این دوسویه کرونا از آنتی بادی فرار می کنند

سایت بدون – دانشمندان می‌گویند دو نوع فرعی جدید سویه‌های بی‌اِی.۴ و بی‌اِی.۵ امیکرون ممکن است توانایی بیشتری برای فرار از آنتی‌بادی‌ها داشته باشد. درحال حاضر دانشمندان در حال بررسی این دو زیرگونه فرعی جدید هستند که در چند کشور ظهور کرده‌اند. در طول چند ماه گذشته زیرسویه بی‌ای.۲ امیکرون گسترش یافت و پس از موجی که عامل آن زیرسویه بی‌ای.۱ بود در کشورهایی مثل آمریکا به رایج‌ترین نوع تبدیل شد.در هفته‌های اخیر، محققان موارد کمی از دو نوع جدید از توالی‌های امیکرون را ـــ که اکنون با نام‌های بی‌ای.۴ و بی‌ای.۵ شناخته می‌شوند ـــ شناسایی کرده‌اند. هر دو زیرسویه در چند کشور از جمله بریتانیا، دانمارک و بوتسوانا و به میزان بیشتری در آفریقای جنوبی شناسایی شده‌اند. دکتر ماریا ون کرخوو، اپیدمیولوژیست ارشد سازمان جهانی بهداشت در گزارشی از سازمان ملل گفت، تاکنون کمتر از ۲۰۰ مورد از هر دوسویه در سراسر جهان شناسایی شده است.
 او افزود در حال حاضر، کمتر از ۲۰۰ توالی در دسترس است و انتظار داریم این شرایط تغییر کند. ما به دقت در حال پیگیری [ویروس] هستیم تا ببینیم آیا هیچ افزایشی در موارد تشخیص داده شده وجود دارد یا خیر اما [تاکنون] هیچ تغییری را در ایپدمیولوژی یا شدت بیماری شاهد نبوده‌ایم. 
بی‌ای.۴ و بی‌ای.۵ هردو شبیه بی‌ای.۲ هستند، جز چند جهش که آنها را از هم متمایز می‌کند. هر دو دارای جهش‌های اضافی در ناحیه پروتئین اسپایک خود ـــ بخشی از ویروس که برای چسبیدن به سلول‌ها و ایجاد بیماری استفاده می‌شود ـــ هستند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت این جهش‌های اضافی با نام‌های L۴۵۲R و F۴۸۶V شناخته می‌شوند و با ویژگی‌هایی مرتبط هستند که به طور بالقوه توانایی ویروس را برای فرار از سیستم ایمنی افزایش می‌دهد. L۴۵۲R قبلا در سویه‌های دیگر کوویدـــ۱۹مانند دلتا هم دیده شده است.
با این حال، کارشناسان می‌گویند هنوز برای اطمینان از این‌که بی‌ای.۴ و بی‌ای.۵ چگونه رفتار خواهند کرد، خیلی زود است. در حالی که این دو زیرسویه از نظر اسپایک‌های خود به یکدیگر شبیه هستند، به‌طور ژنتیکی از جهات دیگری با هم تفاوت دارند به همین دلیل مستقل از یکدیگر طبقه‌بندی می‌شوند.
جرمی‌کامیل، دانشیار میکروبیولوژی و ایمونولوژی مرکز علوم بهداشتی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا در این باره می‌گوید: «این دو زیرسویه دودمان‌های جدید جالبی هستند.» او گفت، هردوی آنها دارای جهش‌هایی هستند که به طور بالقوه می‌تواند به آنها کمک کند دیگر سویه‌ها را از دور رقابت خارج کنند.» جرمی‌کامیل می‌افزاید: «چیزی که بیشتر از همه برایش جالب و نگران کننده است، جهش F۴۸۶V است. این جایگزینی اسیدآمینه از بسیاری از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده گسترده‌ای فرار می‌کند که افراد دارای آن هستند و می‌توانند در مقابل گونه‌های مختلف از آنها محافظت کنند. وی اضافه می‌کند: «در مجموع من زنگ خطر را به صدا در نمی‌آورم اما اینها دودمان‌هایی هستند که باید به آنها توجه کنیم. نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد اما ظهور چنین گونه‌هایی واقعا اهمیت تولید واکسن‌های چند ظرفیتی (چند متغیری) را نشان می‌دهد.» کارشناسان دیگر هم بر این نکته تاکید می‌کنند که هنوز برای نگران شدن خیلی زود است.
کورنلیوس رومر، زیست‌شناس در دانشگاه بازل سوئیس، در توییتی می‌نویسد: «من نگرانی‌های عمومی زیادی در مورد سویه‌های بی‌ای.۴ و بی‌ای.۵ می‌بینم که آنها را موجه نمی‌دانم. بی‌ای.۴ و بی‌ای.۵ ممکن است جایگزین بی‌ای.۲ شود اما این بیشتر شبیه جایگزین شدن بی‌ای.۲ با بی‌ای.۱ است [که موج‌های امیکرون را طولانی‌تر می‌کند] و به اندازه زمانی که امیکرون برای اولین بار ظاهر شد و مرگ و میرها را افزایش داد، شدید نخواهد بود.» 
علاوه بر بی‌ای.۴ و بی‌ای.۵، زیرگونه بازترکیب شده معروف به ایکس‌ئی (XE) که مخلوطی از زیرگونه انواع بی‌ای.۱ و بی‌ای.۲ است، به‌تازگی خبرساز شده‌است.
منبع: Newsweek

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *