«افکار خودآیند» چیست و در مقابله با آن ها چه باید کرد؟

سایت بدون -در جریان فرآیند ذهنی برخی از افکار به‌صورت «خودآیند» یا «اتوماتیک» در ذهن فرد جریان می یابند و همه افراد با این نوع افکار سروکار دارند.
«افکارخودآیند» سریع هستند و به‌صورت ناگهانی به ذهن می‌آیند، سریع و کوتاه بوده و افراد کمتر از آنها آگاه هستند اما از هیجانی که تولید می‌کنند به‌خوبی آگاهی دارند، زیرا بعد از این که این افکار به ذهن فرد می‌آیند با توجه به منفی یا مثبت بودنشان در فرد هیجان مثبت یا منفی ایجاد می‌کنند.
برخی افکار نیز به‌صورت آگاهانه توسط فرد ایجاد می‌شود و این افراد در هر مساله‌ای که در حوزه فردی، بین فردی و شخصی و شغلی ایجاد می‌شود، به‌صورت داوطلبانه به اتفاقات منفی گذشته می‌پردازند و به اصطلاح مدام نبش قبر می‌کنند و به گذشته رجوع می‌کنند.
این افراد نه‌تنها ناکامی‌های گذشته را فراموش نمی‌کنند، بلکه آنها را بیان نیز می‌کنند و این مساله باعث می‌شود رفته‌رفته فرد دچار خشم، غم، ناامیدی، احساس نفرت و افسردگی شود. این افراد توانایی گذشت ندارند و از منطق پایین‌تری برخوردارند.
ذهن این افراد مانند زباله‌دان است و با این‌که اتفاقات و موارد مثبت و خوشایند در زندگی آنها وجود دارد اما افکار منفی به سرعت سراغ آنها می‌آید و به‌دنبال افکارشان، دست به قضاوت می‌زنند و انتظارات غیرمنطقی از خودشان و اطرافیانشان پیدا می‌کنند.
مقابله با این نوع افکار دشوار است زیرا به دلیل تکرار زیاد در ذهن جنبه عادی پیدا می‌کنند و توجیه‌پذیر به نظر می‌رسند و فرد برای خود حق قائل است که هرگونه واکنشی را داشته باشد و به تحقیر و سرزنش افرادی که در آن نقش داشته‌اند، بپردازد.
باید در نظر داشت مرور نوع وقایع گذشته و خاطرات منفی باعث می‌شود فرد توان تصمیم‌گیری منطقی را از دست بدهد. برای جلوگیری از افکار منفی، لازم است ابتدا این افکار شناسایی شوند. بنابراین می‌توانید به محض این‌که اتفاقات و افکار منفی سراغتان آمد آنها را یادداشت کنید. همچنین لازم است هیجان ناشی از این نوع افکار را ثبت کرده و مشخص کنید در آن زمان چه رفتاری از خودتان نشان می‌دهید. استفاده از درمان‌های شناختی و رفتاری می‌تواند به کاهش مرور این نوع افکار بینجامد و سلامت روان فرد ارتقا یابد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *