اگر دل جدا شدن از رختخواب را ندارید ، این مطلب را بخوانید / بیماری زیاد خوابی

سایت بدون – این صحنه برای همه آشناست ، روزهایی است که هر چه ساعت زنگ می زند ، هرچه به کارهایی که پیش رو دارید فکر می کنید ، بازهم می خواهید که در رختخواب بمانید ، بازهم می خواهید بخوابید، دل جداشدن از رختخواب را نداریم ، زیاد خوابیدن در بعضی مواقع هیچ ارتباطی به تنبلی ندارد ، شاید ریشه در یک بیماری داشته باشد ، یک بیماری به نام کلینو مانیا یا دیسانیا

کلینومانیا نام یک نوع بیماریست که فرد تمایل به خواب زیاد دارد.از علائم این بیماری جدا نشدن از رختخواب پیچیدن در پتو و بغل کردن محکم بالش است. البته خیلی از مردم جهان دچار این بیماری هستند ، مطالعات نشان می‌دهند افرادی که بیش از حد می‌خوابند یعنی بیش از ۹ ساعت خواب شبانه دارند نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و عارضه چاقی قرار دارند.

خواب نیازی طبیعی است و هر انسان روزانه به ۶ ساعت خواب مفید نیاز دارد.وقتی خواب از این میزان افزایش یابد انسان به بیماری خواب آلودگی دچار می شود. آمارها نشان می دهند ۶/۱ درصد از مردم جهان از بیماری خواب رنج می برند و این میزان رو به افزایش است.

دیسانیا واژه‌ای بسیار کم‌کاربرد برای حالت «دلم نمی‌خواهد صبح‌ها از رخت خواب بیرون بیایم» است. این رفتار گاهی در افرادی که مبتلا به افسردگی شدید هستند دیده می‌شود”.

دیسانیا Dysania که هنوز از لحاظ پزشکی به رسمیت شناخته نشده است، فقط احساس خواب‌آلودگی بیش از حد معمول نیست، نوعی ناتوانی مداوم در ترک رخت خواب است. دیسانیا اغلب نشانه یک مشکل جدی‌تر مانند افسردگی، سندروم خستگی مزمن یا اختلال درد فیبرومیالژیاست.

افراد مبتلا بنا بر ادعای خودشان می‌توانند چندین روز در رخت خواب بمانند و از تصور بیرون آمدن از رخت خواب دچار اضطراب می‌شوند. آن‌ها همچنین وقتی از رخت خواب بیرون می‌آیند «میل شدیدی» دارند که دوباره به رخت خواب بازگردند. بسیار مهم است بدانید شما ممکن نیست فقط دچار دیسانیا باشید. معمولاً این حالت نشانه‌ای از وضعیت نهفته‌تری مثل بیماری افسردگی یا خستگی مزمن است.

اختلال خواب، بی‌حالی و صبح زود از خواب برخاستن، نشانه‌های جسمی افسردگی است. بی‌حالی و صبح زود برخاستن وقتی با هم ترکیب شود، گاهی خودش به تنهایی دلیل کافی برای ناتوانی کامل در از جا بلند شدن است. برای مثال، افراد مبتلا به افسردگی شدید، نمی‌توانند دست خود را بلند کنند و لیوانی آب بنوشند

اگر نشانه‌های دیگری وجود نداشته باشد، ممکن است فقط صبح‌ها بلند شدن از رخت خواب برای افراد سخت باشد و این حالت نمی‌تواند دیسانیا تلقی شود. اول از همه تلاش کنید نظمی به مقدار خواب خود بدهید.

بیشتر بزرگ سالان به ۶ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند، ببینید چه ساعتی باید از خواب بیدار شوید و تلاش کنید به‌موقع به رخت خواب بروید و زمان خواب منظمی داشته باشید. استراحت و آرامش کلید کار است، باید قبل از خواب خود را آرام کنید، چه با حمامی آرامش‌بخش، چه با نرمش‌های ملایمی مثل حرکات کششی یوگا.

همه ابزار‌های حواس‌پرت‌کن مثل تلفن همراه و لپ‌تاپ را کنار بگذارید، اگر بعد از همه این کارها، هنوز هم احساس ناتوانی در بیرون آمدن از رخت خواب، هر روز صبح شما را مضطرب و پر‌تنش می‌کند، بهتر است با پزشک تان مشورت کنید. ممکن است فکر کنید تنبل هستید، اما بدون آزمایش دقیق، هیچ‌وقت نمی‌توانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

بیماران مشکوک به این اختلال باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند چرا که “دیسینیا” اغلب نشانه یک مشکل جدی‌تر مانند افسردگی، سندروم خستگی مزمن یا اختلال درد فیبرومیالژیا است.

هم چنین در صورتی که این اتفاق زیاد رخ می‌دهد یا باعث ناتوانی فرد می شود، مراجعه به پزشک ضروری است. اگرچه هیچ درمان شناخته شده ای برای این اختلال وجود ندارد اما یک یا دو ساعت زودتر خوابیدن می تواند به سادگی به این بیماران کمک کند.

از آن جایی که “دیسینیا” به لحاظ پزشکی به عنوان بیماری شناخته نمی شود لذا درجه شروع آن مشخص نیست. با این حال معمولا خستگی به میزانی که باعث شود فرد روزها در تختخواب بماند، بسیار نادر است.

در تحقیقات منتشر شده در اوایل ماه جاری درباره اختلالات خواب همچنین تاکید شده است نوجوانانی که به طور منظم کمتر از شش ساعت خواب شبانه دارند، دو برابر بیشتر از دیگر نوجوانان در معرض خطر سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر قرار می‌گیرند. محققان هم چنین دریافته اند جوانانی که  شب ها تا دیر هنگام بیدار مانده و زودتر هم از خواب بیدار می‌شوند، بیشتر در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار می‌گیرند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، بر همین اساس سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS)، نکات زیر را برای داشتن خوابی خوب در شب‌ها توصیه می‌کند:

– هر روز سر ساعت معینی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.

– آرامش را در اتاق خواب با کنترل دما، نور و صدا و دوری از خوابیدن با حیوانات خانگی برقرار کنید.

– تشک راحتی برای خواب انتخاب کنید.

– به طور مرتب ورزش کنید تا از تنش هایی که در طول روز برایتان ایجاد می‌شود، رها شوید. هم چنین از فعالیت‌های شدید در شب که می‌تواند شما را بیدار نگه دارد، خودداری کنید.

– مصرف کافئین را کاهش دهید و چای های گیاهی و شیر را جایگزین کنید.

– از مصرف الکل و پرخوری پیش از خواب خودداری کنید.

– سیگار نکشید چرا که نیکوتین یک محرک است.

– پیش از خواب با یک حمام گرم، موسیقی آرام یا یوگایی ملایم اعصاب خود را تسکین دهید.

– فهرست کارها و مشغله‌های خود را برای روز بعد یادداشت کنید.

– اگر نمی‌توانید بخوابید، بلند شوید و کاری انجام دهید تا احساس خستگی کرده و راحت‌تر بخوابید.


مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *