انقلاب خزنده تسلا و رقبا در صنعت خودروهای برقی/ارزانتر، سریع تر ، راحت تر

Little electric car

سایت بدون -اگر تا چند ‌سال پیش گران‌بودن تکنولوژی به‌ کار رفته در خودروهای برقی و مشخصا به‌صرفه‌نبودن تولیدات کمپانی تسلا مهمترین عامل تمایل نشان‌ندادن مصرف‌کنندگان به خرید این نوع محصولات ارزیابی می‌شد، اما حالا که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا از تلاش این غول تولید‌کننده خودروهای برقی برای عرضه مدل‌های ارزان به بازار خبر داده است، احتمالا باید منتظر جهش فروش خودرو‌های برقی در آینده‌ای نزدیک باشیم. شاید برخی بگویند حالا کو تا وعده ماسک محقق شود، اما آنهایی که اندک آشنایی با بنیانگذار کمپانی‌های تسلا و اسپیس ایکس دارند، خوب می‌دانند که به‌رغم برخی لغزش‌های کلامی دردسرساز در توییتر، او حرفی نمی‌زند که نتواند به آن عمل کند.
فولکس واگن سایه‌به‌سایه تسلا
ماسک در جدیدترین مصاحبه خود از عرضه مدل‌ ارزان‌تر خودروی «تسلا ٣» به بازار خبر داد و تصریح کرد این اتفاق خواهد افتاد، حتی اگر مصرف‌کنندگان انتظار کاهش قیمت محصول فوق را نداشته باشند! ماسک همان‌طور که خود نیز بارها گفته است فکر راه‌اندازی خط تولید انبوه خودروهای برقی ابتدا در‌ سال ٢٠٠۶ به مخیله‌اش خطور کرد. اکنون یعنی ١١‌سال پس از عرضه نخستین محصول کمپانی تسلا با نام «تسلا رودستر» به بازار، دیگر کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان همچون رنو، بی‌ام‌و، جنرال موتورز و فولکس واگن نیز سرمایه‌گذاری روی تولید خودروهای برقی را آغاز کرده‌اند که البته این میان فولکس واگن تا حد قابل قبولی جلوتر از بقیه قرار دارد و به نوعی رقیب تسلا در بازار خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود. چشم‌انداز ترسیم‌شده برای کمپانی فولکس واگن تولید یک‌میلیون خودروی برقی تا پایان‌ سال ٢٠٢٢ میلادی است که با توجه به استقرار کارخانه‌های این کمپانی در چین، می‌تواند در قیمت تمام‌شده -به لحاظ ارزانی نیروی کار- مزیتی هرچند اندک نسبت به تولیدات تسلا داشته باشد.
حل مشکل باتری در آینده نزدیک
نخستین خودروی برقی تولیدشده توسط کمپانی تسلا یعنی «تسلا رودستر» وقتی در ‌سال ٢٠٠٨ به بازار عرضه شد، نزدیک به ٢٠٠‌هزار دلار قیمت داشت و به نوعی در ردیف خودروهای لاکچری قرار می‌گرفت. امروز تسلا مدل شماره ٣ خود را ٣۵‌هزار دلار به فروش می‌رساند که با وجود گران‌بودن -به نسبت خودروهای پرتیراژ و پرفروش آمریکایی و ژاپنی در بازار- قیمتی متعادل و منطقی دارد، کما این‌که ثبت سفارش ٣٢۵‌هزار عددی طی نخستین عرضه این خودرو در‌ سال ٢٠١۶ میلادی نیز خود موید پذیرش هزینه فوق از سوی مصرف‌کننده آمریکایی است. این میان اگر اصلی‌ترین معضل را در خودروهای برقی «باتری» در نظر بگیریم، با وجود سرمایه‌گذاری عظیم تسلا در عرصه تحقیقات، احتمال این‌که به‌زودی باتری نیز از فهرست مشکلات خودروهای برقی خط بخورد، دور از دسترس نیست. ناگفته نماند جدیدا محققان تسلا موفق به آزمایش مدل باتری شده‌اند که قادر است با یک بار شارژ ٣۵٠ کیلومتر را طی کند. طول عمر این باتری ١٠سال، معادل ٣۶۵٠ بار شارژ و طی مسافتی برابر یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *