ایران من / جاذبه‌های گردشگری گناباد؛ شهر قنات های ایران

سایت بدون – سفری خواهیم داشت به شهری تاریخی که دیرینگی آن را می توان در برگ برگ تاریخ باستانی ایران جست وجو کرد. هرچند آثار به دست آمده از اکتشافات باستان شناسی، قدمت تاریخی گناباد را به دوران هخامنشی مربوط دانسته اند اما وجود قنات های نامدار این دیار که گفته می شود توسط بهمن پوراسفندیار بنا شده اند دیرپایی این ملک را در پیوندی تنگاتنگ با تاریخ اساطیری ایران قرار داده است. در نام گذاری این شهر نیز مانند تاریخ آن اختلاف آرای فراوانی وجود دارد. از جمله نام هایی که بر این شهر گذاشته اند می توان به (ینابد و گناپا) اشاره کرد؛ فردوسی نیز در شاهنامه از این شهر با نام گنابد یاد کرده است.    

قنات قصبه

قدیمی ترین و عمیق‌ترین قنات جهان واقع در دهستان زیبد شهرستان گناباد واقع است. طول این قنات ۳۳کیلومتر و عمق مادر چاه آن بیش از ۳۰۰متر است. بنای این قنات را به بهمن پسر اسفندیار نسبت می‌دهند. جالب است بدانید این شاهکار بی بدیل به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.   امامزاده سلطان محمد عابد سلطان محمد عابد فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا(ع). این مرقد مطهر و تاریخی در دوران سلجوقی بنا شده و در دوره های تیموری و صفوی تعمیر شده است .    

دهستان زیبد

یکی از باقدمت ترین مناطق ایران که در ۳۰کیلومتری غرب گناباد واقع شده و محل وقوع جنگ دوازده رخ بوده است. قلعه شهاب و قلعه زیبد نیز از دیگر نقاط دیدنی این منطقه هستند.  همچنین در این دهستان منطقه ای کوهستانی به نام درب صوفه واقع شده است که در دیواره کوه آن ایوانی به عمق ۱۰ متر در ارتفاع ۶۰متری قرار دارد که شاهکاری از ایوان های نقش رستم به شمار می رود. جالب است بدانید که در نزدیکی این منطقه مرقد پیران ویسه، فرمانده سپاه تورانیان نیز قرار دارد .  

روستای سنو

منطقه گردشگری نسو که علاوه بر جاذبه های طبیعی اش محل تاسیس اولین موزه روستایی در ایران است که به صورت تخصصی در زمینه زعفران فعالیت می کند.

  سپیدار روچی   

 در مرکز روستایی به همین نام در بخش کاخک از توابع شهرستان گناباد درخت سپیدار تنومندی با قدمتی در حدود هزار سال قرار دارد که به عنوان یادگاری از نیاکان این منطقه برجای مانده است و امروزه به عنوان جاذبه گردشگری به شمار می رود. بلندی این درخت ۹متر و قطر تقریبی آن ۳متر است.

  آرامگاه جغتای پسر چنگیز

در ۷۲کیلومتری شهرستان گناباد و در شمال روستای گیسور بنایی قدیمی واقع شده است که به عقیده تاریخ شناسان مقبره جغتای ، پسر چنگیز در آن قرار دارد .

  آتشکده گناباد    یادگاری از دوران هخامنشیان واقع در روستای گیسور شهرستان گناباد – وجود قلعه های باستانی دیگری مانند قلعه دختر، شورآب و قبر پیران و پشن، بر اهمیت و جذابیت بیشتر این مکان به عنوان جاذبه گردشگری افزوده است.

ارسال دیدگاه

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *