برای مغزتان هم غذا بخورید ؛گاهی

https://assets-news-bcdn.dailyhunt.in/cmd/resize/400x400_60/fetchdata13/images/dc/bc/87/dcbc87ae9bde29f34da29c9d28d566fe.jpg

سایت بدون -یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد و بویژه دانش‌آموزان با آن دست به گریبان هستند، نداشتن تمرکز لازم برای درس خواندن و انجام کارهای روزمره است. همین نداشتن تمرکز باعث می‌شود کیفیت کارها پایین بیاید و دانش‌آموزان هم مدام در انجام تکالیف مدرسه، حفظ کردن برخی دروس و حل مسائل دچار مشکل شوند. علاوه بر این که انجام برخی راهکارها می‌تواند به بالا رفتن تمرکز کمک کند، نمی‌توان از نقش تغذیه در این میان چشم‌پوشی کرد. تغذیه مناسب نه تنها تمرکز را بالا می‌برد، بلکه قدرت حافظه، دامنه توجه و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. سن ما که بالاتر می‌رود، همزمان اندام‌های بدن هم پیر می‌شوند، اما با انتخاب هوشمندانه موادغذایی سالم می‌توانیم سلامت مغزمان را حفظ کنیم. به طور کلی راهی جادویی برای بالا بردن ضریب هوشی و باهوش شدن افراد وجود ندارد، اما موادی مانند کافئین با افزایش انرژی بدن به بالا بردن تمرکز ذهن کمک می‌کند. کافئین موجود در قهوه، کاکائو، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی داروها روی حافظه کوتاه‌مدت مغز اثر می‌گذارد.
مغز، مواد قندی گلوکز را به عنوان منبع سوختی خود انتخاب کرده است. این ماده قندی با شکر و قندی که در طول روز می‌خوریم متفاوت است. در واقع، گلوکز نوعی ماده قندی فرآوری شده از مواد قندی و کربوهیدرات‌های مصرف شده است؛ به همین دلیل است که با نوشیدن یک لیوان آبمیوه، حافظه کوتاه‌مدت شما بهتر کار می‌کند و قدرت تفکر و عملکرد مغزی شما نیز افزایش می‌یابد.

 به کار افتادن مغز با صبحانه
محققان بر این باورند که خوردن صبحانه حافظه کوتاه‌مدت و تمرکز را تقویت می‌کند. دانش‌آموزانی که بعد از خوردن صبحانه عازم مدرسه می‌شوند، در درس‌های خود عملکرد بهتری دارند. موادی نظیر غلات کامل حاوی مقادیر بالای فیبر، مواد لبنی و میوه‌ها برترین موادغذایی برای تامین سوخت مغز به شمار می‌روند. اما مانند همه چیز، در خوردن صبحانه هم نباید زیاده‌روی کنید. صبحانه‌ای که کالری فراوانی داشته باشد تمرکز لازم مغز را از بین می‌برد.

 ماهی؛ غذای مغز 
ماهی یکی از منابع غنی پروتئینی برای تقویت مغز است که حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و مصرف آن برای حفظ سلامت مغز لازم است. از آنجا که این چربی‌های مفید موجود در ماهی ضامن سلامت مغز است، مصرف موادغذایی که ماهی فراوان در آن یافت می‌شود، با کاهش ابتلا به زوال عقل ارتباط مستقیم دارد و نیز خطر بروز سکته‌های مغزی را کاهش می‌دهد. با گنجاندن ماهی در رژیم غذایی، با بالا رفتن سن، حافظه تقویت می‌شود. دو بار در هفته خوردن ماهی برای سلامت قلب مفید است.

 از آجیل و کاکائو غافل نشوید
دانه‌های خوراکی و آجیل منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E هستند که از کاهش عملکرد شناختی با بالا رفتن سن جلوگیری می‌کند. کاکائوی تلخ ویژگی‌های آنتی‌اکسیدان قدرتمندی دارد و حاوی محرک‌های طبیعی مانند کافئین است که تمرکز را بالاتر می‌برد. مصرف روزانه حدود ۲۸ گرم آجیل و کاکائو با توجه به حداقل کالری، چربی و قند به دست‌آمده بسیار مفید خواهد بود.

 جریان خون منظم با آووکادو و غلات
رژیم‌غذایی سرشار از غلات و میوه‌هایی مانند آووکادو خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده و کلسترول بد خون را پایین می‌آورد. این اتفاق، خطر تشکیل پلاک‌ها و رسوبات را در قلب کم می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد و همچنین نقش مهمی در تحریک و فعال شدن سلول‌های مغزی ایفا می‌کند. غلات کاملی چون ذرت بو داده و گندم حاوی فیبر و ویتامین E هستند. آووکادو حاوی چربی‌ای است که به بهبود جریان خون کمک می‌کند.

 بلوبری، ماده بی‌نظیر طبیعت
تحقیق روی حیوانات نشان می‌دهد که بلوبری به محافظت از مغز در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کرده و ممکن است اثرات مرتبط با بالا رفتن سن مانند ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل را کاهش دهد. رژیم‌غذایی حاوی این ماده مغذی، علاوه بر این که یادگیری و عملکرد ماهیچه‌ای را در موش‌های در حال پیر شدن تسریع می‌کند، آنها را به لحاظ مغزی برابر با موش‌های جوان‌تر قرار می‌دهد.

 فواید رژیم‌غذایی سالم
این واقعیت دارد که اگر رژیم‌غذایی شما مواد مغذی لازم را در بر نداشته باشد، تمرکز شما را برهم می‌زند و دیگر برای انجام کارهایی که باید با دقت انجام شود، تمرکز لازم را ندارید. علاوه بر این، زیاد یا کم خوردن غذا هم تمرکز را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد. خوردن یک وعده غذای سنگین و حجیم موجب خستگی شما می‌شود در حالی که دریافت کالری بسیار کم هم گرسنگی را در پی دارد. پس برای این که مغز سالمی داشته باشید، به اندازه غذا بخورید و از انواع موادغذایی استفاده کنید.

 با مکمل‌ها کمبودتان را جبران کنید
محققان در مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی نظرات مختلفی دارند. بعضی بر این باورند که این مکمل‌ها تا حد زیادی می‌توانند تمرکز را بالا ببرند. ویتامین‌های B،C  ، E، بتاکاروتن و منیزیم علاوه بر این که تمرکز را بالا می‌برند، برای افرادی که بدن آنها دچار کمبود انواع ویتامین‌ها و موادمغذی هستند، مفید است. 
​​​​​​​
 برای یک روز بزرگ آماده باشید
اگر می‌خواهید روزی سرشار از تمرکز داشته باشید، روزتان را با آبمیوه، ترکیب غلات و ماهی سالمون و یک فنجان قهوه آغاز کنید. متخصصان علاوه بر داشتن یک رژیم متعادل غذایی، توصیه می‌کنند شب‌ها خوب بخوابید، مقدار کافی آب و مایعات بخورید، برای بالا بردن تمرکز مغز ورزش کنید و برای پاک‌کردن فکر و ذهن و آرام شدن، تمرینات مدیتیشن انجام دهید. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *