تفاوت‌های شگفت‌انگیز زنان با مردان در چگونگی درک حواس پنجگانه / مردان بینا، زنان شنوا

سایت بدون -زنان و مردان چه از نظر روحی و چه از نظر بیولوژیکی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. حواس پنجگانه نمونه‌ای از این تفاوت‌هاست. مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که زنان جنس حساس‌تری هستند. در حقیقت زنان حس چشایی، بویایی و شنوایی بسیار قوی‌تری نسبت به مردها دارند و در تشخیص رنگ‌ها دقیق‌ترند. جالب این است که در بسیاری از موارد علت واقعی این تفاوت در حواس هنوز مشخص نشده است.   
بر اساس برخی تئوری‌های علمی، بعضی تفاوت‌ها میان زنان و مردان احتمالا پایه بیولوژیکی دارد، اما ممکن است یک مولفه روانی و اجتماعی نیز در این مورد نقش داشته باشد. زنان بیشتر به انجام پخت‌وپز، تمیزی لباس‌ها و خانه تمایل دارند و نسبت به بوی کپک یا سوختگی غذا حساسیت بیشتری دارند. در حقیقت زنان از تجربه بیشتری در تشخیص بو و طعم برخوردار هستند و بر همین اساس می‌توانند توانایی و حساسیت خود را در پردازش این حواس افزایش دهند.
بینایی
بر اساس مطالعاتی که در‌ سال ٢٠١٢ در دانشگاه نیویورک انجام شد، زنان در انتخاب رنگ‌ها بهتر از مردان عمل می‌کنند. در حقیقت آنها در تشخیص‌دادن سایه‌های ظریف رنگ‌های اصلی (قرمز، سبز، زرد و آبی) توانایی بیشتر و بهتری نسبت به مردان دارند. به‌علاوه احتمال کوررنگی در مردان بیشتر از زنان است، زیرا این اختلال منشأ ژنتیکی دارد که به‌ندرت در زنان دیده شده است. البته مردان توانایی بیشتری در شناسایی حرکات سریع و ناگهانی و تشخیص تصاویر در حال تغییر دارند که این ویژگی را می‌توان ناشی از نقش سنتی مردان به‌عنوان یک شکارچی دانست.
لامسه
بر اساس مطالعاتی که در‌ سال ٢٠٠٩ انجام و در مجله «نیورساینس» منتشر شد، افرادی که انگشتان کوچکتری دارند از حس لامسه خوبی برخوردارند، این درحالی است که بیشتر زنان دنیا دارای انگشتان کوچک و ظریفی هستند و این خود یک مزیت و برتری نسبت به مردان محسوب می‌شود. دکتر «اتان لرنر» پزشک بیمارستان عمومی «ماساچوست» در این‌باره می‌گوید: «این تحقیق بر اساس اندازه سرانگشتان بدون در نظر گرفتن جنسیت انجام شده و سایز سرانگشتان تنها عامل مهم در این یافته‌ها بوده است، بنابراین اگر مردی سرانگشتانی کوچکتر از سرانگشتان یک زن داشته باشد قطعا حس لامسه قوی‌تری نسبت به آن زن خواهد داشت.»
شنوایی
بر اساس مطالعات محققان دانشگاه «جان‌ هاپکینز» در‌ سال ٢٠٠٨، مردان پنج و نیم برابر بیشتر از زنان در معرض از دست دادن شنوایی خود هستند، این درحالی است که پسران و دختران هنگام تولد هیچ تفاوتی در حس شنوایی خود ندارند. کارشناسان بر این باورند که بیشترین تغییرات در میزان این حس ناشی از سبک زندگی و عوامل محیطی ازجمله سیگارکشیدن، قرار گرفتن در معرض سر و صدا و خطرات مشکلات قلبی عروقی است که تأثیر بیشتری در مردان نسبت به زنان بر جا خواهد گذاشت.  
بویایی
دانشمندان در سال‌های دور به این نتیجه دست یافته بودند که زنان نسبت به مردان از توانایی بهتری در تشخیص بوها و عطرها برخوردارند، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این تفاوت، یک توضیح بیولوژیکی دارد. براساس تحقیقات، مغز زنان به‌طور متوسط ۴٣‌درصد سلول بیشتر و تقریبا ۵٠‌درصد نورون بیشتر در مراکز بویایی خود نسبت به مردان دارد. البته نویسندگان این تحقیق مطمئن نیستند که میزان بالای سلول‌ها، مسئول توانایی بهتر زنان در بویایی باشد، اما می‌تواند تاثیرگذار باشد.
چشایی
با توجه به ارتباط نزدیک بین طعم و بو، جای تعجب نیست که زنان دارای ذائقه حساس‌تری نسبت به مردان باشند. در حقیقت، محققان دانشگاه «یال» در تحقیقات خود دریافتند که زنان در مقایسه با مردان جوانه‌های چشایی بیشتری روی زبان خود دارند. حدود ٣۵‌درصد زنان (و تنها ١۵‌درصد مردان) دارای حس چشایی فوق‌العاده هستند، به این معنی است که آنها طعم‌های تلخ، ترش و شیرین را با شدت بیشتری نسبت به دیگران احساس می‌کنند.
نکته قابل توجه آن‌که زنانی که در دوران بارداری هستند حس چشایی قوی‌تری نسبت به زنان جوان یا مسن دارند و طی دوران بارداری این حس به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *