آیا فوتبال زنان و مردان به برابری می رسند؟

سایت بدون -هشتمین دوره از جام جهانی زنان به عنوان مهم‌ترین دوره این رقابت‌ها در تاریخ ثبت شده است. این مسابقات که از روز جمعه هفتم ژوئن در پاریس آغاز شد از همان ابتدا وعده تورنمنتی جذاب را به مخاطبان داد. پیش از این هرگز دیده نشده بود که این حجم از استعدادهای فوتبال زنان در چنین رویدادی گرد هم جمع شوند. ۴ هفته رقابت جذاب در فرانسه فرصت تغییر نگرش به وضعیت زنان در فوتبال را ارایه داد. نگرشی برای حرکت رو به جلو و از بین بردن تبعیض‌ها.

جام جهانی زنان ابتدا به صورت یک مسابقه نسبتا محلی در سال ۱۹۹۱ در چین آغاز به کار کرد که با قهرمانی امریکا به پایان رسید و از دوره بعدش بود که فیفا اجازه داد این مسابقات تحت عنوان جام جهانی فوتبال زنان ادامه پیدا بکند. با این حال فوتبال زنان همچنان در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد. انجام پروژه‌های خاص و طراحی ویژه باعث شد این مسابقات روندی رقابتی‌تر به خود بگیرد و تماشای آن برای هواداران فوتبال جذاب‌تر شود. آنچه باعث شد داستان سرد فوتبال برای دختران گرم شود، وجود بسیاری از کمپین‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت فوتبالیست‌های زن در فضای مجازی بود. در واقع قرار گرفتن بیشتر در معرض دید عموم مردم، فوتبال زنان را از حالت رخوت خارج کرد.

در حال حاضر حسی وجود دارد که می‌گوید، جام جهانی ۲۰۱۹ فرانسه یک نقطه عطف در فوتبال زنان بوده است. این مسابقات فرصتی را برای زنان ایجاد کرده که به دستاوردهای اجتماعی زیادی برسند و بنیادهایی که با تفکر قدیمی شکل گرفته، بشکنند. ستاره‌های جهانی طی ۵۲ بازی ظهور کردند و خودشان را در معرض تماشای جهانیان قرار دادند. با اینکه همچنان پرتماشاگرترین بازی تاریخ فوتبال زنان در استادیوم کالیفرنیا در سال ۱۹۹۹ با حضور ۹۰۱۸۵ نفر به ثبت رسیده اما حق پخش تلویزیونی مسابقات جام جهانی فرانسه که رقمی بالغ بر ۷۵۰ میلیون دلار است، نشان می‌دهد تعداد کسانی که بازی‌ها را دنبال کرده‌اند بسیار افزایش پیدا کرده. در حال حاضر تعداد زیادی از کشورها، بازی‌ها را به صورت مستقیم پخش می‌کنند. در ماه آوریل فیفا اعلام کرد، بلیت بازی افتتاحیه به صورت فوق‌العاده‌ای به فروش رسیده و بلیت بازی‌های مرحله نیمه‌نهایی و فینال در عرض ۴۸ ساعت تمام شده است. اینچنین است که تمرکز بین‌المللی روی مسابقات به چشم می‌آید و بازیکنان قدیمی و جوانی را که می‌خواهند خودی نشان دهند، امیدوار می‌کند تا بتوانند پیشرفت کنند.

به عنوان مثال تبلیغ افراد معروفی نظیر دیوید بکهام، هری پاتر(دنیل رادکلیف) و اما واتسون برای تیم ملی انگلستان در شبکه‌های مجازی نظیر توییتر، فرصت کشف شدن را به بازیکنان این تیم داد. یا دو بار قهرمانی تیم ملی آلمان در جام جهانی و حضور در یک تیزر کوتاه ویدیویی بسیار پربازدید در جهت مطرح شدن بازیکنان این کشور عمل کرد. بازیکنان آلمان در یک کلیپ کوتاه جمله جالبی به زبان آوردند:«ما توپ نداریم اما بلدیم چطور از آن استفاده کنیم.» یا مثلا کلی اسمیت که سال‌ها عنوان بهترین فوتبالیست زن انگلستان را یدک می‌کشید و سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ در تیم ملی کشورش بازی می‌کرد، نقش زیادی در پیشرفت فوتبال زنان ایفا کرد.

در حال حاضر کشورهای زیادی در حال سرمایه‌گذاری روی فوتبال زنان هستند. به همین دلیل فیفا تصمیم گرفت مسابقات این دوره را با ۲۴ تیم برگزار کند؛ بیشتر از هر دوره‌ای تا کنون. کلی اسمیت در این باره می‌گوید:«زمانی که من فوتبال بازی می‌کردم تنها دو یا سه تیم با آمادگی کامل در جام جهانی حاضر می‌شدند. اما امروزه تعداد تیم‌های مدعی جام جهانی به ۸ تا ۱۰ تیم افزایش پیدا کرده و این مسابقات را برای تماشاچیان جذاب‌تر کرده است. علاوه بر این امروزه داستان‌های جالبی در مورد فوتبال زنان وجود دارد.»

افزایش کیفیت فوتبال زنان در نتیجه هزاران هزار مبارزه اجتماعی و تلاش مدنی در این راستا بوده، کسانی که می‌خواستند برای اولین بار تغییراتی را در نگرش سنتی ایجاد کنند، تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری‌های فیفا ایفا کردند. آنها باعث شدند صدای دخترانی که دوست دارند فوتبالیست شوند، شنیده شود. سال گذشته فیفا اعلام کرد ۵ پروژه و راهبرد بزرگ برای رشد همه‌ جانبه فوتبال در ۲۱۱ کشور عضو این نهاد در نظر گرفته شده است که تا سال ۲۰۲۲ انجام می‌شود. رییس فیفا اعلام کرده، دلش می‌خواهد تعداد زنان فوتبالیست تا سال ۲۰۲۶ به ۶۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند. این قطعا یک فرصت گسترده برای زنان فراهم می‌کند. هر چند که هنوز انتقادات زیادی به اینفانتینو در مورد تفاوت چشمگیر پاداش جام جهانی مردان با جام جهانی زنان وجود دارد. با این حال فیفا اعلام کرده است، جایزه نقدی به تیم‌های حاضر در مسابقات از ۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۳۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. رقمی که برای جوایز جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در نظر گرفته شده بود، مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار بوده و تیم قهرمان به تنهایی ۳۸ میلیون دلار پاداش دریافت کرده است.

اتحادیه فوتبال زنان در سراسر جهان بحث‌های زیادی با فیفا در مورد برابری دستمزدها انجام داده است. آنها می‌گویند این برابری باید شامل هزینه‌های سفر همچنین محل اقامت و درمان پزشکی باشد. در چند هفته گذشته فیفا موافقت کرده که مذاکرات در این راستا انجام شود. فیفا اعلام کرده، مصمم است پیشرفتی پایدار برای فوتبال زنان فراهم کند. علاوه بر اینکه نابرابری‌ها بین مردان و زنان در فوتبال وجود دارد بین زنان اروپا با سایر نقاط دنیا نیز تفاوت‌هایی دیده می‌شود. مثلا فدراسیون فوتبال جاماییکا تازه یک ماه قبل از مسابقات، موافقتش را با حضور تیم زنان این کشور در جام جهانی اعلام کرد. با این توضیح که تمام هزینه‌های این تیم را دختر باب مارلی به عهده گرفت. آنها قبل از ترک جاماییکا برای حضور در فرانسه، کمپین‌هایی به راه انداختند تا افراد بتوانند کمک‌های‌شان را به تیم ملی جاماییکا اهدا کنند. همچنین سدلا مارلی بخشی از بودجه بنیاد باب مارلی را به تیم ملی زنان کشورش اختصاص داد. در سال‌های اخیر زنان نیجریه نیز اعتراض‌های زیادی به فدراسیون کشورشان بابت عدم پرداخت پاداش و دستمزد ابراز کردند. آنها در مسابقات سال ۲۰۱۷ بدون هیچ بازی تدارکاتی شرکت کردند. آسیسات اوشوئولا بازیکن تیم نیجریه در این رابطه می‌گوید:«این بسیار سخت و خسته‌کننده است که سال‌ها برای حق‌تان تلاش کنید بدون اینکه ذره‌ای بهبود حاصل شود. اما این نباید باعث شود که شما متوقف شوید یا صحبت کردن در این رابطه را فراموش کنید.»

اولین زن برنده توپ طلای فرانس فوتبال، آدا هگربرگ یکی از زنانی است که مبارزه زیادی در جهت برابری دستمزدها در فوتبال کشورش انجام داده. او اعلام کرده تا زمانی که دستمزدها برابر نشود برای تیم ملی نروژ به میدان نخواهد رفت. مبارزه او با همراهی دوستانش و حتی فوتبالیست‌های مرد همراه شد و به نتیجه رسید. موضع هگربرگ این سوال را مطرح کرد که اگر روزی ستاره‌هایی نظیر مسی یا رونالدو تصمیم بگیرند برای تیم ملی کشورشان بازی نکنند چه تاثیر بزرگی خواهد داشت؟ فوتبالیست‌های زن در حال حاضر بیشتر دیده می‌شوند و با قدرت بیشتری نسبت به قبل در زمین فوتبال حضور دارند. فوتبال زنان قطعا در چند سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته اما مبارزه برای برابری همچنان باید ادامه پیدا کند؛ حتی حالا که جام جهانی ۲۰۱۹ فرانسه با قهرمانی تیم امریکا به پایان رسیده است.

منبع:

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *