با گُرگرفتگی‌ها چه کنیم؟

سایت بدون-یائسگی که شروع می‌شود، خانم‌ها بیش از هر چیز گرگرفتگی‌ها و تعریق شبانه را تجربه می‌کنند که معمولا در نواحی صورت، گردن و قفسه سینه ایجاد می‌شود. یائسگی، مرحله‌ای طبیعی از زندگی است که گاهی با عمل جراحی یا شیمی‌درمانی زودتر از زمان معمول رخ می‌دهد. یائسگی معمولا از ۴۵ سالگی آغاز و تا ۵۵ سالگی ادامه می‌یابد و حدود هفت سال به طول می‌انجامد، اما در مواردی حتی تا ۱۴ سال همراه فرد باقی می‌ماند. گرگرفتگی و تعریق شبانه به دلیل تغییرات هورمونی در دو هورمون استروژن و پروژسترون رخ می‌دهد که در کنترل دمای بدن موثرند. این علائم قبل از یائسگی شروع و در طول این دوران هم ادامه دارد. تغییر در سطح این هورمون‌ها روی هورمون‌های دیگر که در کنترل دمای بدن نقش دارند، اثرگذار است که موجب احساس گرمای ناگهانی، گرگرفتگی و تعریق بیش از حد می‌شود.

پزشکان به این افراد توصیه میکنند که حدودا سه ماه پیش از شروع درمانهای دارویی، سبک زندگی خود را تغییر دهید تا علائم یائسگی در آنها کاهش یابد. معمولا موارد متعددی ممکن است در شروع علائم گرگرفتگی و تعریق بیش از حد در دوران یائسگی نقش داشته باشند؛ بهتر است این موارد را یادداشت کنید تا با اجتناب از آنها، علائم هم کاهش پیدا کند. مصرف نوشیدنیهای الکلی، غذاهای تند، کافئین و استعمال سیگار بسیار موثر هستند.

بهتر است از لباسهای خنک و نازک و در فصل سرما از چند لایه لباس استفاده کنید تا هنگام بروز گرگرفتگی یا حملات گرمایی، بتوانید لایههای لباس را کم کنید. اگر شبها تعریق شبانه آزارتان میدهد، یک دستگاه پنکه در کنار تخت قرار دهید تا در مواقع لزوم از خنکای آن استفاده کنید. دمای اتاق را پایین نگه دارید؛ برای این کار میتوانید از تهویه یا کولر استفاده کنید یا پنجرهها را باز بگذارید تا هوای داخل اتاق در گردش باشد. در طول روز و قبل از خواب دوش آب سرد بگیرید تا درجه حرارت بدنتان را پایین بیاورد. در ناحیه مچ دست عروق خونی زیادی وجود دارد؛ بنابراین وقتی احساس گرمای شدید کردید، روی مچ دست آب خنک بریزید. این کار به کاهش دمای بدن کمک میکند. سعی کنید با ورزش و رعایت رژیمغذایی مناسب، وزنتان را در حد متعادل نگه دارید زیرا بالا بودن وزن، بیشتر باعث گرم شدن بدن میشود. علاوه بر این، کاهش استرس هم میتواند علائم یائسگی را کاهش دهد؛ بنابراین، آهسته و عمیق نفس بکشید و از روشهای مدیتیشن برای کاهش استرس و گرگرفتگی استفاده کنید.

منبع: Medical News Today

ندا اظهری

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *