از عادی شدن حضور زنان تا یک آزادی شیک /۴ میراث بزرگ فینال برای فوتبال ایران

فینال لیگ قهرمانان آسیا تمام شد و رفت؛ حالا اما راه ورود زنان به ورزشگاه‌هایمان باز شده، یک ورزشگاه شیک و مدرن داریم و روابطمان با مسئولان فیفا و ای‌اف‌سی هم به اوج خود رسیده است

سایت بدون  – فینال لیگ قهرمانان آسیا جدا از بحث‌های فنی و موفقیتی که برای پرسپولیس به همراه داشت، میراثی را برای فوتبال ایران به همراه داشت که می‌تواند در آینده حسابی به کار همه تیم‌های ملی و باشگاهی بیاید.
زنان در ورزشگاه؛ دیگر عجیب نیست
برای نخستین‌بار حضور زنان در ورزشگاه چند هفته قبل در جریان دیدار تیم‌های ملی ایران و بولیوی رخ داد. تعدادی محدود از زنان با هماهنگی فدراسیون و وزارت ورزش و مقامات بالاتر در روز خلوت ورزشگاه آزادی روی سکوها حاضر شدند؛ اتفاقی که بازتاب بین‌المللی خیلی خوبی هم برای فوتبال ایران داشت. همان موقع گفته شد در بازی برگشت پرسپولیس و السد قطر هم این اتفاق رخ خواهد داد اما خیلی زود این رویا رنگ باخت. فینال لیگ قهرمانان آسیا که شاید یکی از بزرگترین بازی‌های چنددهه اخیر فوتبال ایران بود، بار دیگر با حضور زنان در ورزشگاه همراه شد. البته بازهم این حضور محدود و انتخابی بود و اعتراض زنان علاقه‌مند به فوتبال را به همراه داشت که چرا آنها نمی‌توانند به ورزشگاه بروند. با این حال در یکی از شلوغ‌ترین روزهای ورزشگاه آزادی حضور زنان بدون مشکل روی سکوها نشان داد که این تابو شکسته شده و دیگر حضور زنان در استادیوم برای تماشای بازی‌های فوتبال یک رویا نیست.
تعمیرات اساسی استادیوم پیر آزادی
بیش از ۴دهه از عمر ورزشگاه آزادی می‌گذرد و این استادیوم در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه شده بود. برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران و ایرادهایی که AFC گرفته بود، باعث شد تا مسئولان دست به کار شده و در کمترین زمان ممکن آزادی را نونوار کنند. تزریق ١۵‌میلیارد از سوی دولت برای بازسازی ورزشگاه آزادی باعث شد تا در یک عملیات فوری ١٠روزه تمام ایرادهای ورزشگاه آزادی برطرف شده و بعد از ۴دهه این استادیوم شکل جدیدی به خود بگیرد. از سکوها بگیر تا رختکن و تونل ورزشگاه؛ افرادی که دیروز به استادیوم رفتند، با صحنه‌هایی روبه‌رو شدند که کاملا با مشاهدات قبلی متفاوت بود.
رئیس فیفا و AFC در تهران
با اینکه حضور شیخ سلمان به‌عنوان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا از قبل مشخص بود، دیروز جیانی اینفانتینو هم به تهران سفر کرد تا اهالی فوتبال در قاره کهن را غافلگیر کند. رئیس فیفا که قبلا ٢بار به تهران سفر کرده بود، این‌بار بدون اینکه اصرار زیادی از سوی ایرانی‌ها شاهد باشد، به خاطر برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران به ملاقات مهدی تاج و دیگر مسئولان ورزش و فوتبال ایران رفت. حضور مقامات بلندپایه فوتبال جهان در تهران به بهانه برگزاری این مسابقه و ملاقات آنها با مسئولان ایرانی جزو امتیازات بزرگ برای فوتبال ایران بود. یک نمونه بزرگ برای این اتفاق، مطرح‌کردن موضوع میزبانی ایران در کشور ثالث از عربستانی‌ها از سوی وزیر ورزش در دیدار با شیخ سلمان بود.
تمرین برای میزبانی‌های بزرگتر
میزبانی از فینال لیگ قهرمانان آسیا یک آزمایش بزرگ برای دست‌اندرکاران فوتبال و ورزش ایران بود. ایران که در دوره قبلی خواستار میزبانی جام‌ملت‌های آسیا بود و برای دوره بعدی هم‌چنین درخواستی را ارایه کرده، حالا تجربه بزرگی کسب کرده و طعم یک میزبانی بزرگ را چشیده است. شاید موفقیت ایران در این میزبانی بزرگ از فینال لیگ قهرمانان آسیا بتواند درنظر اعضای AFC و حتی فیفا هم در آینده برای اعطای میزبانی‌های بین‌المللی تاثیرگذار باشد. به‌عنوان مثال میزبانی جام‌جهانی فوتسال در ‌سال ٢٠٢٠ یکی از رویاهای فدراسیون بود که با شکست مواجه شد. حالا دیگر با ورود زنان به ورزشگاه و تمرین آماده‌سازی یک ورزشگاه در کمتر از ٢هفته شاید مسئولان ورزش کشور با اعتمادبه‌نفس بیشتری برای میزبانی‌های بزرگ پا پیش بگذارند. قطعا از فینال لیگ قهرمانان آسیا و میزبانی تهران در آینده به نیکی یاد می‌شود و به‌عنوان یک نمره مثبت از آن در کارنامه فوتبال ایران یاد خواهد شد.

 

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *