به بهانه پخش سریال «دلیران تنگستان » از شبکه تماشا/کهنه نخواهد شد روایت رییسعلی دلواری

سایت بدون – «دلیران تنگستان» جزو معدود سریال هایی است که هیچ وقت داستانش رنگ کهنگی به خود نمی گیرد و همچنان در بازپخش های مختلف هم می تواند مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد. به خصوص آنهایی که به تاریخ و سریال های تاریخی علاقه خاصی دارند. شبکه تماشا مدتی است که بازپخش این مجموعه را روی آنتن دارد که البته با توجه به نسخه اولیه و مخاطبانی که پخش اول این سریال را دیده اند، در بازپخش ها درگیر ممیزی های فراوان شده که می توان گفت گاهی به کلیت داستان و سریال لطمه وارد کرده است. اما هنوز هم دیدن سریال تاریخی که در تصویر سیاه و سفید بود، برای هر مخاطبی جذاب و یادآور خاطرات سالهای دوری است. به خصوص این سریال که به واسطه داستان، بازی ها و کارگردانی جزو کارهای موفق و با ارزش تلویزیون محسوب می شود. آن هم در سالهایی که تلویزیون تنها سرگرمی خانواده ها بود و هر شب مشتاقانه منتظر پخش سریال های هفتگی تلویزیون از شبکه های یک و دو می شدند تا در کنار خانواده به تماشای آن بنشینند. جالب تر اینکه سریال ها در آن دوران هفتگی پخش می شدند و از همین رو یک هفته باید صبر می کردیم تا قسمت بعدی سریال را ببینیم و بدانیم چه بر سر قهرمانان داستان می آید. اما همین صبوری هم برایمان شیرین و جذاب بود. گرچه در آن دوران اغلب تلویزیون ها سیاه و سفید بود ولی حال که این سریال را در تلویزیون های رنگی و آنچنانی و با کیفیت بهتر باز هم سیاه و سفید می بینیم، همچنان جذاب است.
رییسعلی دلواری قهرمان سوار بر اسب «دلیران تنگستان» بود که برای جوانان و نوجوانان آن دوران مظهر جسارت و شجاعت بود. شاید در آن دوران خیلی از پسربچه ها دوست داشتند که شجاعت و جسارت رییسعلی دلواری را داشته باشند و از این رو با این شخصیت همذات پنداری می کردند. از طرفی دیدن این سریال می توانست به آشنایی نوجوانان و جوانان آن دوران نسبت به تاریخ و وقایع مهم آن تاثیر بسزایی داشته باشد.
این سریال در سال ۱۳۵۰- ۱۳۵۲ توسط زنده یاد همایون شهنواز ساخته شد و در اسفند سال ۱۳۵۳ برای نخستین بار روی آنتن رفت و جزو معدود سریال های ایرانی قبل از انقلاب است که هنوز هم روی آنتن می رود. «دلیران تنگستان» یکی از سریال های جذابی بود که پس از انقلاب نیز بارها روی آنتن شبکه های مختلف رفت و مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفت. حتی افرادی که برای نخستین بار مخاطب این سریال بودند هم توانستند با آن ارتباط برقرار کرده و تا پایان داستان، قهرمانش را همراهی کنند. این سریال برداشت آزادی از کتاب «دلیران تنگستانی» نوشته «محمدحسین رکن‌زاده آدمیت» بود که جزو بهترین کارهای اقتباسی بود که در تاریخ تلویزیون ماندگار شد و هم توانست مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند. شیوه روایت تاریخ در این سریال به گونه ای جذاب بود که هنوز هم جزو کارهای ماندگار و جذاب تاریخی تلویزیون محسوب می شود. شهنواز هم در شیوه روایت داستان و هم در انتخاب بازیگران دقت نظر خاصی داشت و اتفاقی که معمولا در انتخاب بازیگران این روزها در اغلب فیلم ها و سریال ها می افتد، در آن دوران وجود نداشت و بازیگر با توجه به قابلیت هایی که داشت انتخاب می شد.
از جمله محمود جوهری بازیگر اصلی سریال که نقش رییسعلی دلواری را ایفا کرده بود و به دلیل بازی روان و حرفه ای که در قالب این نقش از خود نشان داد، توانست در اذهان ماندگار شود. جوهری به واسطه تجربیات تئاتری که داشت و همچنین چهره و بازی که در این سریال ارائه کرد، انتخاب به شدت درست و بجای کارگردان برای نقش اصلی و قهرمان داستانش بود. چرا که جوهری چشمان نجیب و سیمایی داشت که بسیار مناسب چنین نقشی بود. از طرفی به دلیل حضورش در یک اثر تاریخی چهره جدیدی بود و مخاطب هیچ گونه تصوری از بازی او نداشت و بدون هیچ پیش داوری پای سریال می نشست و از دیدن بازی او لذت می برد. بازیگری که توانست یک شخصیت مبارز و تاریخی را به درستی ایفا کند. گرچه عمر او به اندازه ای نبود که نقش های بسیار دیگری را تجربه کند و به دلیل حرفه ای بودنش به یکی از استارهای سینما تبدیل شود، اما با همین یک سریال هم در ذهن مخاطب ماندگار شد.
نکته دیگر درباره این سریال به تصویر کشیدن شخصیتی بود که یکی از قهرمانان تاریخی ماست و از این دست کارها امروزه کمتر ساخته می شود. شاید به همین دلیل است که کودکان و نوجوانان امروز به جای شناخت قهرمانان و تاریخ سازان خود علاقه بسیاری به شخصیت های خیالی داستان های غیر وطنی دارند. شخصیت هایی که اغلب هیچ کدامشان هویت حقیقی و تاریخی ندارند، اما به دلیل نگاهی که سازندگان اینگونه آثار دارند، توانسته اند شهرت جهانی کسب کنند. در صورتی که در تاریخ ایران قهرمانان و مردان شجاعی چون رییسعلی دلواری بسیار یافت می شود و نیاز به نگاه و عزم جدی برای تبدیل تاریخ به یک اثر نمایشی وجود دارد. زنده یاد شهنواز جزو کارگردان هایی بود که نگاه جدی و حرفه ای به اینگونه آثار داشت و از این رو سریال «دلیران تنگستان» اش با نام او ماندگار شد و توانست به یک سریال ملی میهنی با ارزش در تاریخ تلویزیون شود و عنوان جذاب ترین سریال تاریخی پیش از انقلاب را از آن خود کند. از این رو انتظار می رود تلویزیون که تا این حد نگاه جدی به ساخت و تولید آثار فاخر تاریخی داشته و نمونه های بسیاری را می توان نام برد که در طول این سالها ساخته و پخش ده اند و مورد توجه قرار گرفته اند، در تولید سریال هایی از این دست و به تصویر کشیدن قهرمانان ملی کشور باز هم این نگاه جدی را سرلوحه خود قرار دهد تا باز هم شاهد سریال هایی چون «دلیران تنگستان» باشیم.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *