از گل مینا تا گل داوودی /۱۲ هدیه پاییزی به باغچه حیاط خانه شما

سایت بدون -نوبتی هم که باشد نوبت باغچه‌هاست. یکی از دغدغه‌های آنها که حیاط دارند سر حال نگه‌داشتن باغچه در پاییز است. نمی‌شود صبر کرد بهار بیاید و سرسبزی برگردد به حیات. باید دست به‌کار شد و رفت سراغ کاشت گیاهان پاییزی. با هم تعدادی از آنها را که زیبا و مقاوم هستند، بررسی می‌کنیم.

داوودی

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1393/11/13/455719_236.jpg

اگر با من هم سلیقه باشید، داوودی انتخاب اولتان برای باغچههای پاییزه خواهد بود. بیشتر داوودیها روز کوتاه هستند یعنی در روزهای بلند بهار و تابستان سبزند، ولی گل نمیدهند. به محض کوتاه شدن طول روز در پاییز شروع میکنند به غنچه کردن و گلدهی و تا نشستن برف روی زمین گل خواهند داشت. رنگبندی متنوع زرد، سفید، صورتی و بنفش داوودی به خودی خود کافی است تا شما را تشویق کند به کاشتش. تکثیر آن هم که به آسانی با تقسیم بوته انجام میشود. البته این نکته خاطرتان باشد ما در اینجا داریم از داوودی باغچهای حرف میزنیم. حساب گل شاخه بریده آن جداست و میتواند در تمام فصول در گلخانهها به گل بنشیند. داوودی در زمستان خشک میشود ولی بهار شروع به سبز شدن میکند. اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید و نگران خشک شدنش در سرما هستید میتوانید دور بوته آن را نایلون بپیچید.

مینا

https://setare.com/files/fa/news/1397/4/16/165224_239.jpg

این گل چند ساله و دائمی است. آن را با مینای یکساله اشتباه نگیرید. به آن مینای چینی هم میگویند. مثل داوودی روز کوتاه است.

گلهای سفید، صورتی، آبی و بنفش آن با وسط زرد رنگ، زیبایی دو چندانی به باغچهتان خواهد داد. در زمستان هم برگهای سبزش را حفظ میکند و باغچه را سرسبز نگه میدارد.

آهار

http://www.keshtzar.com/shop/wp-content/uploads/2015/10/MIX.jpg

گلی یکساله با تنوع زیاد است. انواع پُر پر دارد و کم پر، پابلند و پا کوتاه، گل درشت و گلریز، باغچهای و شاخه بریده با رنگ بندیهای بسیار زیاد. هم بهار و تابستان گل دارد هم پاییز. بهصورت گل خشک هم طرفداران زیادی دارد. با بذر تکثیر میشود و میتوان آن را مستقیم در باغچه کاشت. بهخاطر رشد زیادش بهتر است در حاشیه گلکاریها کشت شود.

اختر

http://nargil.ir/plant/images/pic/300/Canna%20wyoming%202.jpg

گل اختر را در پارکها و حتی در بلوارها دیدهاید. گلهای کشیدهای شبیه گلایول دارد با رنگهای قرمز، نارنجی، زرد، سفید، صورتی و حتی دو رنگ که میتواند با رنگهای گرمش، سرزندگی را به فضای سرد حیاط پاییزیتان بدهد. اختر را میتوان تابستان هم کاشت، و تا آغاز فصل برف و یخبندان هم گل دارد. تکثیر آن بهوسیله ریزوم است. ریزوم را در هفتههای آینده توضیح خواهم داد، اما اگر بخواهم به زبان ساده بگویم ریشهاش چیزی شبیه سیب ترشی است. کاشت آن در مناطق معتدل نسبت به مناطق سردسیر موفقتر است. اگر ساکن مناطق خیلی سرد هستید بعد از سیاه شدن برگها به علت سرما، آنها را حذف کنید. ریزومهایش را از خاک خارج و تا اول بهار و گرم شدن هوا آنها را زیر خاک یا داخل یک پیت در انبار نگهداری کنید.

قرنفل

http://www.moghaan.com/images/more_product_images/image/890960Dianthus%20double%20red2.jpg

قرنفل برای من یک گل نوستالژیک است. وقتی اسم فامیل بازی میکردیم برای اسم گل با حرف «ق» همیشه یک برگ برنده داشتم. گلهای ریز و مخملی به رنگهای صورتی، سفید، قرمز، بنفش و ترکیبی از دو به دوی این رنگها از ویژگیهای منحصر به فرد آن است. اگر دقت کرده باشید این روزها در پارکها و فضای سبز شهری این گل جذاب را زیاد میبینید. چون از خانواده میخک است ظاهر آن هم شبیه گل میخک است، البته با چند سایز کوچکتر، به همین خاطر براحتی میتوانید آن را بشناسید. به سرما مقاوم است و در این فصل از سال میتوانید نشای آن را تهیه کنید و در باغچه بکارید. برای گلدانهای روی تراس (فلاور باکس) هم مناسب است.

کوکب

http://image.fotobazar.ir/photo/echinacea_dahlia_flower_many_different_composition_vase_table_41783_602x339.jpg

کوکب دارای انواع شاخه بریده و باغچهای است. اشکال مختلفی از آن با نامهای کم پر، پُر پر، لانه زنبوری، توپی و… با طیف رنگی بسیار گرم و متنوع وجود دارد. از شاخصههای آن دوره گلدهی طولانی است که از اواخر بهار تا شروع فصل یخبندان طول میکشد.

نکته جالب اینکه در مناطق خنک گلهای آن درشتتر و رنگ آنها جذابتر است. تکثیر آن با بذر و ریشههای گوشتی است. ریشههای گوشتی آن به سرما حساس هستند و مثل ریزومهای اختر باید از آنها مراقبت کرد.

اطلسی

https://fardinkesht.com/wp-content/uploads/2018/02/mix-of-petunia-seed4.jpg

یکی دیگر از گلهای این فصل، اطلسی است. انواع یکساله و دائمی با ارقام کمپر، پُر پر و چین دار دارد. از اواخر بهار تا اواخر پاییز گل میدهد. در چند سال اخیر بیشتر آن را به صورت گلدانی دیدهاید اما میتواند در باغچههای خانگی و گل حاشیهای در فضای سبز شهری هم کشت شود. در این حالت به مراقبت بیشتری نیاز دارد. یکی از نکات قابل توجه در اطلسی، کندن گلهای پژمرده آن است که اینکار باعث تسریع در گلدهی آن میشود. زمانی که بوتههای آن بهقدر کافی رشد کردند جوانه انتهایی را بچینید تا بوته پرپشتتر شود. عطر ملایم آن در شبها، حس خوبی را به خانه منتقل خواهد کرد.

آهار خزنده

http://www.mansourigol.com/wp-content/uploads/2016/05/0464.jpg

این گل، هم خانواده آهار است با ظاهری شبیه گل آفتابگردان. به آن آهار مکزیکی هم گفته میشود. از گلهای مقاوم به سرماست و در پاییز هم گل دارد. علاوه بر کاشت در باغچههای فصلی میتواند به عنوان گل آویز هم مورد استفاد قرار بگیرد، مثل آهار با بذر تکثیر میشود.

بنفشه

http://bazarziba.com/wp-content/uploads/african-violet-pot-clay-600x1004.jpg

بنفشه معرف حضور همه است و شاید بیشتر از هرگلی شما را یاد پاییز بیندازد. با انواع رنگهایی که برخلاف اسمش فقط بنفش نیست و چشمانداز زیبایی را به باغچهها میدهد. روی تنوع رنگ و سایز گل آن کارهای اصلاحی زیادی صورت گرفته است. تمام ارقام آن به سرما مقاومند. بعضی ارقام آن روزبلند یعنی بهار و تابستان گل و برخی ارقام روزکوتاه یا پاییز گل هستند. اگر بخواهند آن را در سطح وسیع کشت کنند معمولا در گلخانهها نشا میشود و بعد آن را به باغچه یا گلدان منتقل میکنند. شما هم میتوانید برای کاشت از این نشاهای آماده تهیه کنید.

جعفری

https://www.bazram.com/image/catalog/article/article10/parsley-plant.jpg

جعفری را بهخاطر بوی خاصش میشناسید یا رنگ نارنجیاش؟ از گلهایی است که براحتی رشد میکند و رشد سریعی دارد. از محاسن آن داشتن گل در تمام طول تابستان و آفتاب دوستی آن است، ولی در طول فصل پاییز هم گل دارد. در جعفری هم مثل اطلسی حذف گلهای خشک روی گیاه باعث گلدهی بیشتر گیاه آن میشود چون انرژی گیاه به جای اینکه صرف تولید بذر شود، برای تولید گلهای جدید بهکار گرفته خواهد شد. خیلیها ممکن است بوی برگهای آن را دوست نداشته باشند، بنابراین در اصلاح ارقام جدید سعی شده این بو کمتر شده یا از بین برود. روش اصلی تکثیر آن با بذر است. شما میتوانید به آسانی از آن بذر بگیرید و هر سال آن را در باغچه بکارید. جعفری خواص دارویی دارد و بوی برگهایش دفعکننده حشرات است.

همیشه بهار

http://dombarg.com/wp-content/uploads/2018/04/fiesta-gitana.jpg

یکی از رایجترین گلهای فصلی است. تقریبا میتواند در سال گل بدهد برای همین آن را همیشه بهار نامگذاری کردهاند. ولی بهترین رشد آن در هوای سرد است. بیشتر به دو رنگ زرد و نارنجی وجود دارد. بهخاطر خواص دارویی زیادش بهعنوان گیاه دارویی در سطح وسیع در مزارع هم کشت میشود. حتما اسم پماد کالاندولا را شنیدهاید. این پماد یکی از فرآوردههای جانبی همیشه بهار است که اسمش را هم از اسم علمی این گیاه گرفته است. ازدیاد آن به وسیله بذر و بسیار ساده است. اگر میخواهید تازه باغبان شوید از این گل شروع کنید.

شاه اشرفی

http://www.aftabir.com/lifestyle/images/bd12933b6f905dd48c8732302225006d.jpg

به گل ستارهای یا شویدی هم معروف است. اسم انگلیسی آن Cosmos و یک کلمه یونانی به معنی دکوراسیون است. چون در طراحی فضای سبز کاربرد زیادی دارد به این نام، نامگذاری شده است. دارای گلهایی با رنگهای بسیار زیاد و زیباست. هم با بذر و هم به روش تقسیم بوته تکثیر میشود. حذف گلهای پژمرده در آن سبب تحریک گلدهی میشود.

زینب خزایی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *