ارسال محموله‌ای به فضا برای کاشت گیاهان/چین به دنبال کشف نقاط دورافتاده کره ماه

سایت بدون –چین درنظر دارد اولین سفینه فضایی را که قرار است روی دورافتاده‌ترین نقاط کره‌ ماه بنشیند، به ‌زودی آماده پرتاب کند. چین قصد دارد که یک ربات جست‌وجوگر را در منطقه‌جنوبی کره ماه رها کند. این سفینه که چانگ ۴ نام‌گذاری شده، قرار است امروز از مرکز پرتاب‌های فضایی ژی چانگ در ایالت سیچوان به فضا پرتاب شود. این فضاپیما قرار است ٢۴‌هزار کیلومتر را طی کند تا به ماه برسد.

محققان معتقدند تلاش برای کشف نقاط دورافتاده ماه یک برنامه بلندپروازانه است که نیاز به تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای دارد. در واقع دلیل اصلی‌ای که تا به‌ حال هیچ سازمان فضایی کاوشگری را در نیمه تاریک ماه فرود نیاورده، مسأله پیچیده‌بودن ارتباط آن با زمین است. هنگامی که ارتباط با موفقیت برقرار شد، چین محموله دوم را ارسال می‌کند. این‌بار محموله Chang’e۴ خواهد بود. همچنین ماهواره اول به محموله دوم کمک می‌کند تا با موفقیت کاوشگر را روی سطح ماه فرود بیاورد.کاوشگر یادشده همچنین دارای محموله‌ای متفاوت خواهد بود. قرار است مجموعه ویژه‌ای برای کاشت گیاهان همراه با آن ارسال شود تا بدین ترتیب امکان پرورش آنها در سطح ماه بررسی شود.به گفته «برایان‌ هاروی»، تحلیلگر امور فضایی، این مأموریت چالش‌برانگیز می‌تواند چین را در زمینه فضایی در دنیا به پیشتاز بدل کند.
چین برای نخستین‌بار در ‌سال ٢٠٠٧ از برنامه کاوش در ماه با ماهواره Chang’e١ رونمایی کرد. در ‌سال ٢٠١٠ نیز Chang’e ٢  به سمت مدار ماه ارسال شد. درنهایت در‌ سال ٢٠١٣ Chang’e٣  به سمت ماه فرستاده شد و کاوشگر آن به نام «Jade Rabbit»  شروع به کاوش در سطح ماه کرد.درحال حاضر ماهواره Chang’e۵ مراحل پایانی آزمایش خود را می‌گذراند و قرار است تا زمان ارسال Chang’e۴ در حالت آماده‌باش قرار داشته باشد. چین درنهایت قصد دارد تا ‌سال ٢٠٣۶ انسان‌ها را به سطح ماه بفرستد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *