امگا۳ چیست ، چه فایده ای دارد و در کجا پیدا می شود؟

Image result for omega 3

سایت بدون -آیا می‌دانید اسیدهای چرب امگا۳ چقدر برای سلامت مفیدند؟ مطالعات نشان داده است اسیدهای چرب امگا۳ از خواص ضدالتهابی برخوردارند و التهاب هم دقیقا همان عاملی است که در بروز بیماری‌های مزمنی همچون مشکلات قلبی و آرتروز نقش دارد. امگا۳ از خطر بیماری‌های قلبی و ‌عروقی نیز می‌کاهد و مرگ ناگهانی ناشی از حملات قلبی را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا۳ حتی برای قلب افراد سالم هم مفید است.

علاوهبر اینها مطالعات حاکی است امگا۳ سطح گلیسیرید خون را پایین میآورد و همچنین از خطر ایجاد تپشهای غیرطبیعی قلب که موجب مرگ ناگهانی میشوند، میکاهد. برخی از بهترین منابع غذایی سرشار از امگا۳ عبارت است از ماهیهای چرب مثل سالمون، شاهماهی، قزلآلای دریاچهای و ساردین. از اینرو انجمن قلب آمریکا مصرف دو وعده ماهی در هفته را توصیه میکند. ازجمله منابع گیاهی امگا۳ نیز میتوان به دانه چیا، گردو، تخم کتان و کلم بروکسل اشاره کرد.

البته بیشتر پژوهشهایی که در زمینه فواید اسیدهای چرب امگا ۳ انجام گرفتهاند، نتایجشان براساس بررسی جانوران آزمایشگاهی است. برای مثال اخیرا پژوهشگران دانشگاه نبراسکا دریافتند امگا۳ میتواند رشد و گسترش سلولهای سرطان سینه را در موشها بهتعویق بیندازد، اما هنوز معلوم نیست روی انسانها نیز دقیقا همین اثر را داشته باشد. همچنین مشاهده شده نرخ افسردگی در کشورهایی که مردم آنها بیشتر ماهی و سبزیجات میخورند کمتر است.

توصیه میشود اسیدهای چرب امگا۳ را بیشتر از منابع غذایی دریافت کنید تا قرصهای مکمل. ضمنا بهخاطر فواید امگا۳ هرگز به مصرف خودسرانه مکملهای روغن ماهی اقدام نکنید.

کودکان و زنان باردار نیز باید از مصرف ماهیهایی همچون کوسه و ارهماهی که جیوه بالایی دارند اجتناب کنند.

منبع: medicaldaily

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *