آیا مردان هم سرطان پستان می گیرند/ موردعجیب ناباوری

سایت بدون – در میان سرطان‌هایی که بیشترین میزان ابتلا به آنها در دنیا گزارش می‌شود، سرطان پستان جزو شایع‌ترین‌هاست و سالانه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درگیر می‌کند. بر‌اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۳۹۹ حدود دو میلیون و ۲۶۰ هزار مورد ابتلای جدید به این سرطان در سراسر دنیا شناسایی شده است اما پراکندگی آن در میان زنان و مردان به یک اندازه نیست. سال‌های پیش تصور عمومی بر آن بود که این بیماری فقط در میان زنان شیوع دارد؛ واقعیت این است که گرچه امکان ابتلای مردان نیز به سرطان پستان وجود دارد اما از بیماری‌های نادر برای آنها به‌شمار می‌رود. همین موضوع موجب شده است پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص ریشه‌یابی این بیماری در مردان و عوامل تأثیرگذار بر آن بسیار محدود باشد. حالا در پژوهشی جدید گروهی از محققان بریتانیایی در بررسی گسترده‌ای که در میان مردان مبتلا به سرطان داشته‌اند، نشان داده‌اند این بیماری می‌تواند با مشکلات ناباروری در مردان مرتبط باشد.

پژوهشگران موسسه تحقیقات سرطان لندن در پژوهش جدیدی که یکی از بزرگ‌ترین مطالعاتی است که تاکنون درخصوص بیماری سرطان پستان در مردان انجام شده و نتایج آن در نشریه علمی تحقیقات سرطان پستان (Breast Cancer Research) منتشر شده است، تقریبا ۲۰۰۰ مرد مبتلا به این سرطان را بررسی کرده‌اند. 
دکتر مایکل جونز، پژوهشگر این مطالعه از موسسه تحقیقات سرطان لندن، در‌خصوص نتایج این مطالعه می‌گوید: «نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد احتمال ابتلا به سرطان پستان در مردان نابارور ممکن است دو برابر بیشتر از افراد بدون مشکل باروری باشد. دلایل این ارتباط هنوز نامشخص است و باید نقش بنیادی هورمون‌های باروری مردانه در خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان مورد بررسی قرار بگیرد. امیدواریم ادامه این پژوهش‌ها بتواند به بینشی در مورد علل زمینه‌ای سرطان پستان در مردان و حتی احتمالا در زنان منجر شود.»
 نادر ناشناخته
سرطان پستان در میان مردان نادر است و معمولا حدود یک درصد از مبتلایان را مردان تشکیل می‌دهند. انجمن سرطان آمریکا تخمین‌می‌زند امسال حدود ۲۷۱۰ مرد در این کشور مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده می‌شوند و از این تعداد ۵۳۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد. در بریتانیا، جایی که این مطالعه در آن انجام شده است نیز سالانه ۳۷۰ مرد مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که متأسفانه به‌دلیل شیوع کمتر این بیماری در مردان، تحقیقات بسیار کمتری به‌طور خاص به سرطان پستان مردانه اختصاص یافته است و تصمیمات درمانی اغلب بر‌اساس مطالعات انجام شده روی زنان شکل گرفته است. جونز در این خصوص توضیح می‌دهد: «علل سرطان پستان در مردان تا حد زیادی ناشناخته است. این موضوع تا حدی به این علت است که بروز این سرطان در مردان نادر است و از سوی دیگر مطالعات کمی هم در مورد آن انجام شده است.» به‌همین علت گروه تحقیقاتی جونز و همکارانش تصمیم می‌گیرند بر‌خلاف این جریان عمل کنند و پژوهش نسبتا گسترده‌ای را برای ریشه‌یابی این بیماری در مردان پیش ببرند. 
 ردیابی سرطان در ناباروری
پژوهشگران در این مطالعه با ۱۹۹۸ مردی که به سرطان پستان در انگلستان و ولز در یک دوره ۱۲ ساله تشخیص داده شده بودند، مصاحبه کردند. در این گفت‌وگوها سؤالاتی مطرح شد تا وضعیت باروری مردان مشخص شود. این پرسش‌ها شامل این موارد بود که آیا دارای فرزندان بیولوژیکی هستند یا خیر، آیا آنها یا شریک‌زندگی‌شان تا به حال مشکلاتی در باردار شدن داشته‌اند یا خیر و این‌که آیا آنها تا به‌حال به‌دنبال کمک حرفه‌ای برای مشکلات باروری بوده‌اند یا خیر. این پاسخ‌ها سپس با پاسخ‌های ۱۵۹۷ مردی مقایسه شد که سابقه سرطان پستان نداشتند. نتایج به‌دست آمده حاکی از آن بود که مردان مبتلا به سرطان پستان بیشتر از مردان بدون سرطان پستان دچار مشکلات باروری هستند. از سوی دیگر خطر سرطان پستان مهاجم (سرطان با توانایی انتشار) به‌طور قابل‌توجهی با ناباروری مردان مرتبط است. این نتایج حتی پس از در نظر گرفتن عوامل خطر شناخته شده برای ناباروری و سرطان پستان که می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد نیز برقرار بود. این تیم تحقیقاتی مشاهده کردند که در میان مردان مبتلا به سرطان پستان به‌طور قابل‌توجهی تعداد افرادی که فرزند ندارند در مقایسه با گروه کنترل، بیشتر است؛ گرچه این موضوع نمی‌تواند به عنوان معیاری برای ناباروری در نظر گرفته شود، زیرا برخی از افراد به دلایل مختلفی تصمیم می‌گیرند بچه‌دار نشوند.
ضرورت بررسی‌های دقیق آزمایشگاهی
از آنجا که اطلاعات مربوط به مشکلات ناباروری در این پژوهش فقط از مسیر خوداظهاری افراد داوطلب تأمین شده است، احتمال خطاها در تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌مراتب بیشتر خواهد بود. به همین علت به نظر می‌رسد برای نتیجه‌گیری بهتر در این مورد، در مطالعات بعدی مشکلات ناباروری بر‌اساس سوابق پزشکی دسته‌بندی شود تا اطلاعات دقیق‌تری از ناباروری برای نتیجه‌گیری‌های قطعی‌تر استفاده شود. در صورتی که این ارتباط در مطالعات بیشتری نیز تأیید شود، می‌تواند مسیر روشن‌تری را در برابر محققان برای ریشه‌یابی بروز این بیماری در مردان، پیشگیری و حتی درمان آن بگشاید. کشف ارتباط بین ناباروری و سرطان پستان مردان، می‌تواند گامی باشد در جهت ایجاد درک بهتر از سرطان پستان مردان و این‌که چگونه می‌توانیم راه‌های بیشتری برای تشخیص و درمان این بیماری در مردان و حتی زنان توسعه دهیم.

برگرفته از: IFL Science

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *