اول کوتینیو، حالا واینالدوم/ چرا جدایی از لیورپول خطرناک است


نیل جونز

این چیزی نبود که جورجینیو واینالدوم تصور می‌کرد. پنج ماه از دوران حضور بازیکن تیم ملی هلند در پاری‌سن‌ژرمن نمی‌گذرد که باید برای بازی در ترکیب اصلی بجنگد، همینطور برای پذیرفته شدن، جا افتادن و شاید آینده‌اش.
واینالدوم آشکارا در پایتخت فرانسه منطبق نشده، از سوی هم‌تیمی‌هایش مورد قبول قرار نگرفته و از انتقال بخصوص به لیگ برتر استقبال می‌کند. اگر شایعات اخیر درست باشد، پاریس هم با جدایی این بازیکن ۳۱ ساله موافق است.
چه وضعیت عجیبی است. در خرداد که رفتنش از لیورپول به پاریس قطعی شد، به نظر می‌رسید این یک انتقال ایده‌آل برای همه طرف‌ها باشد اما حالا گزارش‌هایی منتشر شده درباره اینکه احتمال انتقال قرضی‌اش به آرسنال یا وستهم یا نیوکاسل وجود دارد.
دنیا چقدر زود عوض می‌شود؟ شاید هم این فقط به کسانی مربوط می‌شود که از لیورپول می‌روند.
مثل فیلیپ کوتینیو، واینالدوم هم فهمیده همیشه مرغ همسایه غاز نیست. زندگی بعد از آنفیلد سخت می‌شود حتی برای بهترین‌ها و بااستعدادترین‌ها. واینالدوم قرمزها را به‌عنوان یک ستاره که سابقه قهرمانی اروپا و انگلیس را داشت، ترک کرد. او یک بازیکن در خدمت تیم، همه کاره و باثبات بود که آمادگی بازی در دفاع و حمله را در کنار خط میانی داشت.
گل‌های بزرگی می‌زد و در بازی‌های مهمی حاضر بود. در پنج سال حضور در مرسی ساید، بیش از هر کسی بازی کرد، روی هم ۲۳۷ بازی که برای یک هافبک مدرن رقمی فوق‌العاده است. در پاریس اما ۱۱ بار در ترکیب اصلی بوده و ۱۰ مسابقه به‌عنوان تعویضی به زمین آمده. دو ماه قبل اعتراف کرد دوران سختی را سپری می‌کند و وضعیت طوری نیست که انتظار داشته است.
پاری‌سن‌ژرمن شاید در لیگ فرانسه یکه‌تازی کند و خودش را برای بازی دو ماه بعد در یک‌هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان مقابل رئال مادرید آماده کند اما زندگی در پارک دو پرنس آنقدرها هم آسان نیست.
موریسیو پوچتینو زیر فشار است، شایعات جدی درباره بازگشتش به انگلیس مطرح شده و تیمش با وجود استعداد فردی بی‌نظیرش، نامتعادل و نامنسجم به نظر می‌رسد. بازی‌ها را به خاطر استعداد ستاره‌هایش می‌برد اما احساس می‌شود مقابل رقبای بهتر بخصوص در مراحل حذفی لیگ قهرمانان به دردسر می‌افتد. شاید این قیمت واقعی داشتن خط حمله‌ای متشکل از نیمار، کیلیان امباپه و لیونل مسی باشد.
شاید واینالدوم با این تفکر آورده شد که با روحیه فداکاری برای تیم، کمک بزرگی به حساب می‌آید اما اگرچه این اواخر بازیکن تأثیرگذاری بوده، مثل دو گلی که به لایپزیگ زد یا گل تساوی دقیقه آخر به لانس اما در مجموع عملکرد او را کمتر از حد انتظار می‌دانند. از او انتقاد می‌شود که زیاد در پاسکاری محتاط است و اینکه مسئولیت ساختن بازی تیم را به عهده نمی‌گیرد. همچنین می‌گویند با توپ و بدون توپ بی‌حال است و خیلی وقت‌ها صدای بخصوص امباپه و مسی را در می‌آورد. حتی در نگاهی غیرمنصفانه می‌گویند رختکن تیم هنوز او را نپذیرفته است.
واینالدوم شخصیت بزرگی در لیورپول بود و یکی از چهار کاپیتان تیم زیر نظر یورگن کلوپ بود اما در پاری‌سن‌ژرمن خیلی تحویلش نگرفتند و هنوز عشق هواداران را احساس نکرده.
شاید باید درسی گرفت با توجه به مصاحبه واینالدوم بعد از خروج از آنفیلد. او گله کرد از اینکه عشق و تعصب هواداران لیورپول را همیشه حس نمی‌کرده: «اگر ما می‌باختیم من همیشه یکی از مقصرها بودم.» هر چند استقبال ۱۰ هزار هوادار لیورپول در آخرین بازی‌اش برای باشگاه مقابل کریستال‌پالاس نشان می‌دهد منتقدانش در اقلیت هستند. حداقل کلوپ و هم‌تیمی‌ها ارزشش را می‌دانستند و روز آخر او خیلی‌ها اشک می‌ریختند.
او می‌خواست در لیورپول بماند اما احساس می‌کرد باشگاه به اندازه کافی قدرش را نمی‌داند. مذاکرات برای قرارداد جدید بی‌نتیجه ماند و او در شرایطی سخت قراردادش را به پایان رساند؛ کاپیتان تیم پرمصدوم در بازی‌های بدون تماشاگر فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ که در نهایت به سختی سهمیه لیگ قهرمانان را در فصل بعدش به دست آورد.
پاری‌سن‌ژرمن حداقل روی کاغذ انتقال ایده‌آلی به نظر می‌رسید، قطعاً بهتر از بارسلونا که ابتدا قرار بود به آن برود. واینالدوم فروتن و باثبات، بازیکن ایده‌آل برای تعادل بخشیدن به تیم پوچتینو بود که استعداد و قابلیت اعتماد را به همراه تجربه در بالاترین سطح داشت.
البته او هنوز هم می‌تواند. پاری‌سن‌ژرمن لیگ یک را می‌برد و می‌تواند قهرمان اروپا هم بشود. واینالدوم می‌تواند بازیکن مؤثری باشد البته نه به آن اندازه که در مرسی ساید بود.
اما تجربه او و قبل‌تر کوتینیو شاید هشداری باشد برای آنها که با ترک آنفیلد به دنبال آینده بهتری هستند.
ریسکش بالا است و خودتان باید تاوانش را بدهید اما بعد از آنفیلد همه سقوط می‌کنند.
منبع: گل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *