آخرین خبرها

آیا در محیط کاری درست است همکاران حقوق همدیگر را بدانند؟

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--iHdxnFN0--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/z319oozhs3dzvl0la4hv.jpg
سایت بدون -در بیشتر محیط‌های كار، نابرابری حقوق و دستمزد امری رایج است. شما بیشتر از كارمندان زیردست خود حقوق می‌گیرید، رئیس بیشتر از شما و رئیسِ رئیس، بیشتر از او درآمد دارد. در برخی سازمان‌های بسیار بزرگ جهان، حقوق بعضی از كارمندان صدبرابر دیگران است!
چه این موضوع را دوست داشته باشید یا نه، كارمندان معمولاً دوست دارند از میزان حقوق شما و سایر همكاران خود اطلاع داشته باشند. آیا مدیران باید به‌خاطر این كنجكاوی‌ها نگران باشند؟ به گزارش زومیت و به نقل از HBR، ژو بی كولن استادیار دانشگاه هاروارد و ریكاردو پرز توروگلیا، استادیار دانشگاه كالیفرنیا در تحقیقات مشترك اخیر خود این مساله را از زوایای مختلف بررسی كردند.
جامعه آماری این مطالعات شامل ۲۰۶۰ كارمند یكی از بانك‌های بزرگ تجاری آسیا (در رده‌های شغلی مختلف) بود. این بانك از نظر ابعاد و شاخص‌های كلیدی، ازجمله میزان نابرابری دستمزد و سیاست‌های عدم افشای اطلاعات مرتبط با حقوق و دستمزد، نماینده خوبی برای اغلب شركت‌های سراسر جهان محسوب می‌شد.
اولین شاخصی كه مورد بررسی قرار گرفت، حقوق مدیران شركت بود. كارمندان باید در یك نظرسنجی آنلاین، حقوق مدیران خود را تخمین می‌زدند. محققان كه می‌خواستند از صداقت كارمندان اطمینان پیدا كنند، جایزه‌ای را برای پاسخ درست در نظر گرفتند. در اولین مرحله، برآورد اكثریت كارمندان فاصله زیادی با حقوق واقعی مدیر آنها داشت و آنها حقوق مدیر خود را به‌طور متوسط ۱۵درصد پایین‌تر از نرخ واقعی برآورد می‌كردند. پس از این تخمین اولیه، محققان باهدف تصحیح ذهنیت كارمندان، اطلاعات دقیقی در مورد پرونده‌های رسمی حقوق و دستمزد شركت در اختیار آنها گذاشتند. نظرسنجی بعدی حاكی از این بود كه نیمی از كارمندان، نرخ حقوق مدیر خود را درست ارزیابی كردند و به پایین بودن برآورد قبلی خود پی بردند. نیمی از كارمندان نیز هنوز پاسخ صحیحی به سؤال نداده بودند.
نتیجه آزمایش
محققان به‌منظور اندازه‌گیری رفتار واكنشی كارمندان، اطلاعاتی نظیر شاخص زمانی، ایمیل و داده‌های فروش سال جاری را جمع‌آوری كردند. جالب این‌كه مشخص شد كارمندانی كه رقم واقعی مدیر خود را می‌دانند، نسبت به سایر كارمندان سخت‌تر تلاش می‌كنند. آمار دقیق نشان می‌داد كارمندانی كه متوجه شده بودند حقوق واقعی مدیر، ۱۰ درصد بیشتر از برآورد اولیه آنهاست، 5/1 درصد ساعات بیشتری را در محیط كار می‌ماندند، 3/1 درصد ایمیل‌های بیشتری ارسال می‌كردند و 1/1درصد فروش بیشتری داشتند. نكته جالب‌تر این‌كه هر چه تفاوت برآورد اولیه با رقم اصلی حقوق مدیر بیشتر می‌شد، تلاش كارمندان هم افزایش می‌یافت. تا جایی كه ۵۰ درصد تفاوت برآورد، تأثیرات مذكور را پنج برابر كرد.
شواهد حاكی از آن است كه این تأثیرات از آرزوها و بلندپروازی كارمندان ناشی می‌شود. درواقع آگاهی از حقوق مدیری كه فقط چند درجه از آنها بالاتر بود و رسیدن به آن مقام، برای كارمندان کار ناممكنی نبود، واقعاً اثر مثبت قابل‌توجهی داشت. تحقیقات نشان می‌داد در مورد رئیسی كه تنها پنج درجهٔ سازمانی بالاتر از كارمندان بود، اختلاف ۱۰ درصدی در برآورد حقوق باعث می‌شد كارمندان 3/4درصد زمان بیشتری در شركت بمانند، 85/1 درصد ایمیل‌های بیشتری ارسال كنند و 4/4 درصد بیشتر بفروشند.
بعلاوه محققان متوجه شدند تفاوت برآورد حقوق مدیر، باعث می‌شود كارمندان نسبت به حقوقی كه تا پنج سال آینده دریافت می‌كنند، خوشبین‌تر شوند. نكته مهم در خصوص مدیرانی كه درجه سازمانی بسیار بالاتری داشتند و كارمندان احتمال دستیابی به چنین مقامی را نمی‌دیدند، هیچ تأثیر خاصی، یعنی هیچ تلاش بیشتر یا هیچ دستاورد و حتی انتظارات دستمزد بالاتر، دیده نشد.
همچنین نتایج نشان داد آگاهی از این‌كه همكاران هم‌رتبه، حقوق بیشتری دریافت می‌كنند، تلاش و عملكرد كارمندان را كاهش می‌دهد (تأثیر منفی). طبق داده‌ها، آگاهی از این‌كه حقوق یك همكار ۱۰ درصد بیشتر از نرخ تخمینی اولیه كارمندان است، باعث می‌شد آنها 9/4 درصد زمان كمتری در شركت بمانند، 3/4 درصد ایمیل‌های كمتری ارسال كنند و 3/7درصد فروش كمتری داشته باشند.
چه باید كرد؟
شواهد حاكی از آن است كه افشای حقوق كارمندان، به‌تنهایی عامل انگیزه‌بخش هوشمندانه‌ای نیست. اگر شما فقط حقوق یك كارمند را افزایش دهید، شاید او سخت‌تر و بیشتر كار كند، اما تلاش دیگران كاهش می‌یابد. شما می‌توانید با رویكرد دیگری از این اتفاق اجتناب كنید: به آنها از طریق حقوق و دستمزد مربوط به یك ارتقا انگیزه بدهید. به عبارتی درآمد ماهانه كارمندان هم‌رتبه را علنی نكنید، ولی افزایش حقوقی را كه پس از ترفیع گرفتن به دست می‌آورند، اعلام كنید.
به یاد داشته باشیم اطلاعات مربوط به درآمد اعضای سازمان، اطلاعات مهم و حساسی است و شفافیت بیش‌ازحد آن، پیامدهای زیادی به همراه خواهد داشت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }