استقلال و پرسپولیس؛ ۲۱ موقعیت گل و فقط یک گل / مهاجمان متهم اصلی

سایت بدون -تیترها و مصاحبه‌ها در شبی که استقلال و پرسپولیس، نتوانستند دل هواداران میلیونی شان را شاد کنند حکایت از ظلمی بود که از سوی داوران در حق این دو تیم روا شد.
«قربانیان آفساید»، «سرطان داوری»، «حق به حقدار نرسید»، «این ور آفساید نبود، اون ور آفساید بود»، «داور سفارشی»، «لعنت به گل آفساید، لعنت به سوت آفساید» و … اینها تیترهایی بود که برای التیام هواداران دو تیم روی صفحات روزنامه‌های ورزشی نقش بست. گلی که محمد دانشگر در دقیقه ۹۴ بازی با العین زد با پرچم جون میارا، کمک داور ژاپنی بازی مردود اعلام شد تا شادی هواداران استقلال فقط چند ثانیه دوام داشته باشد. 
در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه هم یک اشتباه تاثیرگذار از کمک داور کره‌ای بازی، هواداران پرسپولیس را در دقیقه ۹۴ میخکوب کرد. قرمزها در روزی که می‌توانستند برنده باشند، با یک گل آفساید بازنده از زمین بیرون آمدند تا برانکو در نشست خبری بعد از بازی با اشاره به همین گل بگوید؛ این نتیجه ناعادلانه بود!
در تهران هم رنگ و بوی مصاحبه‌های بعد از بازی همین بود؛ روزبه چشمی گفت زورمان به داور نرسید و مهدی رحمتی هم از این گلایه داشت که تیم‌های سعودی داور بازی‌ها را عوض می‌کنند و ما گوش به فرمانیم!
همه جا صحبت از آفساید بود، در تهران و در دوحه. اما کسی از موقعیت‌های پرشماری که با بی دقتی تمام توسط بازیکنان پرسپولیس و استقلال از دست رفت، حرفی نزد. برانکو در یک جمله گفت تیمش موقعیت‌های بیشتری برای گلزنی داشت، اما از فرصت سوزی بازیکنانش در بازی با السد حرفی نزد. وینفرد شفر هم بعد از توقف تیمش مقابل العین گفت تاکنون استقلالی به این خوبی ندیده بودم!
با وجود این تعریف و تمجیدها، نه استقلالی‌ها از روند نتیجه گیری تیمشان در لیگ قهرمانان آسیا رضایت دارند و نه پرسپولیسی ها. این که دو قدرت اول فوتبال ایران، بعد از گذشت دو هفته از مرحله گروهی در رده‌های چهارم گروه‌های خود قرار دارند، اتفاقی بد است و دلیل آن، پیش از اشتباهات داوری، به استفاده نکردن از موقعیت‌های مسلم گلزنی
 برمی گردد.
در همین دو بازی سه شنبه، استقلال و پرسپولیس روی هم رفته ۲۱ موقعیت صددرصد گلزنی روی دروازه العین و السد ایجاد کردند که یکی پس از دیگری با بی دقتی مهاجمان از دست رفت و فقط یک توپ تبدیل به گل شد. در دیدارهایی که حکم فینال را دارد، گاهی یک یا دو موقعیت نصفه ونیمه کافیست تا یک تیم برنده شود، اما پرسپولیس ۱۱ موقعیت مسلم گلزنی را از دست داد تا در نهایت اشتباه کمک داور را دلیل باختش به السد بداند. استقلال هم در حضور تماشاگران خوبی، با وجود برتری محسوسی که نسبت به حریف اماراتی داشت، از ده موقعیت مسلم خود برای گلزنی فقط یک بار استفاده کرد تا در نهایت قربانی یک تصمیم چالش برانگیز شود. 
صحبت درباره این‌که چرا استقلالی‌ها بعد از زدن گل اول، از پنج شانس‌ مسلم زدن گل دوم استفاده نکردند، به مراتب آسان تر است تا بگوییم در صحنه مشکوک دقیقه ۹۴، دانشگر از مدافعان العین جلوتر بود یا عقب‌تر.
پرسپولیسی‌ها هم به‌جای اعتراض به گل آفساید بغداد بونجاح، بهتر است ایراد را در خودشان جست‌وجو کنند. السد در این بازی یک گل دیگر هم زد که سالم بود اما توسط کمک داور آفساید اعلام شد. دو صحنه مشکوک به پنالتی هم وجود داشت که داور از اعلام پنالتی به نفع السد خودداری کرد. اینها در حیطه اختیارات بازیکنان پرسپولیس نبود، اما موقعیت‌هایی که یکی پس از دیگری از دست رفت، همان کلیدی است که می‌توانست قرمزها را به پیروزی برساند.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *