این بیرانوند شایسته توپ طلاست / شیرجه های فرست کلاس

سایت بدون – درخشش بیرانوند در سال ۹۷ انتهایی ندارد. سالی که برای او با قهرمانی پرسپولیس شروع شد؛ قهرمانی‌ای که درخشش‌های بیرانوند در آن سهم پررنگی داشت. بیرانوند در ۲۷ مسابقه‌ای که فصل قبل درون دروازه پرسپولیس قرار گرفت ۱۷ کلین‌شیت کرد و فقط ۱۱ گل خورد؛ آماری که شماره یک تیم‌ملی را برای او نگه‌ داشت. بیرانوند با همین نمایش کم‌نقص‌ با تیم‌ملی راهی جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا شد. نمایش‌های فوق‌العاده او در لباس تیم‌ملی، آمار عجیب و باورنکردنی ۱۶ کلین‌شیت در ۱۹ مسابقه رسمی تیم‌ملی را ثبت کرد. یعنی به غیر از سوریه، پرتغال و اسپانیا هنوز هیچ کشوری موفق نشده در مسابقات رسمی دروازه بیرانوند را باز کند. آن هم در شرایطی که بازی با سوریه، برای شاگردان کی‌روش یک دیدار تشریفاتی بود، پرتغال با سوپرگل کوارشما دروازه علیرضا را باز کرد و گل اسپانیا هم که اتفاقی دفع توپ رضاییان به پای کاستا برخورد کرد و شوتی برای آن گل زده نشده بود. بیرانوند در این مسیر چند فریم به یادماندنی هم رقم زد تا نام خودش را در تاریخ فوتبال ایران ثبت کند.
کریستیانو رونالدو و پنالتی معروف
کری بیرانوند در برنامه نود برای کریس‌رونالدو حسابی گل کرده بود. از شانس او، در بازی سرنوشت‌ساز مقابل پرتغال، رونالدو صاحب پنالتی شد و نبرد یک مقابل یکی با بیرانوند داشت. علیرضا بیرانوند ولی همه را غافلگیر کرد و ضربه پنالتی رونالدو را مهار کرد. توپی که شانس بازگشت به بازی و حتی جام را به ایران داد. ایران در ادامه گل تساوی را به حریف زد و اگر ضربه بغل پای طارمی در آخرین ثانیه بازی گل می‌شد، ایران حتی می‌توانست به جای این تیم صعود کند.
حسرت ژاوی و صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا
دقیقه ۸۶ بازی با السد بود. توپ روی سر ژاوی فرود آمد و همه قلب‌ها ایستاد. نگاه‌ها خیره به تور دروازه شد، ولی بیرانوند قبل از تور، توپ را لمس کرد. بیرو با سوپرسیوی تماشایی، ضربه سر ژاوی را که به کنج دروازه می‌رفت دفع کرد؛ مهار توپی که باعث شد پرسپولیس گل دوم را از السد نخورد و راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شود.
اولین دروازه‌بان تاریخ ایران با ۲ مهار پنالتی!
بیرانوند در اولین تجربه جام جهانی‌اش موفق شده بود دومین کلین‌شیت تاریخ فوتبال ایران در این رقابت‌ها را به نام خودش ثبت کند. کار بزرگی که پیش از او فقط علیرضا حقیقی موفق به انجامش شده بود. با این تفاوت که حقیقی برای ثبت کلین‌شیت، مهار ویژه‌ای نداشت و در گل نخوردن تیم‌ملی مقابل نیجریه، سهم دفاع تیمی و تاکتیک مناسب پررنگ‌تر از همه بود. بیرانوند ولی برای کلین‌شیت در جام جهانی، نقش پررنگی داشت. تفاوت بعدی بیرانوند و حقیقی به ضربات پنالتی مربوط می‌شود. حقیقی در بازی ۴ سال قبل مقابل عراق فقط یک پنالتی از مجموع ۹ پنالتی عراقی‌ها را مهار کرده بود. بیرانوند ولی بعد از مهار پنالتی کریستیانو رونالدو، در جام ملت‌ها هم این توانایی‌اش را به رخ کشید تا اولین دروازه‌بان تاریخ ایران شود که در ۲ تورنمنت مختلف، برای ایران پنالتی مهار می‌کند. در دقیقه یک از اولین بازی حذفی تیم‌ملی در جام ملت‌های ۲۰۱۹، مجید حسینی یک پنالتی تقدیم عمانی‌ها کرد؛ پنالتی‌ای که اگر بیرانوند مهار نمی‌کرد، شاید حالا بازیکنان تیم‌ملی هم در راه بازگشت به ایران بودند. شماره یک تیم‌ملی باز هم به تنهایی سرنوشت مسابقه را رقم زد و ایران را در جام نگه‌ داشت.
حمله بیرانوند به رکورد
علیرضا بیرانوند یکی از ستاره‌های تیم‌ملی ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیاست که در دیدار مقابل عمان چهارمین کلین‌شیت خود در این مسابقات را رقم زد. در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در ادوار گذشته، تیم‌ملی فوتبال کشورمان با ۳ بار قهرمانی یکی از تیم‌های پرافتخار این مسابقات است.
سومین قهرمانی ایران در ششمین دوره این مسابقات با میزبانی تهران به دست آمد. تیم‌ملی ایران در حالی در آن دوره از بازی‌ها جام قهرمانی را بالای سر برد که در هیچ کدام از بازی‌هایش گل نخورد.
ملی‌پوشان کشورمان در ششمین دوره جام ملت‌ها در حالی قهرمان شدند که منصور رشیدی، سنگربان تیم‌ملی ایران در آن دوره از مسابقات بدون گل خورده کارش را به پایان رساند و رکورد صددرصد کلین‌شیت را از خود به جای گذاشت تا اتفاقی تاریخی را در ادوار پیشین این مسابقات رقم بزند.
علیرضا بیرانوند در ۴ بازی نخست از هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا با ۴ کلین‌شیت کامل همراه با تیم‌ملی ایران به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات رسیده است.
هرچند تیم‌ملی هنوز راه زیاد و سختی تا قهرمانی دارد و کار بیرانوند هم برای ادامه کلین‌شیت تا آخرین دقیقه از آخرین بازی ساده نیست اما اگر او چنین اتفاقی را رقم بزند بعد از منصور رشیدی، دومین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران و حتی آسیا خواهد بود که با صد درصد کلین‌شیت کارش در جام ملت‌های آسیا را ادامه می‌دهد.
امید و بیرانوند تغییر ناپذیرترین
امید ابراهیمی و علیرضا بیرانوند تنها بازیکنان تغییرناپذیر تیم‌ملی فوتبال ایران هستند که با نظر کارلوس کی‌روش در تمام مسابقات جام ملت‌های آسیا به صورت ثابت و کامل حضور داشته‌اند.
تیم کشورمان در حالی در این ۴ بازی به میدان رفته که کارلوس کی‌روش تغییرات زیادی در ترکیب تیمش در این بازی‌ها داده است.
سرمربی تیم‌ملی ایران در ۴ بازی گذشته مجموعا از ۲۱ بازیکنان استفاده کرده و این آمار نشان می‌دهد جز پیام نیازمند و امیر عابدزاده، سایر ملی‌پوشان در این مسابقات به میدان رفته‌اند.
تنها بازیکنانی که در هر ۴ بازی گذشته در ترکیب ابتدایی قرار گرفتند و تا پایان بازی هم در زمین حضور داشتند، علیرضا بیرانوند و امید ابراهیمی هستند.
بیرانوند و ابراهیمی با ۳۶۰ دقیقه حضور در میدان در بین بازیکنان ایرانی صاحب رکورد بیشترین دقایق حضور در جام ملت‌ها هستند. پس از این دو، سردار آزمون با ۳۵۸ دقیقه در جایگاه سوم قرار دارد. مسعود شجاعی، کاپیتان تیم‌ملی هم با تنها ۲ دقیقه بازی برابر عمان دارای کمترین میزان حضور در زمین است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *