چگونه سریال گیم آف ترونز سرنوشت یک شهر را عوض کرد؟/بازی تاج و توریست

سایت بدون -نقشه های تیتراژ را به خاطر بیاورید ،وقتی با آن موسیقی ساخت ایران ،قلمروها را نشان می دهد تا بدانیم یک بازی بزرگ شروع شده است ، بازی تاج و تخت …بازی تاج و تخت یا همان گیم آف ترونز ، تنها صنعت سریال سازی را متحول نکرده است که توانسته صنعت توریسم را هم تحت تاثیر قرار دهد داستان شهر زیبای دابروونیک یکی از این تاثیرهاست ، جان اسنو و یارانش قصه یک شهر را عوض کرده اند ….

https://awol.junkee.com/wp-content/uploads/2017/12/gamofthronesDubrovnik-1.jpg

کشتی توریست ها

«مارک وان بلومن» در شهر قدیمی دابروونیک در کرواسی زندگی می‌کند. او چندین دهه است که از کودکی در اینجا ساکن بوده است. مارک می‌گوید که این شهر شهری آرام و ساکتی بوده اما حالا اینجا برایش به کابوس تبدیل شده است.
جمعیت زیادی از توریست‌ها هر روز با کشتی‌های کروز وارد این شهر قدیمی که به ثبت جهانی یونسکو رسیده، می‌شوند و از خیابان‌ها و پیاده‌روها و کلیساها و قصرهای قرون وسطایی این شهر که به‌ عنوان لوکیشن بخشی از سریال بازی تاج و تخت استفاده شده، دیدن می‌کنند.
شهر دابروونیک مثال روشنی از شهری است که تحت‌ تأثیر توریسم بین‌المللی شدید قرار گرفته است؛ پدیده‌ای جهانی که به دلیل افزایش حضور توریست‌ها و مسافران بسیار شلوغ می‌شود. با افزایش روزافزون بازدیدکنندگان مقامات محلی به دنبال راه‌هایی هستند تا جلوی این شلوغی بیش از حد و از بین رفتن آرامش شهر را بگیرند.
مارک در خانه‌اش نشسته و از پنجره به دیوارهای سنگی قدیمی نگاه می‌کند و می‌گوید: «خیلی غیر قابل باور است؛ انگار وسط شهربازی دیزنی‌لند زندگی می‌کنی.»

https://www.adriaticglobal.net/images/excursions/game-of-thrones-tour//007-dubrovnik-001-game-of-thrones-private-tour-stairs-walk-of-shame.jpg
در یک روز معمولی حدود ٨ کشتی در این شهر پهلو می‌گیرند و مسافران را برای بازدید از این شهر ٢۵٠٠ نفری پیاده می‌کنند. هرکدام از این کشتی‌ها حدود ٢هزار مسافر را در خیابان‌ها سرازیر می‌کنند. مارک روزی را به یاد می‌آورد که در آن ١٣ کشتی وارد شدند. او می‌گوید: «ما برای خودمان متاسفیم. برای آنها هم تاسف می‌خوریم؛ چراکه آنها دیگر نمی‌توانند شهر واقعی را که تا پیش از این شلوغی‌ها وجود داشت، احساس و تجربه کنند و این به خود گردشگران ضربه می‌زند. این توریسم نیست؛ هرج‌ومرج است. تمام اینها هرج‌ومرج است.» این مشکل شهرت دابروونیک را به خطر انداخته است.‌ سال گذشته یونسکو هشدار داد که میراث تاریخی این شهر به دلیل حضور بسیار زیاد توریست‌ها در خطر است. سایت معروف «دیسکاور» اخیرا نوشته است که بازدید از این شهر تاریخی در یک روز معمولی بسیار شلوغ‌تر از زمانی است که مردم کرواسی برای تعطیلات به اینجا می‌آمدند؛ اما جمعیت زیادی که در خیابان‌ها و گذرگاه‌های باریک حضور دارند، به توریست‌ها و بازدیدکنندگان اجازه نمی‌دهند که فضای واقعی شهر را تجربه کنند.
این سایت اعلام کرد که توجه بیش از حد به این شهر به دلیل آن است که اینجا مکان فیلمبرداری بخشی از فیلم «بازی تاج و تخت» است که بازدیدکنندگان با کشتی‌های کروز وارد می‌شوند و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند.
این سایت به بازدیدکنندگان پیشنهاد داده است به جای اینکه تلاش کنند خود را به افراد خوش‌شانسی تبدیل کنند که موفق به بازدید از لوکیشن فیلمبرداری بازی تاجت و تخت شده‌اند، از سایر مناطق مثل شهر «اوهرید» در اطراف مقدونیه بازدید کنند.
در‌ سال ٢٠١٧ مقامات محلی برنامه‌ای را موسوم به «برنامه احترام به شهر» اعلام کردند که در آن قصد داشتند تعداد توریست‌هایی را که از طریق کشتی کروز وارد می‌شوند، تا نهایتا ۴هزار نفر در روز محدود کنند. این طرح همچنان باید مراحل قانونی خود را برای اجرا طی کند.
«رومانا ولاسیک» رئیس هیأت گردشگری این شهر می‌گوید: «ما از تبعات این جمعیت آگاهیم.»
با وجود این در حالی‌ که خانم ولاسیک متعهد شده تا تعداد بازدیدکنندگان را کاهش دهد، او با ابراز خوشحالی گفته است که این فصل در شهر دابروونیک «افزایش قابل توجهی در تعداد بازدیدکنندگان به وجود نیامده است».
البته باید به این نکته هم توجه داشت که موفقیت تیم‌ملی فوتبال کرواسی در جام‌جهانی امسال که موفق شد به فینال برسد هم باعث شد تا گردشگران بیشتری از این کشور بازدید کنند و با شهرهای تاریخی و توریستی آنجا آشنا شوند.
خانم ولاسیک می‌گوید که بیش از ٨٠٠‌هزار توریست از آغاز‌ سال جدید میلادی تاکنون از این شهر دیدن کرده‌اند که ۶‌درصد بیشتر از همین بازه زمانی در ‌سال گذشته بوده است.
با همه این اوصاف کسب‌وکارهای محلی به واسطه این جمعیت بازدیدکنندگان نتوانسته‌اند رونق زیادی بگیرند؛ چراکه بسیاری از توریست‌ها هزینه‌های سفر را بیرون از این شهر و در کشتی پرداخت می‌کنند و از مغازه‌ها و رستوران‌های محلی خرید نمی‌کنند.

https://lonelyplanetwp.imgix.net/2017/07/GettyImages-598163608_super-da55e9f5c30b.jpg?crop=entropy&fit=crop&h=421&sharp=10&vib=20&w=748

درباره شهر

دوبرونیک، از شهرهای قدیمی و تاریخی کشور کرواسی است که در جنوب این کشور قرار دارد. دوبرونیک یکی از زیباترین شهرهای مدیترانه اس به همین دلیل سالانه پذیرای توریست ها و گردشگران بسیار زیادی از سراسر دنیاست. لازم است بدانید که این شهر در سال ۱۹۷۹ جزء میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به آن مروارید دریای آدریاتیک لقب داده اند. اما قبل از سفر به هر نقطه ای از جهان داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آنها از جمله نیازهایی است که مسافران باید در اختیار داشته باشند. در راهنمای سفر به دوبرونیک الی گشت قصد دارد تا این قبیل از اطلاعات را در یک مطلب به طور جامع تهیه نماید، ما را در سفر به شهر دوبرونیک در کشور کرواسی همراهی کنید.

https://s1.it.atcdn.net/wp-content/uploads/2013/02/Dubrovnik.jpg
موقعیت جغرافیایی دوبرونیک

شهر تاریخی دوبرونیک در کشور کرواسی از لحاظ جغرافیایی در ساحل دریای آدریاتیک قرار دارد. این شهر تنهای شهری است که در ساحل دریای آدریاتیک قرار دارد و رقابت بسیاری با شهر ونیز در گذشته ها داشته است. مساحت شهر دوبرونیک در کشور کرواسی ۲۱ کیلومترمربع بوده و جمعیت این شهر مطابق با آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۱ انجام شده حدود ۴۲۶۱۵ نفر بوده که در آن زندگی می کنند.

https://www.gannett-cdn.com/-mm-/43bf5c92e42366264df641879f9e0d08ca64c9bd/c=4-0-2995-2249/local/-/media/2018/06/09/USATODAY/USATODAY/636641047878250192-GettyImages-587226132.jpg?width=680&height=510&fit=crop

 تاریخ دوبرونیک

دوبرونیک یا راگوسا که نام قدیمی است شهر است یکی از تاریخی ترین شهرهای کشور کرواسی است. با توجه به باستان شناسی هایی که بر روی یک جزیره سنگی انجام شده نشان هایی از قرن هفتم نیز مشهود است. این جزیره سنگی نامش لاوس بوده که در آن زمان سرپناهی برای پناهندگان در نزدیکی شهر Epidaurus تأسیس شد. نیانگزاران در حال فرار از حمله های اسلاوها بودند. بر اساس کاوشهای باستان شناسی جدید، یکی دیگر از تئوری‌ها بر خلاف با تئوری‌های سنتی نشان می‌دهد که با توجه به کلیساهای قدیمی امپراتوری روم شرقی که سالن دراز دارند، و از قرن ۸ میلادی به جا ماندند همچنین بخش‌هایی از دیوارهای شهر نشان می‌دهند که در زمان ساخته شدن در این شهر زیست گاه‌های بزرگ از قبل وجود داشتند. بین قرن ۱۴ و سال ۱۸۰۸، راگوسا یک جمهوری مستقل بود، اگر چه از سال ۱۴۴۰ تا ۱۸۰۴ مجبور به پرداخت خراج سالانه به دولت عثمانی و سلطان آن بود.
شهر دوبرونیک در کشور کرواسی دارای آب و هوای معتدل قاره ای است. میانگین دمای هوای شهر دوبرونیک در ماه (اواسط دی تا بهمن) بین منفی ۱۹ تا ۵ درجه سانتی‌گراد است و در (اواسط مرداد تا شهریور) ۱۹ تا ۳۹ درجه‌ی سانتی‌گراد است. بهترین زمان برای سفر به شهر دوبرونیک اواخر فصل تابستان است، در این مدت دمای هوا بسیار خوب بوده و آب دریای این شهر برای شنا بسیار مناسب است. اگر می خواهید در سفری ارزان به شهر دوبرونیک داشته باشید، بهار و پاییز را برای سفرتان انتخاب کنید زیرا دمای هوا در ماه‌های آوریل و مه (اواسط فرودین تا اواسط خرداد) نسبتا گرم هستند و خبری از حضور گردشگر در این شهر نیست.

 

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *