آیا شرکت‌های آمریکایی به مرد سالاری حاکمان ریاض کمک می‌کنند؟ /اپلیکیشن عربستانی برای ردیابی زنان

سایت بدون – تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل گفته است که این شرکت درباره یک اپلیکیشن ساخت عربستان ‌سعودی که برای ردگیری زنان و جلوگیری از سفر آنها استفاده می‌شود، تحقیق خواهد کرد.
کوک در مصاحبه‌ای با رادیوی عمومی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) گفت که اطلاعی درباره اپلیکیشن «أبشر» ندارد اما در این‌باره تحقیق خواهد کرد.
گروه‌های حقوق بشر به ارایه این نرم‌افزار که دسترسی به سرویس‌های دولتی در عربستان ‌سعودی را امکان‌پذیر می‌کند، معترض هستند. ران وایدن، سناتور دموکرات آمریکا از شرکت‌های اپل و گوگل خواسته است که این اپلیکیشن را از فروشگاه‌های اینترنتی خود بردارند.
در عربستان ‌سعودی زنان برای خارج‌شدن از این کشور و مسافرت به اجازه قیم خود که معمولا پدر یا همسر است، نیاز دارند. اپلیکیشن أبشر که برای انجام انواع کارهای اداری دولتی در عربستان ‌سعودی مانند تمدید گواهینامه رانندگی ساخته شده است، اجازه‌دادن به زنان یا جلوگیری از سفر آنها را به مراتب آسان‌تر کرده است و مردان با کمک تلفن همراه هوشمند به‌سادگی می‌توانند مانع سفر زنان شوند.
این اپلیکیشن که در اصل برای وزارت کشور عربستان ‌سعودی طراحی شده است، سال‌هاست استفاده می‌شود و بیش از یک‌میلیون بار نصب شده است. بر اساس تحقیقات سایت آمریکایی «اینسایدر» مردانی که قیم زنان هستند، مشخصات همسران، خواهران و دختران خود را در این نرم‌افزار ثبت می‌کنند و در صورتی که آنها قصد خروج از عربستان‌سعودی را داشته باشند، یک پیامک برای قیم فرستاده می‌شود و او به‌سادگی می‌تواند مانع سفر آن شخص شود یا اجازه خروج او را بدهد.
گروه دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «اپلیکیشن‌هایی مانند این نرم‌افزار ناقض حقوق بشر هستند و تبعیض علیه زنان را آسان‌تر می‌کنند.» وایدن در یک نامه سرگشاده خطاب به مدیران گوگل و اپل نوشته است: «این‌که پادشاهی سعودی، زنان این کشور را محدود و سرکوب می‌کند، خبر جدیدی نیست اما شرکت‌های آمریکایی نباید به پدرسالاری در عربستان ‌سعودی و تسهیل آن کمک کنند.»
برخی از زنان با تغییر مخفیانه تنظیمات تلفن همراه قیم خود به مجوز خروج از عربستان دست یافتند.

منبع:فورتون

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *