از مانکن تا هیولا/ازدواج‌‌هایی با اختلاف سنی زیاد در سریال‌های نمایش خانگی محبوب است

سایت بدون – ازدواج یا ارتباط یک پسر جوان با خانم مسن یا مردی مسن با دختری جوان، مسئله‌ای است که به تازگی در سه سریال‌ شبکه نمایش خانگی دیده شده است. این ازدواج با اختلاف سنی زیاد، در یکی از سریال‌ها موضوع اصلی طرح قصه   و در دو سریال دیگر، در حاشیه قصه اصلی به آن پرداخته شده است. به بهانه ازدواج شخصیت «کتایون» با «کاوه» در اولین قسمت سریال «مانکن»، درباره زوج‌هایی با اختلاف سنی نامتعارف در این سه سریال‌ نوشته‌ایم و به چهار سؤال یعنی میزان اختلاف سنی، علت ازدواج یا ارتباط، نگاه قصه به ماجرای زوج و کارکرد دراماتیک آن پاسخ داده‌ایم.
 

کتایون و کاوه
مانکن

میزان اختلاف سنی چقدر است؟ شخصیت «کتایون» زنی تقریبا ۴۵ ساله است و کاراکتر «کاوه» هم حدود ۲۶-۲۵ سال دارد. میزان اختلاف سنی «کاوه» و «کتایون» حدود ۲۰ سال است.
علت ازدواج چیست؟ با توجه به آن چه در قسمت اول سریال «مانکن» دیدیم، انگیزه «کاوه» از ازدواج با «کتایون»، کاملاً مالی و اقتصادی  است. او برای پرداخت بدهی‌های پدرش و آزادی او از زندان و جور کردن پول رهن خانه برای مادر و خواهرش، زیر بار ازدواج با او می‌رود. انگیزه «کتایون» از پرداخت هفت میلیارد به «کاوه» و ازدواج با او هنوز کاملاً مشخص نیست.
نگاه قصه به ماجرا چیست؟ در قسمت اول دیدیم که شخصیت «کتایون» زن بدجنسی است که برای رسیدن به اهداف خودش، بی‌رحمانه از «کاوه» می‌خواهد دختری که قصد ازدواج با او را داشته، رها کند و به جای آن دختر با خودش ازدواج کند. ازدواج «کاوه» و «کتایون» در سریال اتفاقی طبیعی نیست و «کاوه» برای حفظ آبرویش به کسی چیزی نمی‌گوید. بنابراین قصه فعلاً به «کتایون» و تصمیم اش نگاهی منفی دارد.
کارکرد دراماتیک دارد؟ ازدواج «کتایون» با «کاوه» در سریال «مانکن» کاملاً در قصه موضوعیت دارد. اصلاً مهم‌ترین اتفاق قسمت اول سریال، ازدواج آن‌هاست و این ازدواج قرار است سرآغاز همه ماجراهای بعدی باشد، بنابراین نمی‌توان آن را از قصه حذف کرد.


مهری و داوود
هیولا
میزان اختلاف سنی چقدر است؟ «مهری» زنی تقریبا ۶۵ ساله است و «داوود بیزاکودیل» پسری حدود ۳۳ تا ۳۵ ساله است. این دو شخصیت حداقل ۳۰ سال با یکدیگر تفاوت سنی دارند.
علت ازدواج چیست؟ «داوود» که در بازار سیاه ناصرخسرو مشغول کار است  و دارو تهیه می‌کند، پس از ثروتمند شدن خانواده «شرافت» به «مهری» علاقه مند می‌شود و با او ازدواج می‌کند. «مهری» هم که سال‌ها پیش شوهرش را از دست داده و از تنهایی گلایه می‌کند، در پی تغییر سبک زندگی خانواده «شرافت» پس از ثروتمند شدن، به «داوود» علاقه مند می‌شود و تصمیم به ازدواج با او می‌گیرد.
نگاه قصه به ماجرا چیست؟ سریال «هیولا» به ماجرای ازدواج «مهری» و «داوود» نگاه مثبتی ندارد. «مهری» پس از ثروتمند شدن تبدیل به آدم خودباخته‌ای شده و گاهی در شأن سن و سالش رفتار نمی‌کند. همچنین وقتی «هوشنگ» خبر خواستگاری «داوود» از مادرش را می‌شنود، مخالفت خود را اعلام می‌کند و حسابی عصبانی می‌شود.
کارکرد دراماتیک دارد؟ ازدواج «مهری» و «داوود» کاملا به تناسب قصه اتفاق می‌افتد. مخالفت‌های «هوشنگ» با مادرش، تغییر رفتار و روحیه «مهری» و ارتباط آن دو با یکدیگر، لحظات بامزه‌ای را ایجاد می‌کند که به بار کمدی قصه کمک می‌کند. نفوذ «داوود» در زندگی «هوشنگ» هم پس از ثروتمند شدن او در قصه معنادار است.


لی‌لی و میرخان
رقص روی شیشه

میزان اختلاف سنی چقدر است؟ کاراکتر «میرخان» در سریال «رقص روی شیشه» مردی حدود ۷۰ ساله است و شخصیت «لی‌لی» دختری تقریبا ۳۵-۳۶ ساله. بنابراین میزان اختلاف سنی این زوج بیشتر از ۳۰ سال است.
علت ازدواج چیست؟ ازدواج «میرخان» با «لی‌لی» حکایت عشق پیری گر بجنبد است! او که خود همسر و فرزند دارد، از روی هوس به «لی‌لی» علاقه مند می‌شود و «لی‌لی» هم به دلیل ثروت «میرخان»، قبول می‌کند.
نگاه قصه به ماجرا چیست؟ «میرخان» شخصیت مثبتی ندارد و عقد موقتش با «لی‌لی» در ادامه رفتارهای غیرموجه اوست، اما وقتی «لی‌لی» باردار می شود و با وجود مخالفت دختر «میرخان» تصمیم به حفظ بچه‌اش می‌گیرد، ماجرا شکل موجه‌تری به خود می‌گیرد و «لی‌لی» کاملاً طرف مظلوم قضیه نمایش داده می‌شود.
کارکرد دراماتیک دارد؟ ماجرای ازدواج این دو کاراکتر در قصه ضرورت خاصی ندارد. شخصیت «میرخان» دستور قتل آدم‌ها را صادر می‌کند، «لی‌لی» آدم منفعت‌طلبی است که به اعتماد دوستش «رعنا» خیانت می‌کند، آدم می‌کشد، بنابراین مخاطب می‌داند که این شخصیت‌ها، کاراکترهای خوب و مثبتی نیستند، ازدواج آن دو بیشتر در حاشیه قصه اصلی و برای جذابیت داستان است.


مینا و ماکان
رقص روی شیشه

میزان اختلاف سنی چقدر است؟ «ماکان» جوانی است که تقریبا ۲۷-۲۸ سال سن دارد و با آرایشگر مادرش که خانمی حدود ۴۰ ساله است، ارتباط دارد. «ماکان» با «مینا» کمی کمتر از ۱۵ سال اختلاف سنی دارد.
علت ارتباط چیست؟ «ماکان» با «مینا» ازدواج نکرده است اما با او ارتباط دارد. «ماکان» بیشتر از آن که به دلیل عشق و علاقه با «مینا» در ارتباط باشد، از او به نفع خودش سوءاستفاده می‌کند. «ماکان» هرکجا که کم می‌آورد سراغ «مینا» می‌رود، از او پول می‌گیرد و وقتی شب جایی برای ماندن ندارد به خانه‌اش پناه می‌برد!
نگاه قصه به ماجرا چیست؟ مخاطب در قصه می‌بیند که «ماکان» پسر بی‌وفایی است که دختران مختلف را فریب می‌دهد، امروز عاشق است و فردا فارغ! بنابراین سریال می‌خواهد با نشان دادن ارتباط او با «مینا» هرچه بیشتر این شخصیت را منفی جلوه بدهد و در واقع نقد منفی به این ارتباط دارد.
کارکرد دراماتیک دارد؟ ارتباط «ماکان» با «مینا»تقریبا هیچ کمکی به پیشبرد داستان نمی‌کند و به راحتی می‌توان آن را حذف کرد. در طول قصه به اندازه کافی نشانه‌هایی از بی‌تعهدی شخصیت «ماکان» می‌بینیم، بنابراین اگر شخصیت «مینا» و ارتباط «ماکان» با او را از قصه حذف کنیم، اتفاق خاصی نمی‌افتد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *