انتشار یک پست در فضای مجازی خبرساز شد/ سفر طولانی ماهی فریبکار از نیمکره جنوبی به نیمکره شمالی

سایت بدون -بسیار عجیب است که یک ماهی عظیم‌الجثه و عجیب از جایی که زندگی می‌کند، به ساحل آن طرف دنیا بیاید.
این اتفاق هفته پیش در مناطق جنوبی کالیفرنیا افتاد. یک ماهی ٢١٣ سانتیمتری به ساحل سانتا باربارا در جنوب کالیفرنیا آمده است. محققان در ابتدا فکر می‌کردند که این یک نوع ساده از ماهی خورشیدی (sunfish) است؛ تا این‌که یک نفر در فضای مجازی پستی گذاشت و عکسی از محل زندگی این ماهی منتشر کرد. همین موضوع باعث جذابیت این اتفاق شد و متخصصان به مسأله
پرداختند.
متخصصان کالیفرنیا، استرالیا و نیوزلند از این موضوع بسیار متعجب و شگفت‌زده شده‌اند. خصوصا وقتی فهمیدند که این ماهی تا پیش از این هیچ‌گاه در آمریکای شمالی دیده نشده بود. نام آن «ماهی خورشیدی هودوینکر» است. هودوینکر به معنای فریب‌دهنده است. دلیل این نام‌گذاری این بوده که آنها خود را از چشم همه پنهان نگاه می‌دارند.
ماریان نیگارد، متخصص علوم دریایی در نیوزلند که این نوع ماهی را در ‌سال ٢٠١٧ کشف کرده، می‌گوید: «وقتی عکس‌های این ماهی منتشر شد، هیچ شکی برایم باقی نماند که آن یک هودوینکر است. اما من نمی‌توانستم باور کنم که این ماهی به ساحل کالیفرنیا آمده است. از دیدن این عکس‌ها، از شدت تعجب نزدیک بود از روی صندلی بیفتم.»
نیگارد سال‌های زیادی را بر روی این ماهی تحقیق کرده است. او می‌گوید که تقریبا تمام این ماهی‌ها در استرالیا، نیوزلند، آفریقای‌جنوبی و شیلی دیده شده‌اند. به غیر از
 یک بار در دهه ١٨٩٠ که از روی نقاشی‌ها و مکتوبات ثبت شده به نظر می‌رسد که این ماهی در هلند نیز دیده شده است. محققان می‌گویند که پنج نوع ماهی خورشیدی آب‌های شور وجود دارد که از مناطق مختلف می‌آیند. نیگارد به سی.ان.ان می‌گوید برخی از آنها عاشق آب‌های حاره‌ای هستند، برخی دیگر آب‌های نواحی زیر خط استوا را دوست دارند و هودوینکر نیز آب‌های گرم را ترجیح می‌دهد.
او می‌گوید: «به همین دلیل است که این موضوع بسیار هیجان‌انگیز و جالب شده است که این ماهی در آب‌های کالیفرنیا چه کار می‌کرده است. گرچه ما می‌دانیم که مناطق اطراف اینجا، آب‌های گرم است و این ماهی این‌جا را دوست دارد، اما سوال این است که چگونه از استوا عبور کرده و خود را به این‌جا رسانده است و این‌که چه چیزی باعث شده او به این‌جا بیاید؟»
نیگارد می‌گوید که خانواده ماهی‌های خورشیدی، تاریخچه عجیب‌وغریبی دارند. آنها خارج از دید و توجه هر فردی قرار می‌گیرند: «برخی از گونه‌های آنها که فکر می‌کردیم نادر هستند، بعدها متوجه شدیم که بسیار زیادند و برخی دیگر که گمان می‌کردیم، تعدادشان زیاد است، فهمیدیم که گونه‌های نادری هستند.»
به دنبال انتشار عکس‌های این ماهی، خانم نیگارد به همراه یکی از همکارانش به نام توماس ترنر به ساحل رفتند، تا آن ماهی را از نزدیک ببینند.
توماس ترنر می‌گوید: «این عجیب‌ترین ماهی‌ای بود که من تا به حال دیده بودم. این ماهی دم نداشته و هیچ دندانی ندارد.» ترنر از دیدن این ماهی بسیار شگفت‌زده شده بود. او حالا ماهی خورشیدی‌ای را که برای نخستین بار در تاریخ آمریکا و برای دومین بار در نیمکره شمالی دیده می‌شد، از نزدیک دیده بود.
هیچ‌کس نمی‌داند که این ماهی تنها چرا از خانه خود به این فاصله بسیار دور آمده است. شاید برخی از گونه‌های این ماهی در شمال آمریکا حضور دارند، ولی هنوز هیچ‌کس آنها را نمی‌شناسد و ندیده است.
خانم نیگارد می‌خواهد نمونه‌های ژنتیکی از این ماهی را با نمونه‌های ژنتیکی ماهی‌های استرالیا و نیوزلند
 مقایسه کند. او می‌گوید: «غیر معمول نیست که این نوع ماهی چنین سفر طولانی‌ای را آغاز کرده باشد. در آینده دلیل این کار او را خواهیم فهمید که به چه دلیل به سواحل کالیفرنیا
 آمده است.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *