اشتباهات رایج در کسب و کارهای کوچک

سایت بدون-یکی از مهیج ترین بخش های کسب و کار، قسمت بازاریابی آن است و آن چه آن را جالب تر می سازد این است که تنها یک راه برای پیشرفت و ترقی آن وجود ندارد و هزاران فعالیت تجاری مناسب برای توسعه کسب و کارتان وجود دارد اما در حین این فرایند، اشتباهات بازاریابی مختلفی از سوی صاحبان مشاغل ممکن است سر بزند که روند پیشرفت را کند کند. اگرچه اشتباهات می توانند به خودی خود تجربه مثبتی باشند، زیرا در طولانی مدت به شما یاد می دهند چه عواملی مانع پیشرفت کسب و کارتان می شود اما در عین حال اگر از برخی اشتباهات و خطاها پرهیز کنید و قبل از مرتکب شدن‌ نسبت به آن ها آگاهی داشته باشید، زمان، انرژی و پول زیادی صرفه جویی می کنید. در مطلب امروز به چندین مورد از اشتباهات بازاریابی می پردازیم که از ارتکاب آن ها در کسب و کارتان باید بپرهیزید. نداشتن یک برنامه مشخص: سعی در پیشرفت دادن کسب و کارتان بدون داشتن برنامه ریزی برای بازاریابی مثل این است که با چشمان بسته قصد خرید یک پیراهن قرمز را داشته باشید. ممکن است شانس بیاورید و به نتیجه دلخواهتان نیز برسید اما در این فرایند زمان و پول زیادی از دست می دهید. برای آغاز هر کسب و کاری در قدم اول به یک برنامه مشخص و برنامه ریزی دقیق نیاز دارید. متفاوت فکر نکردن: هیچ کسب و کاری دقیقا شبیه کسب و کارهای دیگر نیست که اگر این طور بود احتمالا در همان قدم اول هیچ تجارتی را آغاز نمی کردید. پس اگر می خواهید در شغل خود ویژه باشید به هر آن چه که کسب و کارتان را از دیگران متفاوت می سازد فکر کنید. باید بتوانید تشخیص دهید چه عوامل موثری شما را از سایر رقبا جدا می سازد سپس همان را عملی کنید. برای مثال می توانید به یک پیشنهاد ویژه فروش فکر کنید. سعی در فروش به همه: یکی از رایج ترین اشتباهات صاحبان کسب و کارهای کوچک، در نظر گرفتن هر کسی به عنوان یک مشتری بالقوه است. اگرچه ممکن است کالا یا خدماتی که می فروشید برای طیف گسترده ای از مخاطبان جذاب باشد اما زمان بازاریابی واقعی که فرا می رسد باید هدف خود را به یک گروه معین و مشخص محدود کنید تا بتوانید با استفاده از رویکردهای مختلف بازاریابی و پیام رسانی مستقیما به مخاطب دسترسی داشته باشید. دست کم گرفتن قدرت بازاریابی کلامی: بازاریابی کلامی همان بازاریابی دهان به دهان است. این که یک مشتری از محصولات و خدمات شما رضایت داشته و خرید موفقی داشته باشد و همه جا از نام تجاری شما تعریف و تمجید کند. اگر محصول یا خدمات عالی و ویژه ای تولید و تامین کنید و مشتریانتان را راضی نگه دارید، آن ها نیز همین را به خانواده، دوستان و همکارانشان منتقل می کنند.‌ مزیت بازاریابی کلامی این است که هزینه ای برای شما ندارد و به طور طبیعی و خود به خود اتفاق می افتد. شما از طریق بازاریابی دهان به دهان می توانید سود مالی بسیاری به دست بیاورید و نه تنها مشتریان جدیدی به مجموعه شما اضافه می شود بلکه منجر به پیشرفت و توسعه بیشتر کسب و کارتان نیز می شود.  دوری از رسانه های اجتماعی: در سال های اخیر رسانه های اجتماعی بسیار گسترده شده و به یکی از موثرترین و مقرون به صرفه ترین تکنیک های بازاریابی برای صاحبان مشاغل تبدیل شده اند. صاحبان کسب و کارهای کوچک با تمرکز روی تلاش های خود و صرف زمان بیشتر در رسانه های اجتماعی می توانند به نتایج بزرگی دست یابند. راه استفاده از رسانه های اجتماعی برای توسعه و پیشرفت دادن کسب و کارتان دو قسمت دارد؛ اول این که نیاز دارید مناسب ترین شبکه را انتخاب کنید و دوم باید درباره اهدافتان شفاف و صادق باشید. امتحان نکردن فعالیت های جدید بازاریابی: اغلب صاحبان مشاغل در همان ابتدای کار چند اولویت اصلی برای خود انتخاب می کنند و درباره آن ها با جزئیات برنامه ریزی می کنند و سعی می کنند تا انتهای مسیر سفت و سخت به همین برنامه ریزی و چند اولویت بچسبند. اگرچه چنین برنامه های روتین و روزانه ای می توانند به ما کمک کنند تا زمان خود را مدیریت کنیم و تا آن جا که ممکن است سازنده و تولید کننده باشیم اما همین برنامه های روتین روزانه می توانند ما را دچار یکنواختی کنند به ویژه وقتی بحث بازاریابی و کسب و کار به میان می آید. بازار کار همواره در حال تغییر است و تنها راه پیشرفت و توسعه دادن کسب و کار به طور موثر و همیشگی این است که همراه با تغییرات پیش روید و همسو بمانید و همیشه برای امتحان کردن فعالیت های جدید بازاریابی و تغییرات مداوم آغوشتان باز باشد. نادیده گرفتن رقابت: هیچ گاه در زمینه کسب و کارتان از رقابت غافل نشوید و رقیبان خود را نادیده نگیرید. چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید یاد بگیرید و با کمک آن ها بزرگ ترین رقیبانتان را از میدان رقابت خارج کنید. برای مثال با یک جست و جو در گوگل و شبکه های اجتماعی می توانید بررسی کنید رقیبانتان در رسانه های اجتماعی چه کارهایی انجام می دهند. از این طریق می توانید نقاط قوت و ضعف کار خود و رقبای خود را دریابید و به فرصت های جدید بازاریابی دست یابید. تشخیص و شناسایی هر کدام از این عوامل درباره کسب و کار خود و دیگران، آگاهی و بینشی به شما خواهد داد که بتوانید در عرصه رقابت پیروز شوید.

نویسنده : نویسنده : الیسا کرگوری مترجم: سوده قدیمی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *