از ادگار داویدز پیت بول تا ژرمی متئوی عاشق سیگار/همه خریدهای عجیب بارسلونا

پیت جنسن

 خریدن کوین پرینس بواتنگ ۳۱ ساله توسط بارسلونا عجیب‌ترین فعالیت پنجره نقل و انتقالات زمستانی تا به حال بوده. این بازیکن جهانگرد در ۱۵ بازی برای ساسولو در این فصل ۵ گل زده اما در ماه دسامبر به خاطر مصدومیت لگن بازی نکرد و مطمئنا فکر نمی‌کرد که به تیم بزرگ دیگری برود اما این نخستین بار نیست که بارسلونا در خریدهایش، خرگوش از کلاه در می‌آورد و دیلی میل فهرستی از خریدهای عجیب و غریب بارسلونا تهیه کرده است.
 
هنریک لارسون، بازیکن آزاد
در تابستان ۲۰۰۴ بارسلونا مهاجم ۳۲ ساله سوئدی را به خدمت گرفت. لارسون در سلتیک یک اسطوره رکوردشکن بود و هرگز در بارسلونا آن موفقیت تکرار نشد اما آمدنش به‌عنوان بازیکن آزاد یکی از بهترین خریدهای بارسا شد. بیشتر فصل اول را به دلیل مصدومیت از دست داد اما در فصل دوم به بارسا کمک کرد در فینال لیگ قهرمانان اروپا در پاریس، آرسنال را شکست دهد و قهرمان شود. از بارسا رفت برای اینکه دقایق بیشتری بازی کند و می‌گفت: «این تیم زیادی خوب است» اما یک استاندارد طلایی برای باشگاه ایجاد کرد در زمینه خرید بازیکنان مسن ولی باکلاس.
ادگار داویدز، ۳/۱ میلیون پوند
از یوونتوس
داویدز در ژانویه ۲۰۰۴ خریده شد وقتی ۳۰ سال داشت. بیشتر بازیکنان به دوره‌ای برای انطباق با شرایط جدید نیاز دارند اما بازیکنی که لویی فان‌خال به او لقب «پیت بول» (نوعی سگ کوتاه قد اما جسور و دعوایی!) داده بود، در نخستین بازی آماده بود. بارسا وقتی او را خرید هفتم بود اما در ۱۸ بازی آخرش تنها دو شکست داشت و با فاصله‌ای اندک قهرمانی را از دست داد، شاید اگر چند هفته زودتر آمده بود، بارسا قهرمان می‌شد. در پایان فصل جدا شد و سفرش را در اینتر، تاتنهام، آژاکس، کریستال پالاس و بارنت ادامه داد.
 
پائولینیو، ۳/۳۵ میلیون پوند
از گوانگ‌ژو اورگرانده
پائولینیو در چین بازی می‌کرد وقتی از بارسلونا با او تماس گرفتند. هواداران باورشان نمی‌شد باشگاه به دنبال بازیکنی رفته که به
خاطر پول از تاتنهام به خاور دور رفته. قیمت بالایی هم بود اما این بازیکن ۲۹ ساله در زمین و بیرون آن یک حرفه‌ای تمام عیار بود. برای عجیب بودن این انتقال همین بس که یک سال بعد به همان جایی برگشت که از آن آمده بود.
ژرمی متئو، ۷/۱۷ میلیون پوند
از والنسیا
هواداران واقعا شگفت‌زده بودند از خریدن متئو. مبلغ انتقال هم بالا بود به علاوه عشق بی‌پایانی که این بازیکن به سیگار داشت. او ذخیره مفیدی بود و در سال ۲۰۱۵ در نوکمپ به رئال مادرید گل زد اما یکی از اعضای کادر فنی بارسلونا یک بار بعد از اشتباه تاکتیکی او گفته بود: «احتمالا در جریان صحبت‌های مربی بیرون رفته تا سیگار بکشد و نشنیده که مربی چه گفته!»
 
دمیترو چیگرینسکی، ۲۲ میلیون پوند از شاختار دونتسک
پپ گواردیولا در سال ۲۰۰۹ خواستار جذب مدافع میانی تیم ملی اوکراین شد. ۲۲ میلیون پوند آن موقع پول هنگفتی برای یک مدافع بود و البته جواب نداد. در فیلمی با عنوان «توپ را بگیر، توپ را پاس بده» درباره دوران گواردیولا در بارسلونا و در خط میانی و حمله بازیکن موثری بود چیگرینسکی در تبعیت از دستورات پپ مشکل داشت. یک بار مقابل اوساسونا او در ترکیب اصلی قرار گرفت با این برنامه که به ژاوی پاس بدهد تا او به منطقه‌ای که گواردیولا تشخیص داده بود اوساسونا ضعیف است، توپ بفرستد. این اوکراینی تنومند در عوض تصمیم گرفت پاس‌های بلند مورب به زلاتان ابراهیموویچ بدهد و بعد از آن دیگر زیاد دیده نشد.
خوسه مانوئل پینتو، ۵۰۰ هزار پوند
از سلتاویگو
پینتو ۳۲ ساله بود وقتی در سال ۲۰۰۸ بارسلونا او را بعد از یک حضور قرضی کوتاه خرید و هیچ وقت بازیکن مهمی برای تیم نشد. هرگز نتوانست از زیر سایه ویکتور والدس خارج شود اما در دو قهرمانی بارسا در جام حذفی اسپانیا نقش مهمی داشت و یکی از بهترین دوستان لیونل مسی در بارسا بود.
 
ایدور گودیانسن، ۶/۱۰ میلیون پوند
از چلسی
ایدور گودیانسن در سال ۲۰۰۶ به بارسلونا آمد تا جای لارسون را بگیرد. این مورد مثل خریدهای دیگر عجیب نیست اما کمی غیرمتعارف به نظر می‌رسید. او خیلی بیشتر از پولی که برایش پرداخته شده بود، درآورد، با وجود تردیدهای هواداران که می‌گفتند زیادی کند است و به درد بارسلونا نمی‌خورد.
 
الکس سانگ، ۱۵ میلیون پوند
از آرسنال
در میان بازیکنان زیادی که بارسلونا از آرسنال خرید، این کامرونی در سال ۲۰۱۲ به نوکمپ آمد. اصولا هر بازیکنی را که برای رقابت با سرخیو بوسکتس آوردند، محو شد و این ادعا که سانگ شاید می‌توانست در جای دیگری برای بارسا بدرخشد، ثابت نشد.
منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *