با خشکی پوست لب چه باید کرد؟

http://files.delkhoshi.com/uploads/images/post/health/10010/10010.jpg

سایت بدون – لب و پوست دور دهان از جمله اعضایی هستند که پوست آنها بسیار حساس است و با افزایش سن احتمال آسیب‌دیدن پوست این نواحی بیشتر هم می‌شود. با دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌ا… در مورد شیوه مراقبت از لب و پوست اطراف آن به‌خصوص بعد از ۵۰ سالگی گفت‌وگو کردیم.
: با افزایش سن به‌خصوص بعد از ۵۰-۴۵ سالگی چه تغییرهایی در پوست لب و دور دهان ایجاد می‌شود؟
یکی از مهم‌‌ترین تغییرهایی که در لب ایجاد می‌شود، خشکی پوست آن است. در فصل سرد سال به دلیل وزش باد و سرمای هوا این خشکی بیشتر می‌شود.
: چطور از این مساله پیشگیری کنیم؟
چرب نگه داشتن پوست در این شرایط بهترین کار است. برخی افراد برای فرار از این خشکی مرتب پوست لب و حتی اطراف دهان را با زبان خیس می‌کنند. این کار شاید در کوتاه‌مدت باعث بهبود وضعیت شود، اما در صورتی که مرتبا تکرار شود باعث التهاب، قرمزی و تشدید خشکی پوست خواهد شد.
: بهترین چرب‌کننده لب چیست و چطور باید استفاده شود؟
بهترین چرب‌کننده برای لب، بوم‌ لب‌های طبیعی است. استفاده از لوازم آرایش را به دلیل اینکه حاوی اسانس و رنگ هستند و خودشان می‌توانند آلرژی‌زا باشند، توصیه نمی‌کنیم. بوم لب را هم باید در طول روز به محض اینکه احساس خشکی لب کردید، استفاده کنید.
: گاهی به‌خصوص در افراد مسن کنار لب‌ها قرمز و ملتهب می‌شود. دلیل این مساله چیست؟
کم‌خونی و کمبود برخی ویتامین‌ها! البته این علامت می‌تواند نشانه بیماری‌های قارچی در دهان هم باشد. محیط دهان و لب‌ها در افرادی که از پروتزهای دندانی استفاده می‌کنند، فضای مناسبی برای رشد قارچ است.
: به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود مرتب گوشه‌های لب‌شان را پاک کنند؟
بله، با افزایش سن گوشه‌ لب‌ها دچار افتادگی می‌شود. هنگام حرف زدن چون لب‌ها کاملا باز نمی‌شوند و تهویه مناسب ندارند و از سوی دیگر، مانده غذاها و بزاق ممکن است در این نواحی باقی بماند و عامل التهاب و قرمزی و عفونت‌های قارچی باشد، توصیه می‌شود افراد سالمند مرتب گوشه‌های لب‌های خود را با دست پاک کنند. همچنین دندان مصنوعی را شب در محلول‌های ضدعفونی‌کننده مثل جوش شیرین قرار دهند تا جلوی عفونت‌های قارچی دهان و لب گرفته شود.
: گاهی دور دهان جوش می‌زند و ملتهب می‌شود. دلیل این مساله چیست؟
اگزمای اطراف دهان که به‌خصوص در افرادی که به فلوراید خمیردندان حساسیت دارند یا به دلایلی از پمادهای کورتونی، اطراف دهان استفاده می‌کنند، دیده می‌شود و در افراد سالمند شایع‌تر است!
: چین و چروک‌ها از چه زمانی ظاهر می‌شوند؟
از ۵۰-۴۵ سالگی به بعد. البته در ۷۰ سالگی کاملا واضح می‌شوند.
: برای پیشگیری از بروز چین و چروک چه توصیه‌ای دارید؟
راهی وجود ندارد. معمولا توصیه می‌شود از ۵۰-۴۵ سالگی استفاده از کرم‌های ضدچروک که حاوی اسید میوه است به‌تدریج آغاز شود.
: برای فردی که دچار چین و چروک و افتادگی لب شده چه درمانی پیشنهاد می‌شود؟
در مواردی که چین و چروک پوستی شدید است، می‌توان از لیزر برای جوانسازی پوست و از ژل هیالورونیک برای بهبود ظاهری پوست این نواحی استفاده کرد.
: بوتاکس چطور؟
استفاده از بوتاکس توصیه نمی‌شود مگر بسیار محدود زیرا می‌تواند در غذا خوردن فرد اختلال ایجاد کند و فرد شبیه افرادی شود که دچار سکته‌مغزی شده‌اند.
: آیا تزریق ژل یا چربی در جوانی می‌تواند عامل چین و چروک اطراف لب در سنین میانسالی باشد؟
استفاده از ژل‌های ماندگار می‌تواند آسیب‌زننده باشد و در هر سنی استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم اما استفاده از چربی چه در خانم‌های جوان چه سالمندان بدون اشکال است. حتی مقایسه بین سنین مختلف نشان داده افراد سالمند که با گذر عمر لب‌های نازک‌تری پیدا می‌کنند از تزریق چربی و ژل‌های موقت بیشتر از افراد جوان سود می‌برند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *