اینستاگرام پنجره ارتباطی تتلو را بست/آقای حاشیه در جهنم تنهایی


نیره خادمی| شاید باید امیر تتلو را آقای حاشیه ایران معرفی کرد. کسی که یک روزهایی به قصد فوتبالیست‌شدن به زمین‌های فوتبال رفت و بیرون رانده شد و بعد از آنکه از دامن سیاسیون به بیرون هدایت شد، به ترکیه رفت، اما باز هم در برگزاری کنسرت ناکام ماند. حالا هم بعد از توهین به زنان، صفحه اینستاگرام او مسدود شده است.

سایت بدون -ناکامی و باز هم ناکامی امیر تتلو را به تریبونی برای فحاشی بدل کرد، تا درنهایت همه آن‌چه دارد را در توهین و خشونت کلامی علیه زنان به نمایش بگذارد. دیگر وقت بغ‌بغوکردن‌ها گذشته است. امروز و دیروز امیرحسین مقصودلو به شدیدترین شکل ممکن از سوی میعادگاه خود رانده شد.  طوفان توییتری علیه او به راه افتاد و بعد به اینستاگرام کشیده شد: «هشتگ#ریپورت_تتلو» کاربران عادی و حامیان حقوق زنان در همه شبکه‌های مجازی به‌خصوص توییتر و اینستاگرام با ریپورت کردن او، خواستار مسدودسازی صفحه‌اش شدند. با گذشت کمتر از ٢۴ ساعت مدیران اینستاگرام صفحه او را مسدود کردند. اینستاگرام در بیانیه‌ای که برای یک وب‌سایت فارسی‌زبان فرستاد، نوشته است: «حساب تتلو به دلیل زیر پا گذاشتن مقررات اینستاگرام مسدود شده» و اضافه کرده: «اینستاگرام اجازه نمی‌دهد مضامینی که افراد را براساس جنسیت‌شان هدف حمله قرار می‌دهند، منتشر شود.»
تتلوی بدسابقه
تتلو قبلا هم سابقه برخوردهای اینچنینی را داشت. وقتی‌ سال گذشته آتنا اصلانی قربانی شهوترانی یکی از مردان همسایه‌شان شد، تتلو با پستی عجیب این کودک را لایق چنین رفتاری دانست و گفت تقصیر خودش بوده که به او تجاوز شده. پست امیر تتلو با واکنش منفی کاربران زیادی روبه‌رو شد. خانواده آتنا اصلانی هم از هنرمندان خواستند تا آنها را برای شکایت از امیر تتلو همراهی کنند، حتی لایحه‌ای هم علیه او تنظیم شد، اما ظاهرا به جایی نرسید.
سیم آخر
اینبار ماجرا از جای دیگری کلید خورده بود. هفته‌های قبل امیرحسین مقصودلو به‌عنوان میهمان یکی از برنامه‌های تلویزیونی برون‌مرزی از زندگی شخصی و کاری خود گفت. مصاحبه تلخ و رنج‌آور بود، از یک سو ترحم و از سوی دیگر انتقاد مخاطبان و چهره‌های فرهنگی-سیاسی را برانگیخت. منتقدان معتقد بودند که یک رسانه رسمی نباید تریبون خود را در اختیار فردی که ترویج‌دهنده خشونت علیه زنان است، قرار می‌داد. امیرحسین مقصودلو در برابر این اتفاقات بدترین واکنشی را داشت که می‌توان از خود بروز داد و به قولی به سیم آخر زد: «استوری‌هایی پر از فحاشی، واژه‌های جنسیتی و ترویج‌دهنده خشونت علیه زن.» حالا واکنش نامعقول امیر تتلو بیش از ۴‌میلیون فالوور را سرگردان صفحه‌های اجتماعی دیگر کرده است.
او شاید هرگز فکر نمی‌کرد که این واکنش، چنین عاقبتی را برای او رقم بزند، آن هم در شرایطی که اینستاگرام پر است از لفاظی‌های جنسیتی و توهین‌آمیز شاخ‌های اینستاگرامی.

مردم دشمن مردم

چه اتفاقی می‌افتد که فردی به‌عنوان خواننده به چنین راهی کشیده می‌شود که درباره همه چیز نظر بدهد یا بخواهد علیه زنان فحاشی کند؟ امیرحسین جلالی، روانپزشکی است که در این‌باره پاسخ «شهروند» را می‌دهد: «این ماجرا من را به یاد نمایشنامه «دشمن مردم» از هنریک ایبسن انداخت. در این نمایشنامه آشکار می‌شود که دشمن اصلی مردم یک نهاد شهری است که فاضلاب سمی را به آب شهری راه داده است اما مردم علیه فعالان اجتماعی که برای آنها تلاش می‌کنند، شعار می‌دهند. ایبسن یک جمله کلیدی دارد «دشمن مردم خود مردم هستند» ۴‌میلیون فالووری که حتی یک نامزد ریاست‌جمهوری را به سمت او کشاند، در واقع آدم‌های همین جامعه هستند. وقتی ما یک پدیده ناهنجار را بزرگ می‌کنیم، به او مجوز می‌دهیم که رفتارش را ادامه دهد. برای اینکه بفهمیم یک جامعه چه حالی دارد، باید بدانیم مردم جامعه از چه کسانی حمایت می‌کنند. به‌عنوان روانپزشک، بیشتر از اینکه فکر کنم بیماری این شخص چیست، به این فکر می‌کنم بیماری من به‌عنوان عضوی از جامعه چیست که باید یک موجود ناپایدار را به‌عنوان قهرمان دنبال کنم؟ باعث تأسف است که کسی به خود اجازه دهد به جنسیت یا دیدگاهی بی‌احترامی کند اما از سوی هوادارانش در مصونیت باشد. نشانه خوبی نیست که این رفتارها بی‌پیامد باشد. کنش‌های اجتماعی این فرد ما را از اینکه فکر کنیم با یک هنرمند روبه‌رو هستیم، دور کرده است. بنابراین ما وقتی از او حرف می‌زنیم، با وجهی از رفتارهای ناهنجاری که او آفریده، سروکار داریم. به ‌هرحال ما باید چنان فضا را برای بی‌احترامی تنگ کنیم که هیچ‌کس اجازه این کار را در فضای مجازی نداشته باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *