بازهم فیشینگ /سرقت از ٣٠‌هزار کاربر سایت سجام

سایت بدون – حرفه‌ای بودند. آنهایی که هوش بالایی داشتند و در مدت چند ثانیه حساب مردم را خالی می‌کردند. داستان تکراری هکرهای حرفه‌ای که با یک کلیک به پول‌های میلیونی می‌رسند. یک جست‌وجوی آدرس، یک کلیک، وارد کردن مشخصات و بعد از پیامک، خالی‌شدن حساب؛ این تمام سناریویی است که سال‌هاست در کشور از سوی نخبه‌های اینترنتی انجام می‌شود. حقه فیشینگ یکی از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی برای فریب کاربران ‌است. در این پرونده‌ها سودجویان تلاش می‌کنند با استفاده از صفحات اینترنتی جعلی، ارسال لینک‌های جعلی از طریق پیامک و ایمیل و سایر روش‌ها به اطلاعات محرمانه کاربران ازجمله اطلاعات پرداخت بانکی دسترسی پیدا کنند. قربانیان این‌گونه پرونده‌ها در عرض چند ثانیه با حسابی خالی و پولی ازدست‌رفته مواجه می‌شوند. ماجرای فیشینگ سال‌هاست که در کشور اتفاق می‌افتد. در تازه‌ترین خبر نیز پلیس فتای ناجا توانست یک باند بزرگ فیشینگ را منهدم کند. باندی که در استان‌های مختلف کشور از طریق سایتی جعلی حساب مردم را خالی‌می‌کردند. آنهایی که با راه‌اندازی سایت جعلی سجام، مردم را به دام می‌انداختند و آنها را فریب می‌دادند. اعضای این باند اقدامات کاملا حرفه‌ای در بالا نگه‌داشتن سامانه جعلی سایت در رنکینگ جست‌وجوی گوگل انجام داده بودند و هنگام مراجعه مالباختگان به سامانه تقلبی و درگاه بانکی جعلی نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب‌های مالی متقاضیان اقدام می‌کردند.
از چند وقت پیش بود که این پرونده تحت بررسی پلیس فتای ناجا قرار گرفت. با ارجاع پرونده‌های متعدد کلاهبرداری به پلیس فتا درباره شکایت مالباختگان با ترفند جدید کلاهبرداری این پرونده تحت تحقیق قرار گرفت. در تجزیه‌وتحلیل فنی پرونده‌ها مشخص شد که همه مالباختگان طی روزهای مختلف با مراجعه به سامانه سجام مورد سرقت اطلاعات کارت بانکی یا همان فیشینگ و برداشت غیرمجاز از حساب‌هایشان قرار گرفته‌اند.
با توجه به تعداد بالای این شکایت‌ها و همچنین پیچیدگی شیوه و شگرد مجرمانه، موضوع در کارگروه ویژه پلیس فتا مطرح شد. اقدامات فنی و عملیاتی علیه مجرم یا مجرمان با استفاده از تیم کارشناسان فنی و باتجربه پلیس فتا آغاز شد. در ادامه پس از تحقیقات بالا در این‌باره درنهایت ردپای یکی از مجرمان در استان زنجان کشف شد. پلیس فتای استان با کنار هم قرار دادن سایر شواهد و سرنخ‌های موجود در پرونده مجرمان همچنین با همکاری و هماهنگی مناسب با دادستان استان زنجان اقدامات عملیاتی برای دستگیری این مجرم و سایر مجرمان و متهمان پرونده آغاز شد. در ادامه هفت مجرم زن و مرد در استان‌های مختلف شناسایی شدند. درنهایت با انجام اقدامات تعقیب و مراقبت همه مجرمان به انضمام سر شاخه اصلی این باند شناسایی و دستگیر شدند و این باند بزرگ نیز متلاشی شد. هنگام دستگیری مجرمان، بانک اطلاعاتی از ٣٠‌ هزار حساب مردم و سه خودرو به انضمام ١٢ گوشی تلفن همراه و سه لپ‌تاپ کشف شد. با جمع‌بندی پرونده‌های قضائی مرجوعه به پلیس فتا کلاهبرداری از یک‌هزار و ۴٠٠ نفر از متقاضیان با مبلغ بیش از ١٠٠‌ میلیارد ریال محرز شد.
سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای ناجا ضمن اعلام این خبر، جزئیات دیگری از این پرونده روایت کرد: «اعضای این تیم هفت نفره که دانش فنی بالایی در امور رایانه‌ای و فنی داشتند، با ایجاد سایت جعلی کاملا مشابه با سامانه سجام و نیز اقدامات کاملا حرفه‌ای در بالا نگه‌داشتن سامانه جعلی مذکور در رنکینگ جست‌وجوی گوگل هنگام مراجعه متقاضیان به سامانه تقلبی و درگاه بانکی جعلی نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب‌های مالی آنان اقدام می‌کردند.»
این مقام ارشد انتظامی از هموطنان خواست در صورت داشتن شکواییه قضائی مشابه موارد گفته‌شده با مراجعه به پلیس فتای محل سکونت پیگیر امور قضائی خود باشند.
او گفت: «همه کاربران فضای مجازی در هنگام نیاز با مراجعه به سایت‌های مشابه به جهت امور ثبت‌نامی به منظور جلوگیری از حوادث مشابه، حتما آدرس کامل را، خود یا به کمک افراد مطلع و مورد اطمینان در نوار آدرس URL وارد کنند و هرگز برای دسترسی به سایت‌های مختلف از سامانه جست‌وجوی گوگل استفاده نکنند. عموم مردم می‌توانند در صورت مواجهه با موارد مشکوک، گزارشات خود را به آدرس سایت پلیس فتا WWW.CYBERPOLICE.IR  قسمت ثبت گزارشات مردمی برای رسیدگی ارسال کنند.»

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *