بعد از دیال‌آپ،ADSL هم به تاریخ می‌پیوندد! / اینترنت خانگی در آستانه انقراض

فاطمه صفری- شهروند

کاربران ایرانی حالا تلویزیون را با اینترنت تماشا می‌کنند، مسابقات فوتبال را و مکالمه‌های آنلاین می‌فرستند اما جالب است که بدانید ایرانی‌ها همچنان با سرعتی معادل نیمی از میانگین جهانی به اینترنت متصل می‌شوند و هنوز بسیاری از کاربران موبایل اینترنت با سرعت لاک‌پشتی را ترجیح می‌دهند. بسیاری از کاربران ایرانی در دهه٨٠ صدای خش‌خش اتصال تلفن به اینترنت دیال‌آپ را به یاد می‌آورند. سرعت‌های لاک‌پشتی که با خرید کارت‌های اینترنت به دست می‌آمد. داوود زارعیان، معاون فروش شرکت مخابرات به «شهروند» می‌گوید: «تا حدود ٢‌سال پیش هنوز تعدادی مشترک اینترنت دیال‌آپ در ایران وجود داشت و برخی شرکت‌های فروش خدمات اینترنتی، هنوز کارت‌های اینترنت دیال‌آپ عرضه می‌کردند اما حالا اینترنت دیال‌آپ به کلی در ایران منسوخ شده است.»
البته اگر در گوکل سرچ کنید، هنوز ردپاهایی از اینترنت دیال‌آپ می‌بینید. شرکت‌های پارس آنلاین، مهران اینترنت و… هنوز اطلاعیه‌های فروش اینترنت دیال‌آپ را از صفحه‌های خود حذف نکرده‌اند؛ گرچه می‌گویند که دیگر کارت‌های اینترنت دیال‌آپ را نمی‌فروشند. به جز کارت اینترنت در دیوار و شیپور و سایر سایت‌های فروش کالاهای دست‌دوم هنوز آگهی‌های مودم اینترنت دیال‌آپ وجود دارد و مردم مودم‌ها را به یکدیگر می‌فروشند. البته فعالان بازار کامپیوتر می‌گویند، این مودم بیشتر اوراق می‌شوند و از قطعات آنها استفاده می‌شود، وگرنه خودشان دیگر کارایی ندارند.
اینترنت ثابت خانگی منقرض می‌شود
حالا نه‌تنها اینترنت دیال‌آپ بلکه اینترنت ثابت خانگی یا همان ADSL‌ها هم در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.
آمار و ارقام وزارت ارتباطات نشان می‌دهد؛ درحال حاضر استفاده از اینترنت ثابت به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده و به ١٠میلیون نفر رسیده است و کاربران اینترنت همواره روز به روز بر تعدادشان اضافه می‌شود، به‌طوری که منسوخ‌شدن اینترنت‌های ثابت تا چند‌سال آینده چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. درحال حاضر تعداد مشترکان اینترنت در ایران به ٧١میلیون و ٢۴٩هزار و ۶٠١نفر رسیده است که از این تعداد ۶١میلیون و ٢١۴هزار و٣٢٩ نفر از اینترنت سیار و تنها ١٠‌میلیون و ٣۵هزار و ٢٧٢نفر از اینترنت ثابت آن استفاده می‌کنند.
سرعت اینترنت ایران نصف میانگین جهانی
با این حال ایرانی‌ها هنوز از حدود نصف میانگین سرعت اینترنت در جهان برخوردارند. موسسه «آکامای تکنولوژی» گزارش مفصلی در مورد سرعت اینترنت جهان منتشر کرده است که در آن به مقایسه پارامترهای مهم کشورها با یکدیگر در سه‌ماهه اول ‌سال ۲۰۱۷ می‌پردازد. این موسسه آمریکایی، هر سه‌ماه در ‌سال گزارشاتی از میانگین سرعت اینترنت کشورهای مختلف ارایه می‌کند. این تحلیل که براساس بررسی ۲۰۰‌هزار‌میلیارد درخواست از ۱۴۹ کشور جهان آماده شده است، آمار جالبی به شرح ذیل ارایه می‌کند: کره‌جنوبی که سال‌هاست در رتبه اول این لیست قرار دارد، بازهم پرسرعت‌ترین کشور در این مقایسه است. سرعت میانگین اینترنت جهان در این مدت ۷.۲ مگابیت‌ بر ثانیه بود که نسبت به ‌سال قبل ۱۵‌درصد افزایش یافته است.
ایران با سرعت میانگین ۴.۷ مگابیت بر ثانیه رتبه ۱۰۷ جهان را به خود اختصاص داده است.جالب است بدانید که خوشبختانه ۶۱‌درصد از اتصالات ایران به اینترنت با سرعتی بالاتر از ۴ مگابیت برثانیه بوده و در رتبه ۹‍۱ جهان قرار می‌گیرد اما تنها ۱.۳‌درصد از این اتصالات سرعتی بیش از ۱۰ مگابیت برثانیه داشتند که نسبت به سه‌ماهه قبلی ۶‌درصد کاهش یافته است. با مشاهده این آمار به اهمیت اقدامات اخیر وزیر ارتباطات در زمینه اصلاح و ارزان‌شدن تعرفه‌های اینترنت کشور پی می‌بریم؛ چراکه هنوز در مقایسه با کشورهای متوسط در زمینه نوع و سرعت اتصال، فاصله بسیار زیادی داریم و به اقدامات بسیاری برای عملی‌شدن وعده رسیدن به سرعت متوسط ۲۰ مگابیت برثانیه نیازمندیم.
همراه اول صدرنشین مشترکان اینترنت همراه
آمار و ارقام نشان می‌دهد درحال حاضر ٩١‌میلیون و ٨٢۴‌هزار و ۵٣۵نفر تعداد مشترکان تلفن‌همراه هستند که از این تعداد، همراه اول در آن با ۶٠,١١‌درصد مشترک پیشتازی می‌کند و پس از آن ایرانسل  ٣۶.٢٣درصد کاربر دارد و درنهایت رایتل هم با ٣.۶۴‌درصد کاربر سهمی را به خود اختصاص داده است. البته نکته جالب توجهی هم وجود دارد که مشترکان منطقه آزاد کیش تنها یک‌دهم ‌درصد  از تعداد مشترکان را به خود اختصاص داده‌اند.
اینترنت لاک‌پشتی موبایل هنوز پرطرفدار است
البته جالب است که بدانید تعداد مشترکان همراه اول و ایرانسل که از سرعت لاک‌پشتی ٢G استفاده می‌کنند، از مشترکان پرسرعت ۴G بیشتر است و در این میان مشترکانی که از حد متوسط سرعت اینترنت همراه یعنی ٣G استفاده می‌کنند، بیشترین کاربران را تشکیل می‌دهند. در این میان هیچ‌کدام از مشترکان رایتل از اینترنت لاک‌پشتی ٢G استفاده نمی‌کنند.
فیبر نوری چیست؟
در اینترنت ثابت خانگی مخابرات فناوری فیبر نوری را عرضه کرده است. پیش از این، هزینه اتصال خانگی به فیبر نوری چیزی حدود ٣۵٠‌هزار تومان بود اما حالا مخابرات اعلام کرده است که این فناوری را به صورت رایگان در اختیار مشترکان اینترنت خانگی قرار می‌دهد. تفاوت این تکنولوژی با دیگر تکنولوژی‌های رایج مانند ADSL این است که در این تکنولوژی کل مسیر ارتباطی شما را فیبر‌های نوری پرسرعت تشکیل داده‌اند که قابلیت دریافت پهنای باند ١ گیگابایتی دارد درصورتی که در فناوری‌ چون ADSL، ارتباط از مرکز مخابراتی تا مناطق مسکونی به‌مراتب بیشتر از فیبر نوری است، زیرا سرعت و پهنای باند دریافتی شما محدود می‌شود. محدودیت فناوری ADSL درحال حاضر حداکثر Mbps٢۴ و به صورت نامتقارن است. البته‌ سال گذشته تنها ٨ استان ایران از فیبر نوری بهره بردند؛ چراکه به دلیل گران‌بودن از اقبال چندان زیادی برخوردار نبود. با این وجود بسیاری فیبر نوری را ستون اصلی اینترنت مدرن می‌دانند؛ چراکه برای نقاط تبادل اینترنت (IXP) که خانه شما را به دیگر نقاط در سراسر جهان متصل می‌کند، از اینترنت فیبر نوری استفاده می‌کند. حالا هم براساس تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی شرکت مخابرات، پارسال تعداد مشترکان اف.تی.تی.اچ ٣١‌هزار و ۵٠۵ مشترک بوده است و هنوز بسیاری از محله‌های تهران از وجود چنین امکانی بی‌بهره‌اند و همچنان شبکه سیم مسی خدمات نه‌چندان مطلوب را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. این درحالی است که سیدمجید صدری چندی پیش گفته بود هدف‌گذاری امسال ایجاد ٣٠٠‌هزار پورت جدید است و تلاش می‌شود تا ٢,۵‌میلیون پورت در کشور ظرفیت ارتقا داده شود. با این وجود کمتر کسی سراغ  اینترنت فیبر نوری می‌رود، زیرا اینترنت فیبر نوری همچنان کاملا فراگیر نشده، این است که هزینه‌های آن گرانقیمت است. برای بیشتر مردم و کاربران سرعت دانلود ٢٠ تا ١٠٠ مگابایت بر ثانیه، سرعت بسیار مناسبی به شمار می‌رود و عموما مردم عادی با داده‌های حجم بالا کار نمی‌کنند.
اینترنت با سرعت تقلبی
کیوان نقره‌کار، کارشناس  آی‌تی در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «زیرساخت‌های توسعه اینترنت فیبر نوری  با سرعت بالاتر وجود دارد، اما از چنین اقدامی جلوگیری می‌شود.» او در ادامه با اشاره به این‌که ما هنوز به استاندارد جهانی نرسیده‌ایم، در این زمینه توضیح می‌دهد: «نه‌تنها به استاندارد‌های جهانی نرسیده‌ایم، بلکه با توجه به زیرساخت‌های موجود، اینترنت با سرعت بالاتری ارایه نمی‌شود، زیرا گمان می‌کنند با ارایه خدمات و اینترنت پرسرعت شرکت‌های خارجی ارایه‌دهنده ذینفع می‌شوند.»نقره‌کار با اشاره به  این‌که همواره سرعت اینترنت‌های ارایه‌شده کمتر از آن‌چه اعلام‌شده، بوده است، در این زمینه یادآور می‌شود:  «زمان خرید اینترنت  ٢۴ مگابایت بر ثانیه یا از این دست موارد دیده‌ایم، در صورتی که زمان دریافت سرویس با نصف این سرعت روبه‌رو می‌شویم.» این کارشناس ‌آی‌تی در این زمینه یادآور می‌شود: «ما نه‌تنها از زیرساخت‌های موجود به‌عنوان یک فرصت استفاده نکرده‌ایم، بلکه آنها را توسعه هم نداده‌ایم و این موضوعی قابل تامل است.»
از سرعت تقلبی اینترنت به کجا شکایت کنیم؟
ممکن است بسیاری از شهروندانی که از بسته‌های اینترنت خانگی با سرعت بالا استفاده می‌کنند، گاهی نگران کم‌فروشی در حجم یا سرعت کمتر از سرعت اسمی خریداری شده باشند.  برای حل مشکل خود باید به سامانه‌های سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت وزارت ارتباطات مراجعه کنید. مشترکان درصورت مشاهده عدم‌تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تست‌های انجام‌شده در سامانه مربوط به اپراتور خود می‌توانند با ذکر شماره پیگیری تست انجام‌شده، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ ثبت کنند، تا از سوی رگولاتوری در سریع‌ترین زمان به شکایت‌هایشان رسیدگی شود.

علامت‌های ٣G، H+، H، LTE  چه معنایی دارد؟

حتما علامت‌های مختلف  H+، H، ٣G، E، G  و ۴G  را در تلفن‌های همراه هوشمند و نوار وضع دیده‌اید یا از خود پرسیده‌اید که چه تفاوتی بین این علامت‌ها وجود دارد؟
G  
جی پی آر اس سرویس نسل دوم موبایل است (٢G ) امکان انتقال داده‌ها به‌‌صورت بسته‌ای را فراهم می‌کند. این نسل در کنار سرویس مکالمه و پیام کوتاه، سرویس‌هایی همچون اینترنت و MMS  را نیز دارد.
حداکثر سرعت دریافت اطلاعات در این نسل ١١۴ کیلوبیت بر ثانیه و تقریبا معادل ١۴ کیلوبایت بر ثانیه است. در برخی گوشی‌ها کنار علامت وضع آنتن‌دهی از حرف G  برای نشان دادن نوع شبکه استفاده می‌شود.
E
این رده سرعتی هم در نسل دوم موبایل قرار می‌گیرد، با این تفاوت که سرعت دریافت اطلاعات در آن بیشتر است که این سرعت حداکثر به ٣٨۴ کیلوبیت که معادل ۴٨ کیلوبایت است، می‌رسد.
به این نسل ٢. ۵G  هم گفته می‌شود و در برخی گوشی‌ها از علامت E  برای نشان دادن آن استفاده می‌شود.
٣G
این نسل سوم موبایل است که در کنار امکانات نسل قبل امکان برقراری ارتباط تصویری را نیز فراهم می‌کند. سرعت ارتباطات در نسل سوم بسیار بهتر است، به طوری که در این نسل امکان دریافت اطلاعات تا سرعت ٣. ١ مگابیت را که تقریبا معادل ٣٩۵کیلوبایت بر ثانیه است، فراهم می‌کند.
H
این نسل از موبایل براساس ٣G  کار می‌کند و فقط سرعت دریافت اطلاعات بیشتر شده، به طوری که در این حالت سرعت دریافت تا ١۴ مگابیت که معادل ١. ٧۵ مگابایت بر ثانیه است، فراهم شده است.
به این نسل ٣. ۵G  هم گفته می‌شود و در برخی گوشی‌ها با علامت H  نشان داده می‌شود.
H+
این نسل که ترکیبی از HSDPA  و HSUPA است، گاها نسل چهارم موبایل نیز خوانده می‌شود و سرعت دریافت داده‌ها تا ١۶٨مگابیت را که معادل ٢١ مگابایت بر ثانیه است، فراهم می‌کند.
رایتل در برخی مناطق از این نوع شبکه استفاده می‌کند و در برخی گوشی‌ها با علامت H+  نشان داده می‌شود.
۴G
نسل چهارم موبایل است. این نسل سرعت ارتباطات را تا ٢٩٩. ۶مگابیت که تقریبا معادل ٣٧. ۵ مگابایت بر ثانیه است، فراهم می‌کند که با آن می‌توان به راحتی به تماشای فیلم‌هایی با کیفیت HD نشست.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *