ایران ما/ شمشک؛ شمش و معدن و برف

شمشک را با بازی‌های زمستانی و پیست اسکی معروفش می‌شناسیم. با این حال این منطقه کوهستانی در شمال تهران، بهار و تابستانی تماشایی دارد و برای فرار از گرما، مأمن خوبی است.

سایت بدون – – منطقه شمشک چند محله روستایی را در دل خود جا داده است؛ شمشک بالا، شمشک پایین، سفیدستان، جیرود، درود و دربندسر. شمشک را بیش از هر چیزی به پیست اسکی و بازی‌ها و ورزش‌های زمستانی‌اش می‌شناسیم. اما شمشک به جز پیست بین المللی اسکی‏، دیدنی‌های دیگری هم دارد. از آبشار دربندسر گرفته تا طبیعت چهارفصل روستاهای این منطقه و کوچه‌باغ‌های آن. مثل اغلب روستاهای قدیمی شمیرانات در شمشک هم امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد‎؛ آستان امامزاده اسماعیل (ع) که ثبت ملی رسیده است. قدمت این بقعه به دوره صفویه برمی‌گردد.

به روستای شمش و معدن و برف خوش‌آمدید

چشمه آفتاب ندیده

در گذشته در شمال شرق شمشک چشمه­‌ای بود که همیشه در سایه قرار داشت. نور آفتاب مستقیما به آن نمی­‌خورد و به همین دلیل به آن «چشمه آفتاب ندیده» می‌گویند. البته سال‌هاست که تغییر و تحول‌های رخ داده در منطقه شمشک باعث از بین رفتن سایه بالای سر این چشمه شده و این روزها آفتاب هم به چشمه می‌تابد. با این حال هنوز به همین نام معروف است.

به روستای شمش و معدن و برف خوش‌آمدید

قدیمی‌ها می‌گویند شمشک به معنای شمش کوچک است‎؛ دلیل انتخاب این نام هم به وجود معادن سنگ در این منطقه برمی‌گردد. دست اندازی به این معادن و بهره‌برداری از آن در دهه‌های گذشته یکی از دلایل تغییر شکل منطقه کوهستانی و از بین رفتن سایه چشمه آفتاب‌ندیده است.

به روستای شمش و معدن و برف خوش‌آمدید

یادگار مهندسان فرنگی

پیشینه اسکی سواری در شمشک به سال ۱۳۱۰ برمی‌گردد؛ زمانی که مهندسان آلمانی و سوییسی برای احداث معدن به شمشک آمده بودند با دیدن حجم برف زیادی که زمستان‌ها در این منطقه وسیع می‌نشست، به فکر اسکی بازی در این منطقه افتادند.

به روستای شمش و معدن و برف خوش‌آمدید

رئیس موتور خانه معدن زغال‌سنگ در روزهای تعطیل چوب‌های بلند به پا می‌بست و بر روی برف سر می‌خورد و گاهی از روی یک گودال عمیق می‌پرید؛ ورزشی پر هیجان و جذاب که از چشم اهالی روستای شمشک دور نماند و چیزی نگذشت آن‌ها هم پا به میدان اسکیت سواری در دامنه برفی کوه گذاشتند.

به روستای شمش و معدن و برف خوش‌آمدید

بچه‌های کوه شمشک

 بچه‌های روستای شمشک که به سر خوردن روی برف‌ها علاقه‌مند شده بودند تخته‌هایی برای خود درست کردند و مشغول بازی روی برف‌ها شدند. بعد از مدتی مهارتشان به جایی رسیده بود که بدون آموزش اصولی‌ای، می‌توانستند از روی گودال‌ها بپرند. این سرآغازی برای ورزش اسکی در منطقه شمشک و دربندسر بود که امروز هزاران نفر را در فصل سرما به این منطقه می‌کشاند. کافیست خبر باز شدن پیست اسکی شمشک به گوش علاقه‌مندان این ورزش برسد؛ خیابان‌ها و جاده‌های منتهی به شمشک هر روز از هجوم گردشگران آماتور و ورزشکاران حرفه‌ای لبریز می‌شود.

به روستای شمش و معدن و برف خوش‌آمدید

شمشک فقط پیست اسکی نیست

پیست بین المللی شمشک در فصل گرم سال هم محلی برای اسکی روی چمن است. بارش اولین برف‌های زمستانی خبر بازگشایی پیست اسکی روی برف را به گوش علاقه‌مندان می‌رساند و مسابقات اسکی سواری آغاز می‌شود. نام‌آورترین ورزشکاران ایرانی رشته اسکی روی برف و چمن هم از اهالی شهر شمشک و دربندسر هستند. وجود این پیست بین الملی در شمشک باعث شده تا این منطقه به محلی مناسب برای گردشگران تبدیل شود. از هتل‌های لوکس و کلبه‌هایی با معماری خاص گرفته تا اقامتگاه‌هایی که قیمت نسبتا ارزان‌تری دارند و رستوران‌ها و امکانات دیگری که به گردشگران امنیت و آرامش بیشتری می‌دهد. تله‌سیژ شمشک هم یکی از این جاذبه‌ها است.

به روستای شمش و معدن و برف خوش‌آمدید

جاذبه‌های طبیعی شمشک

بسیاری از اهالی تهران تجربه برف بازی در ارتفاعات شمشک را در خاطرات خود ثبت کرده‌اند. شمشک علاوه بر جذابیت‌های ورزشی و برف‌بازی‏، فرصت گردش یک روزه در حوالی پایتخت و استفاده از آب و هوای خوش در این منطقه را فراهم کرده است. دره‌ها و قله‌هایی مثل قله دال‌نشین‏، تلتنگه، قلقله چشمه و … در این منطقه از دیگر جاذبه‌های شمشک است. کمپ‌های کوهنوردی و دیگر امکاناتی که در دهه‌های گذشته در این منطقه احداث شده، شمشک را برای کوهنوردان حرفه‌ای و همچنین گردشگران عادی به منطقه‌ای جذاب تبدیل کرده است.

به روستای شمش و معدن و برف خوش‌آمدید

برگ برنده

شمشک در بهار و تابستان برگ برنده «آب و هوای خنک و مطبوع» را رو می‌کند تا همچنان توجه گردشگران را به خود حفظ کند. گرچه نسبت به دیگر روستاهای شمیرانات از تهران دورتر است و به همین دلیل ممکن است برخی از گردشگران چندان حوصله طی این را نداشته و در روستاهای نزدیک‌تر وقت بگذرانند. آنچه روستای شمشک را از دیگر روستاهای شمیرانات مجزا می‌کند، امکانات گردشگری‌ای است که در این روستا برای اقامت و تفریح فراهم شده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *