اینترنتی رژیم نگیرید؛برای خودتان برنامه بگیرید

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--gV0v7Fd3--/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/q4fnzxhabh29idbl95iy.jpg
سایت بدون -کاهش وزن تنها کم شدن وزن یا سایز نیست. بهتر است بدانید شاید وزن یا سایز شما با پیروی از یک رژیم لاغری اینترنتی مشهور تا حد قابل‌توجه و در مدت‌ کوتاهی پایین بیاید اما حتما این کاهش وزن همراه با حفظ سلامتتان نخواهد بود؛ یعنی عامل اضافه‌وزن یا عامل بیماری‌زای ناشی از اضافه‌وزن با کاهش وزن خودسرانه، غیرعلمی و غیراصولی از بین نخواهد رفت.
انواع بدخوری‌ها یا کم‌خوری‌هایی که در اثر رژیم‌های تبلیغاتی به‌صورت الگوی روزانه فرد درمی‌آیند، نه‌تنها باعث رفع چربی‌های مقاوم موضعی نمی‌شوند، بلکه بدن را در وضعیت اضطرار قرار می‌دهند. در این حالت، احتمال ابتلا به گرفتگی عروق، افزایش فشارخون، بالا رفتن چربی خون، اختلال در عملکرد لوزالمعده و دیابت نوع ۲ برای فرد رژیم‌گیرنده ایجاد خواهد شد.
به‌طور کلی، رژیم‌های عمومی که به‌صورت انفرادی و با توجه به شیوه زندگی یا شرایط فردی توسط متخصص تجوز نمی‌شوند، تعادل لازم را از نظر وجود ریزمغذی‌های مختلف ندارند و تنوع غذایی متعادل در آنها رعایت نشده است. این رژیم‌ها می‌توانند علاوه بر عوارض ذکرشده باعث تحلیل عضلات بدن، کاهش تراکم استخوان‌ها، ایجاد اختلالات عصبی، بوی بد دهان و افزایش ریزش موها یا کم‌خونی‌های ماندگار هم بشوند.
با این‌حساب، می‌توان ادعا کرد هر نوع کاهش وزنی از نظر علمی قابل‌قبول نخواهد بود و برای کاهش وزن حتما مراجعه به متخصص تغذیه و گرفتن برنامه غذایی انفرادی ضروری است.
دکتر سیدضیاءالدین مظهری
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *