تفاوت موی سرو سایر موهای بدن در چیست؟


سایت بدون -مو ساختمان پیچیده‌ای دارد و از منظرهای مختلفی می‌توان آن را دسته‌بندی کرد:
• میزان ضخامت: موها به ۲ گروه موی کرکی یا اصطلاحا ویلوس و موی ضخیم یا ترمینال تقسیم می‌شوند. موی صورت خانم‌ها، موی ویلوس و موی سر یا صورت آقایان یا موهای دست و پا، ناحیه تناسلی و زیر بغل موی ترمینال است.
• میزان وابستگی موها به هورمون‌ها: ریش و سبیل و موی بدن آقایان وابسته به هورمون مردانه آندروژن و برخی موها مثل موهای ناحیه زیر بغل و ناحیه زهار تحت‌تاثیر هورمون‌های زنانه یا استروژن است. برخی موها مثل مژه ابرو و موی سر وابسته به هورمون‌ها نیستند. از روی ریزش موها می‌توان به اختلال‌های هورمونی پی برد.
• چرخه رشد موها: تمام موها رشد چرخه‌ای دارند. در ناحیه سر یک پیاز مو ۵-۳ سال در حال رشد است و دوره استراحت ۳ ماهه و دوره میرایی ۲ هفته‌ای دارد. این چرخه در مورد موی تنه هم وجود دارد اما دوره رشد حدود ۳ تا ۶ ماه است و موی بدن بعد از این مدت می‌ریزد. انتقال موی بدن به سر باعث رشد نهایتا ۴-۳ سانتی‌متری می‌شود. دوران رشد مو در ناحیه ابرو ۲ ماه و در مژه ۲-۱ ماه است.
• شکل ظاهری: جنس موی مژه با سایر موهای بدن تفاوت دارد و کمبود نوعی پروتئین باعث انحنای مژه می‌شود، اما به‌طور کلی، موها برحسب صاف یا مجعد بودن دسته‌بندی می‌شوند. موی نواحی مختلف بدن در زمان‌های متفاوتی با گذر عمر سفید می‌شوند. موهای سر و به‌ویژه شقیقه‌ها پیش از سایر موها سفید می‌شوند و بعد از آن موی صورت و بدن و موی دست و پا.
دکتر مجتبی امیری
متخصص پوست
عضو هیات علمی بیمارستان بقیه ا…

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « درش را تخته کردند»

سایت بدون – در قدیم وقتی می خواستند جایی را پملپ کنند تا مانع رفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *