آخرین خبرها

برای مغزتان هم غذا بخورید ؛گاهی

https://assets-news-bcdn.dailyhunt.in/cmd/resize/400x400_60/fetchdata13/images/dc/bc/87/dcbc87ae9bde29f34da29c9d28d566fe.jpg

سایت بدون -یكی از مشكلاتی كه بیشتر افراد و بویژه دانش‌آموزان با آن دست به گریبان هستند، نداشتن تمركز لازم برای درس خواندن و انجام كارهای روزمره است. همین نداشتن تمركز باعث می‌شود كیفیت كارها پایین بیاید و دانش‌آموزان هم مدام در انجام تكالیف مدرسه، حفظ كردن برخی دروس و حل مسائل دچار مشكل شوند. علاوه بر این كه انجام برخی راهكارها می‌تواند به بالا رفتن تمركز كمك كند، نمی‌توان از نقش تغذیه در این میان چشم‌پوشی كرد. تغذیه مناسب نه تنها تمركز را بالا می‌برد، بلكه قدرت حافظه، دامنه توجه و عملكرد مغز را بهبود می‌بخشد. سن ما كه بالاتر می‌رود، همزمان اندام‌های بدن هم پیر می‌شوند، اما با انتخاب هوشمندانه موادغذایی سالم می‌توانیم سلامت مغزمان را حفظ كنیم. به طور كلی راهی جادویی برای بالا بردن ضریب هوشی و باهوش شدن افراد وجود ندارد، اما موادی مانند كافئین با افزایش انرژی بدن به بالا بردن تمركز ذهن كمك می‌كند. كافئین موجود در قهوه، كاكائو، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی داروها روی حافظه كوتاه‌مدت مغز اثر می‌گذارد.
مغز، مواد قندی گلوكز را به عنوان منبع سوختی خود انتخاب كرده است. این ماده قندی با شكر و قندی كه در طول روز می‌خوریم متفاوت است. در واقع، گلوكز نوعی ماده قندی فرآوری شده از مواد قندی و كربوهیدرات‌های مصرف شده است؛ به همین دلیل است كه با نوشیدن یك لیوان آبمیوه، حافظه كوتاه‌مدت شما بهتر كار می‌كند و قدرت تفكر و عملكرد مغزی شما نیز افزایش می‌یابد.

 به كار افتادن مغز با صبحانه
محققان بر این باورند كه خوردن صبحانه حافظه كوتاه‌مدت و تمركز را تقویت می‌كند. دانش‌آموزانی كه بعد از خوردن صبحانه عازم مدرسه می‌شوند، در درس‌های خود عملكرد بهتری دارند. موادی نظیر غلات كامل حاوی مقادیر بالای فیبر، مواد لبنی و میوه‌ها برترین موادغذایی برای تامین سوخت مغز به شمار می‌روند. اما مانند همه چیز، در خوردن صبحانه هم نباید زیاده‌روی كنید. صبحانه‌ای كه كالری فراوانی داشته باشد تمركز لازم مغز را از بین می‌برد.

 ماهی؛ غذای مغز 
ماهی یكی از منابع غنی پروتئینی برای تقویت مغز است كه حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 بوده و مصرف آن برای حفظ سلامت مغز لازم است. از آنجا كه این چربی‌های مفید موجود در ماهی ضامن سلامت مغز است، مصرف موادغذایی كه ماهی فراوان در آن یافت می‌شود، با كاهش ابتلا به زوال عقل ارتباط مستقیم دارد و نیز خطر بروز سكته‌های مغزی را كاهش می‌دهد. با گنجاندن ماهی در رژیم غذایی، با بالا رفتن سن، حافظه تقویت می‌شود. دو بار در هفته خوردن ماهی برای سلامت قلب مفید است.

 از آجیل و كاكائو غافل نشوید
دانه‌های خوراكی و آجیل منبع غنی از آنتی‌اكسیدان‌ها و ویتامین E هستند كه از كاهش عملكرد شناختی با بالا رفتن سن جلوگیری می‌كند. كاكائوی تلخ ویژگی‌های آنتی‌اكسیدان قدرتمندی دارد و حاوی محرك‌های طبیعی مانند كافئین است كه تمركز را بالاتر می‌برد. مصرف روزانه حدود 28 گرم آجیل و كاكائو با توجه به حداقل كالری، چربی و قند به دست‌آمده بسیار مفید خواهد بود.

 جریان خون منظم با آووكادو و غلات
رژیم‌غذایی سرشار از غلات و میوه‌هایی مانند آووكادو خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش داده و كلسترول بد خون را پایین می‌آورد. این اتفاق، خطر تشكیل پلاك‌ها و رسوبات را در قلب كم می‌كند و جریان خون را بهبود می‌بخشد و همچنین نقش مهمی در تحریك و فعال شدن سلول‌های مغزی ایفا می‌كند. غلات كاملی چون ذرت بو داده و گندم حاوی فیبر و ویتامین E هستند. آووكادو حاوی چربی‌ای است كه به بهبود جریان خون كمك می‌كند.

 بلوبری، ماده بی‌نظیر طبیعت
تحقیق روی حیوانات نشان می‌دهد كه بلوبری به محافظت از مغز در برابر آسیب ناشی از رادیكال‌های آزاد كمك كرده و ممكن است اثرات مرتبط با بالا رفتن سن مانند ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل را كاهش دهد. رژیم‌غذایی حاوی این ماده مغذی، علاوه بر این كه یادگیری و عملكرد ماهیچه‌ای را در موش‌های در حال پیر شدن تسریع می‌كند، آنها را به لحاظ مغزی برابر با موش‌های جوان‌تر قرار می‌دهد.

 فواید رژیم‌غذایی سالم
این واقعیت دارد كه اگر رژیم‌غذایی شما مواد مغذی لازم را در بر نداشته باشد، تمركز شما را برهم می‌زند و دیگر برای انجام كارهایی كه باید با دقت انجام شود، تمركز لازم را ندارید. علاوه بر این، زیاد یا كم خوردن غذا هم تمركز را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد. خوردن یك وعده غذای سنگین و حجیم موجب خستگی شما می‌شود در حالی كه دریافت كالری بسیار كم هم گرسنگی را در پی دارد. پس برای این كه مغز سالمی داشته باشید، به اندازه غذا بخورید و از انواع موادغذایی استفاده كنید.

 با مكمل‌ها كمبودتان را جبران كنید
محققان در مصرف مكمل‌های ویتامین و مواد معدنی نظرات مختلفی دارند. بعضی بر این باورند كه این مكمل‌ها تا حد زیادی می‌توانند تمركز را بالا ببرند. ویتامین‌های B،C  ، E، بتاكاروتن و منیزیم علاوه بر این كه تمركز را بالا می‌برند، برای افرادی كه بدن آنها دچار كمبود انواع ویتامین‌ها و موادمغذی هستند، مفید است. 
​​​​​​​
 برای یك روز بزرگ آماده باشید
اگر می‌خواهید روزی سرشار از تمركز داشته باشید، روزتان را با آبمیوه، تركیب غلات و ماهی سالمون و یك فنجان قهوه آغاز كنید. متخصصان علاوه بر داشتن یك رژیم متعادل غذایی، توصیه می‌كنند شب‌ها خوب بخوابید، مقدار كافی آب و مایعات بخورید، برای بالا بردن تمركز مغز ورزش كنید و برای پاك‌كردن فكر و ذهن و آرام شدن، تمرینات مدیتیشن انجام دهید. 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }