اختلاف بر سر آب به اکران فیلم‌ها رسید/پاکستان علیه فیلم هندی

Image result for india pakistan water war

سایت بدون -به‌دنبال تشدید نزاع‌ها بر سر آب بین کشورهای پاکستان و هند، دادگاه عالی پاکستان در حکمی در مورد تأمین آب، انتشار تمام محتواهای هندی ازجمله همه شبکه‌های این کشور را در پاکستان ممنوع اعلام کرد.
پیشتر نیز چنین حکمی اعلام شده بود که لغو شد. حالا دادگاه عالی کشور، حکم قبلی را که توسط دادگاه عالی لاهور تأیید شده بود، رد و دوباره همه محتواهای هندی ازجمله شبکه‌های هندی‌زبان و رادیویی را به‌دلیل درگیری‌های آبی میان این دو کشور ممنوع اعلام کرده است. قاضی «میان ساقب نیسار» این حکم را اعلام کرده و در توجیه آن گفته است که این حکم به این دلیل است که هند بر روی همه رودخانه‌هایی که به پاکستان می‌آید، سدسازی کرده است.
این قاضی با متهم‌کردن هند به محدودکردن آب پاکستان گفته است: «هند در حال کاهش منابع آبی پاکستان است. چرا ما نباید کانال‌های تلویزیونی آنها را ببندیم؟» گرچه هند بارها این اتهامات را رد کرده است، اما پاکستان ادعا می‌کند که هند از این سدها به‌عنوان سلاحی علیه کشورش استفاده می‌کند. دادگاه عالی پاکستان درحالی این اقدام را علیه کشور همسایه خود انجام داده که بیش از ٨٠‌درصد زمین‌های کشاورزی پاکستان وابسته به رودخانه‌ها و شاخه‌هایی است که از هند می‌آید و اکثرا از هیمالیا سرچشمه می‌گیرد. این نخستین‌باری نیست که پاکستان به دلیل اختلافات ایجاد شده با هند، محتواهای هندی را هدف قرار می‌دهد.
پاکستان نخستین‌بار ممنوعیت پخش محتواهای فیلم‌های هندی را در جنگ هند و پاکستان در ‌سال ١٩۶۵ اعلام کرد. این ممنوعیت سرانجام در ‌سال ٢٠٠٨ لغو شد، اما مجددا در ‌سال ٢٠١۶ و به‌دنبال نزاع‌های کشمیر اعمال شد. در ‌سال ٢٠١۶، پاکستان تمام محتواهای تلویزیونی و رادیویی هند را به‌دلیل سرکوب اعتراضات در منطقه مورد مناقشه کشمیر مسدود کرد. سپس این ممنوعیت لغو شد و حالا دوباره به‌دلیل اختلافات آبی، با حکم دادگاه عالی هند، مجددا اعمال شده است.
صنعت سرگرمی و فیلمسازی هند از ‌سال ١٩۶۵، هدف اختلافات دیپلماتیک بین این دو کشور همسایه بوده است؛ خصوصا به این دلیل که فیلم‌های هندی و بالیوودی در پاکستان طرفداران و دنبال‌کننده‌های زیادی دارد. با این‌حال، این ممنوعیت پخش و انتشار، انتقادهای شدیدی را از طرف اپراتورهای تلویزیونی و طرفداران به‌دنبال داشته است. در واکنش به این ممنوعیت پخش، هند نیز برخی از محتواهای تلویزیونی پاکستانی را مسدود و حضور هنرمندان پاکستانی را برای اجرا در کشورش ممنوع کرده است.
همچنین درخواست‌هایی در هند مبنی بر ممنوعیت گسترده محتواهای پاکستانی صورت گرفته است. به دنبال ممنوعیت ایجاد‌شده توسط دادگاه عالی پاکستان، انجمن اپراتورهای تلویزیونی در پاکستان، این حکم را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند. در این میان، اداره تنظیم مقررات رسانه‌ای پاکستان در واکنش به انتقادها اعلام کرده که پخش هرگونه محتوای هندی در کانال‌های تلویزیونی پاکستان ممنوع است.
محصولات فرهنگی هند بویژه فیلم و موسیقی هندی، به دلیل قرابت زبانی و فرهنگی میان هند و پاکستان، از محبوبیت بالایی در میان مردم پاکستان برخوردار است و حتی بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی پاکستان بخش عمده‌ای از برنامه‌های خود را به پخش فیلم‌ها و موسیقی‌های هندی اختصاص می‌دهند.
انجمن تولیدکنندگان محصولات سینمایی هند (IMPPA) یک بخش کوچکی از فیلمسازان این کشور نیز اعلام کرد که اعضای این انجمن نباید بازیگران پاکستانی را به‌کار گیرند و شرکت مندیوالا و دیگر صاحبان سینمای پاکستان نیز اعلام کردند که یکی از دلایل توقف پخش فیلم‌های هندی، این اقدام شرکت هندی است. رسانه‌های هندی چندی پیش از مهلت ۴٨ ساعته دهلی‌نو به بازیگران پاکستانی برای ترک هند یا اخراج گزارش دادند. این درحالی است که برخی بازیگران هندی نیز از همتایان پاکستانی خود دفاع کردند. «سلمان‌خان» یکی از بازیگران مشهور سینمای بالیوود هند گفت: «اینها بازیگر هستند. این دو مقوله جداست. آنها تروریست بودند، اینها بازیگر هستند. به نظر شما هنرمند تروریست است؟» «خرم گلتاساب» مدیر شرکت سوپر سینما که دارای ١٠ سینما در ایالت پنجاب پاکستان است نیز توقف پخش فیلم‌های هندی توسط این شرکت را تأیید کرد.

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *