از روز انتخابات ریاست جمهوری در امریکا صورت می گیرد/ ممنوعیت تبلیغات سیاسی در فیس بوک

 سایت بدون – به‌دنبال نگرانی شبکه‌های اجتماعی از بروز احتمالی ناآرامی‌هایی پس‌ از انتخابات امریکا، فیس‌بوک اعلام کرد ممنوعیت تبلیغات سیاسی روی این پلتفرم را گسترده‌تر خواهد کرد. فیس‌بوک از زمان پلمب شدن صندوق‌های رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سوم نوامبر(۱۳ آبان)، هرگونه تبلیغات سیاسی روی این پلتفرم را ممنوع خواهد کرد و این ممنوعیت حداقل تا یک هفته طول می‌کشد هرچند مدت زمان دقیق این محدودیت هنوز مشخص نشده و بستگی به التهاب یا آرامش کشور در روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواهد داشت.
زنگ خطر برای شبکه‌های اجتماعی
با توجه به پست‌های توئیتری، فیس‌بوک، اینستاگرام و… دونالد ترامپ، مبنی بر اینکه وی ممکن است نتیجه انتخابات را نپذیرد و در صورت شکست در این همه پرسی، انتقال قدرت در فضایی آرام انجام نشود، زنگ خطر برای شبکه‌های اجتماعی به صدا درآمده و هریک تلاش می‌کنند تا در ناآرامی‌های احتمالی فردای روز انتخابات، سهمی نداشته باشند. در این راستا فیس‌بوک هم پس از گوگل، سیاست‌هایی خاص اتخاذ کرد تا هیچ کاندیدایی نتواند قبل از شمارش رسمی کل آرا، خود را پیروز میدان اعلام کند و احتمالاً ترامپ یا طرفداران و اعضای کمپین انتخاباتی وی موفق نشوند برای مشروعیت بخشیدن به خبر پیروزی زودهنگام، از پلتفرم فیس بوک استفاده کنند.فیس بوک هفته‌هاست که زیر تیغ انتقادهای شدید قرار دارد و بسیاری اعتقاد دارند این پلتفرم می‌تواند به محلی برای دستکاری در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا تبدیل و انتخابات سال ۲۰۱۶ بار دیگر تکرار شود. به‌همین علت «مارک زاکربرگ» همه تلاش خود را به‌ کار گرفته تا این بار انگشت اتهام به سوی وی نشانه نرود.
فیس بوک که پیش از این تصمیمی جنجالی گرفته بود و آگهی‌های تبلیغاتی سیاستمداران را راستی آزمایی نمی‌کرد در چند هفته گذشته اقدام به حذف تبلیغات سیاسی حاوی ادعاهای گمراه کننده و غلط کرد. در اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) نیز اعلام کرد که مانع انتشار هرگونه تبلیغات جدید روی فیس‌بوک در هفته منتهی به سوم نوامبر(روز برگزاری انتخابات امریکا) خواهد شد تا از هرگونه انتشار اخبار جعلی یا محتوایی که بتواند بر رأی مردم تأثیرگذار باشد ممانعت کند. این شبکه اجتماعی حالا عنوان کرده که تبلیغات سیاسی از روز رأی‌گیری تا مدت زمانی نامعلوم روی این پلتفرم ممنوع خواهد بود. این تغییر سیاست به‌منظور از بین بردن هرگونه فرصت برای سوء‌استفاده و دخالت در انتخابات انجام شده است.
اعلان‌های نیوزفید فیس‌بوک
طی چند هفته گذشته، مارک زاکربرگ و همکارانش با دقت رفتار کاندیداها و طرفداران آنها را زیر نظر داشته‌اند و منتظر روزهای پرالتهاب پس از انتخابات هستند. ترامپ در یکی از پست‌های فیس‌بوک خود خطاب به یک گروه خشن با نام «پسران مغرور» گفته است «عقب بایستید اما در حالت استندبای باقی بمانید». این گروه در واقع یک گروه راست افراطی محسوب می‌شوند که از خشونت هیچ بیمی ندارند و فیس‌بوک این جمله را کاملاً خشونت‌آمیز و نشانه‌ای بر عزم ترامپ برای نادیده گرفتن نتیجه انتخابات می‌داند. گروه‌های حقوق بشری هم معتقدند کمپانی فیس‌بوک باید تلاش بیشتری داشته باشد تا این پلتفرم به محلی برای جمع شدن موافقان ترامپ و تحریک دیگران به ایجاد آشوب در روز بعد از انتخابات نشود.
فیس‌بوک علاوه بر ممنوعیت تبلیغات سیاسی از روز ۳نوامبر روی این پلتفرم، راهکارهای دیگری هم برای مقابله با انتشار اخبار جعلی درباره انتخابات ریاست جمهوری امریکا ارائه داده است. فیس‌بوک پس‌ از برگزاری انتخابات، اعلان‌هایی در بالای صفحه خبری خود و نیوزفید فیس‌بوک (News Feed) قرار خواهد داد و به مردم یادآور می‌شود تا زمانی که برنده‌ها از سوی خبرگزاری‌ها اعلام نشده باشند، هیچ کس عملاً برنده انتخابات نیست. به این ترتیب اگر هر یک از کاندیداها قصد داشته باشند با اعلام زودهنگام پیروزی خود از طریق فیس‌بوک، مردم را به خیابان‌ها بکشانند عملاً این حربه ناکام می‌ماند، چراکه حالا دیگر مردم می‌دانند اخبار را باید از نیوزفید فیس‌بوک، دنبال کنند نه اکانت‌های مختلفی که گاه نیز فیک و جعلی از آب درمی‌آیند. به این ترتیب احتمال هرج و مرج پایین‌تر می‌آید و اگر همچنین اتفاقی رخ دهد، فیس بوک مقصر شناخته نخواهد شد.
طراحی ۸۰سناریو مختلف
«گای روزن»، معاون بخش صداقت سنجی اطلاعات فیس‌بوک نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران نیویورک تایمز، انتخابات ۲۰۲۰ امریکا را یک انتخابات منحصربه‌فرد در امریکا دانست و گفت: ما ناچاریم تلاش‌هایی مضاعف داشته باشیم تا از پلتفرم خود حفاظت کنیم. فیس‌بوک پس از اقداماتی خاص در ماه گذشته برای کاهش انتشار اطلاعات نادرست و اخبار جعلی مربوط به انتخابات و کاندیداها، میزان محبوبیت آنها و نیز جلوگیری از دخالت‌های خارجی و داخلی در پلتفرم خود، حالا اقدامات بیشتری برای حفاظت از پلتفرم خود انجام داده است و برنامه‌هایی ویژه نیز برای آینده دارد.
وی ادامه داد: زاکربرگ قصد نداشت تا زمان اعلام رسمی نتیجه انتخابات، هیچ تغییر دیگری در فیس بوک ایجاد کند اما با افزایش چشمگیر سطح اختلافات بین دونالد ترامپ و رقیب وی، جو بایدن، رویکرد این پلتفرم تغییر کرد و مجبور شد برای کمک به برگزاری یک انتخابات سالم و دور از تقلب و نیز حفاظت از این پلتفرم و کاربرانش دست به اقدامات تازه‌ای بزند.
«گای روزن» یادآور شد: فیس‌بوک با ایجاد اتاق‌های فکر و کمک گرفتن از محققان و پژوهشگران دانشگاهی به‌دنبال ارائه سناریوهای مختلف هستند و برای انتخابات ماه آینده امریکا ۸۰سناریو مختلف را طراحی کرده تا بتواند احتمال‌های مختلف پس از انتخابات را درنظر بگیرد.وی ادامه داد: در ماه گذشته فیس‌بوک گفت که قصد دارد تبلیغات سیاسی جدید را برای یک دوره محدود، یک هفته قبل از روز انتخابات ممنوع کند و به‌سرعت علیه پست‌هایی که سعی در منصرف کردن مردم از رأی دادن دارند، اقدام خواهد کرد. فیس‌بوک نگران است که در روزهای پایانی منتهی به روز انتخابات، هکرهایی با پشتوانه دولت‌هایی مشخص دست به انتشار مدارکی به‌صورت آنلاین بزنند یا اخبار جعلی را به‌صورت گسترده منتشر و امریکایی‌ها را از رأی دادن منصرف کنند.
 فیس‌بوک همچنین برای کمک به کندتر شدن روند آشفتگی‌های سیاسی، اکانت فیس‌بوک یا اینستاگرام هر گروه یا فردی که آشکارا با QAnon که به‌عنوان جنبش توطئه طرفدار ترامپ شناخته می‌شود، همکاری داشته باشد را مسدود یا حذف خواهد کرد.
تأمین امنیت فیس‌بوک با هزینه ۵میلیاردی
فیس‌بوک سال‌هاست تلاش دارد تا کاری کند بار دیگر رخدادی مشابه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ تکرار نشود. گفته می‌شود در سال ۲۰۱۶ روس‌ها برای انتشار اطلاعات غلط و اخبار جعلی، بی‌ثبات کردن رأی دهندگان امریکایی و تقلب در انتخابات و برنده شدن ترامپ از پلتفرم فیس بوک استفاده کردند و حالا این شبکه اجتماعی نمی‌خواهد بار دیگر این موضوع رخ بدهد.
«گای روزن»، معاون بخش صداقت سنجی اطلاعات فیس‌بوک دراین باره گفت: زاکر برگ از آن زمان تاکنون میلیاردها دلار برای استخدام کارمندان جدید در بخش «صداقت» و بخش‌های امنیتی شرکت هزینه کرده است تا هرگونه مداخله داخلی یا خارجی در انتخابات امریکا را شناسایی و کنترل کنند. وی ادامه داد: مبلغ هزینه شده برای تأمین امنیت فیس‌بوک بیش از کل درآمد ۵٫۱ میلیارد دلاری این پلتفرم در سال اول فعالیت خود به‌عنوان یک شرکت دولتی در سال ۲۰۱۲ بوده است. در این مدت بیش از ۲۰۰ انتخابات در سراسر جهان در این تحقیق و پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است تا کارمندان از هریک درسی بیاموزند و به امنیت بیشتر فیس‌بوک کمک کنند. در ۴سال گذشته زاکر برگ بیش از ۱۰۰ شبکه نت ورک در جهان را که قصد دخالت در انتخابات امریکا داشته‌اند، مسدود کرده و از ماه مارس تا ژوئیه هم بیش از ۱۱۰هزار محتوای مغایر با سیاست‌های انتخاباتی کمپانی فیس‌بوک را حذف کرده است. این شرکت همچنان به جست‌و‌جو و شناسایی کمپین‌های مداخله گر خارجی پرداخته و دو هفته قبل، مانع فعالیت سه شبکه ضد اطلاعات روسیه شدند.
روزن ادامه داد: ما معتقدیم که طی چهار سال گذشته بیش از هر شرکت دیگری برای کمک به حفظ سلامت انتخابات تلاش کرده‌ایم امااین تلاش‌ها چقدر موفقیت‌آمیز بوده است جای سؤال دارد.
گفتنی است یوتیوب و توئیتر نیز برنامه‌هایی برای روزهای بعد از انتخابات دارند تا مانع انتشار اخبار جعلی و دستکاری سیاسی در انتخابات یا نتیجه آن شوند. توئیتر سال گذشته تبلیغات سیاسی را ممنوع کرد و برخی توئیت‌های سیاستمداران را برچسب دار کرد که در این میان توئیت‌های ترامپ درباره انتخابات و رأی‌گیری نیز دیده می‌شود. یوتیوب هم تأیید کرد که استراتژی‌هایی برای روز بعد از انتخابات دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *