بررسی ۶ اتفاق مهم در سال نوی مسیحی/ چه انتظاری از سال ٢٠١٩ داشته باشیم؟

سایت بدون -اگر یک چیز وجود داشته باشد که ما از ‌سال گذشته آموخته باشیم این است که پیش‌بینی آینده در جهانی که گاهی فهم زمان حال هم مشکل می‌شود، می‌تواند خطرناک باشد. اما در عین حال که شاید پیش‌بینی ‌سال پیش‌رو کاری غیرممکن باشد، خبرنگاران و ستون‌نویسان روزنامه واشنگتن پست اتفاقات مهمی را که گمان می‌کنند در ‌سال ٢٠١٩ رخ دهد، نوشته‌اند.


تلاش برای ادعای مالکیت بر قطب شمال
یازده‌ سال پس از این‌که کاشفان روس پرچم روسیه را در کف اقیانوس منجمد شمالی قرار دادند، تا ادعا کنند سطح این دریا تنها برای روسیه است، یخ‌های زیادی از این اقیانوس آب و به میزان بی‌سابقه‌ای کم شده است. حالا همه می‌خواهند تکه‌ای از قطب شمال را صاحب شوند. تخمین زده می‌شود که حدود ٩٠‌میلیارد بشکه نفت و ۴٧‌هزار‌میلیارد مترمکعب گاز در بستر این اقیانوس وجود داشته باشد و تلاش‌ها برای ادعای مالکیت این منطقه در میان برخی از کشورها افزایش یافته است. این‌که چه کسی پیروز این رقابت خواهد شد، تاثیر شدیدی روی آب‌وهوا و شرایط ژئوپولتیکی برای دهه‌ها خواهد داشت.


مقابله با حملات تروریستی دشوارتر خواهد شد
سال ٢٠١٨، در سراسر دنیا تا حد زیادی تروریسم از میان رفت. درواقع طبق تحقیقی که دانشگاه مریلند انجام داده، تعداد حملات تروریستی هر ساله تا ‌سال ٢٠١۵ کاهش یافته است، البته این میزان در ‌سال ٢٠١٩ احتمالا به همین میزان باقی نخواهد ماند. هنوز گروه‌های تروریستی دیگری جزو داعش هستند که از بین نرفته‌اند. این افراط‌گرایان غالبا با مسائل محلی یا شخصی مثل برگزیت بیشتر تحریک می‌شوند، تا این‌که به واسطه جنگ‌های مذهبی و عقاید جهادی.


رابطه چین و آمریکا خراب‌تر خواهد شد
پرزیدنت ترامپ دایما «رابطه فوق‌العاده» خود با پرزیدنت شی، رئیس‌جمهوری چین را فریاد می‌زند. اما در موضوع تجارت و امنیت، این دو قدرت بزرگ جهانی بیش از پیش، از یکدیگر فاصله می‌گیرند. به نظر می‌رسد این شکاف در‌ سال ٢٠١٩ بیشتر خواهد شد و نزاع‌هایی را به وجود خواهد آورد که ناظران از آن به‌عنوان «جنگ سرد جدید» یاد می‌کنند. حالا اما تجارت موضوع اول نیست. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که پکن با استفاده از ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی و همچنین تبلیغاتی می‌خواهد تاثیر خود را در آمریکا بگذارد و از منافع آن به نفع خود استفاده کند.


تلاش برای خلع ترامپ از قدرت در‌سال ٢٠٢٠
حزب دموکرات آمریکا همه توجه خود را معطوف به معرفی نامزدی برای مقابله با ترامپ کرده است. آیا ممکن است این نامزد جو بایدن باشد؟ یا یک نامزد دو حزبی یا یک کاندیدای زن؟ آیا پرزیدنت ترامپ همچنان نامزد حزب جمهوریخواه باقی خواهد ماند یا نه؟ سوال این است که چه کسی می‌تواند با ترامپ مقابله کند؟ چه کسی می‌تواند او را از قدرت خلع کند؟ چهره مقابل ترامپ می‌تواند چهره جدیدی مثل بتو اورورک باشد، یا حتی جان کری، وزیر خارجه سابق یا هیلاری کلینتون. سناتور برنی سندرز و الیزابت وارن نیز تلاش خواهند کرد در رقابت‌ها شرکت کنند.


رشد اقتصادی کند خواهد شد
پرزیدنت ترامپ و حلقه قدرت نزدیک او مدت زیادی است که ادعا می‌کنند می‌توانند رشد اقتصادی آمریکا را سرعت ببخشند. ترامپ بارها ادعا کرده است که می‌تواند به رشد ۴ و ۵ و حتی ۶‌درصدی دست پیدا کند؛ امری که دهه‌هاست اتفاق نیفتاده است. اما تقریبا همه اقتصاددان‌هایی که در کاخ سفید کار نمی‌کنند، معتقدند آمریکا در این سال، با کاهش سرعت رشد اقتصادی که اکنون حدودا ٣‌درصد است، مواجه خواهد شد.


ترامپ بیش از گذشته به رسانه‌ها حمله خواهد کرد
در ‌سال ٢٠١٨، پرزیدنت ترامپ اعتبارنامه یکی از خبرنگاران سی.ان.ان را برای ورود به کاخ سفید لغو کرد. او چندین بار رسانه‌های منتقدش را «خبرگزاری‌های جعلی» و «دشمنان مردم» نامیده. او سه خبرنگار زن سیاهپوست را «احمق و بازنده» نامید. به نظر می‌رسد ترامپ در ‌سال ٢٠١٩ برای زندگی سیاسی‌اش خواهد جنگید و بهترین کیسه‌ بوکس او، باز هم رسانه‌های واقعیت‌محور خواهند بود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *