قانون انجام بدهند. از آنجایی که رئیس‌جمهوری هم حامی اجرای طرح مورد نظر است، دولت تلاش خود را برای این اتفاق ادامه خواهد داد. منتهی باید صبر کرد و دید اختلافات  درباره این پرونده چه تاثیری در سرنوشت این پرونده خواهد گذاشت.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *