اسرارآمیزترین نقاط زمین/ اولورو؛بزرگترین تپه ماسه ای جهان

سایت بدون -اولورو که به نام صخره آیرز نیز شناخته می شود ، صخره ماسه سنگی بزرگ در بخش جنوبی قلمروی شمالی استرالیا است. مردمان محلی پیجانجارا این صخره را اولورو می‌نامند که در زبانشان هیچ معنای خاصی ندارد. در ۱۹ ژوئیهٔ ۱۸۷۳، نقشه‌برداری به‌نام ویلیام گاس این صخره را دید و آن را به افتخار سر هنری آیرز، از دولتمردان وقت استرالیای جنوبی، صخرهٔ آیرز نامید. از آن زمان هر دو نام مورد استفاده‌اند.

در سال ۱۹۹۳ قانون نام‌گذاری دوگانه به‌تصویب رسید که اجازهٔ استفاده از هر دو نام بومی و انگلیسی را در نام‌های رسمی می‌داد. در پی این قانون نام صخره در ۱۵ دسامبر ۱۹۹۳ به «صخرهٔ آیرز / اولورو» تغییر یافت و نخستین مورد در قلمرو شمالی با نامی دوگانه شد.

Image result for Uluru

جاذبه‌های دیدنی صخره دره‌ها، غارها، چشمه‌ها، برآمدگی‌ها، نقاشی‌ها و اشکال عجیب است که توسط فرسایش طی میلیون‌ها سال ایجادشده‌اند. به خاطر وجود آهن و اکسید شدن آن، رنگ صخره از مایل به قهوه‌ای به نارنجی/قرمز تغییر یافت. غارهای اولور جذاب و آگاهی‌بخش‌اند و طی بازدید از آن با غارها، چشمه‌ها، نقاشی‌ها و اشکالی که طی قرن‌ها براثر فرسایش به وجود آمدند آشنا می‌شوید. نقاشی غارها توسط مردمان قدیمی بومی کشیده شده است.

اولورو یکی از مشخص‌ترین چشم‌اندازهای طبیعی استرالیا است. ارتفاع این سازند ماسه‌سنگی ۳۴۸ متر است که ۸۶۳ متر نیز از سطح دریا ارتفاع دارد. بیشتر تودهٔ اولورو در زیر زمین قرار گرفته‌است و محیط کل آن برابر با ۹٬۴ کیلومتر می‌باشد. بارزترین ویژگی اولورو تغییر رنگ آن در زمان‌های مختلفی از روز و سال است که در این میان تغییر رنگ صخره به قرمز درخشان در طلوع و غروب خورشید قابل توجه‌تر است

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *