تمام شباهت‌های جذاب و ترسناک پاتوسی و تیام/خوب اما لغزنده

مهدی طاهرخانی

سایت بدون – لیگ هجدهم که آغاز شد بزرگ‌ترین حسرت هواداران استقلال مربوط به از دست دادن تیام بود. آنها همه نتایج بد شفر در نیم‌فصل نخست و همچنین حذف عجیب‌شان برابر السد را به وزارت ورزش و مدیریت سابق مرتبط ساختند و مدعی شدند اگر بودجه لازم برای حفظ تیام و جپاروف می‌رسید شاید اینچنین نمی‌شد. با این وجود مدیریت جدید آبی‌ها کماکان به خرید‌های پرتعداد خود در طول فصل ادامه داد تا به هر ترتیبی استقلال را به کورس قهرمانی بازگرداند.
وقتی در پایان نیم‌فصل به صورت ناگهانی، نیو مایر و الحاجی گرو با رویی گشاده و خندان قرارداد خود را فسخ کردند مشخص بود پول به اندازه کافی به این دو خارجی پرداخت شده و مهم‌تر از همه استقلال با خروج این دو قصد دارد همچنان ماجراجویی‌های خود را پیرامون خرید‌های خارجی ادامه دهد. پیرو همین حدس صحیح ۳ خرید از سبد آفریقایی‌ها انجام شد. ایسما و پاتوسی به عنوان بازیکنان آفریقایی تازه‌وارد و منشا که با اهدافی چندگانه از رقیب به صورت مستقیم جذب شدند. ایسما با وجود گلزنی برابر پیکان هنوز بازیکن کاملی نشان نداده است. در آن سو منشا هم با وجود ۲ حضور ۹۰ دقیقه‌ای باز هم همان بازیکن  گل‌نزن اما بازیسار پرسپولیس بوده اما داستان یک نفر با این دو توفیر فراوانی داشته است. جنجالی‌ترین خرید آبی‌ها که شائبه زیادی درباره جذبش وجود داشت طی ۱۵۰ دقیقه توانست به گونه‌ای چشم‌ها را خیره کند که حالا دیگر کسی حرفی از تیام نزند. ۲ حضور ثابت مقابل پارس‌جنوبی و ذوب‌آهن و اثر مستقیم در ۵ گل؛ پاتوسی ۲ گل را زد و روی ۳ گل تاثیر مستقیم داشت.
خیلی‌ها تحول اصلی تیم شفر را مرتبط با نوع بازی این هافبک می‌دانند. استیل بدنش به گونه‌ای است که گویی اضافه وزن دارد اما نگاهی به فیلم بازی‌هایش در گذشته نشان می‌دهد استیل او اینگونه است و برخلاف ایسما کاملا روی وزن است. پاتوسی به عنوان بازیساز اصلی جای داریوش شجاعیان را در میانه میدان گرفته و برخلاف او کاملا ساده و موثر بازی
می‌کند. با پاس‌های سریع خود حرکت آبی‌ها را روان کرده و مهم‌تر از همه حضوری موثر در باکس هجده قدم حریفان دارد. در بازی نخست مشخص بود مهدی تارتار کاملا غافلگیر شده است و قبل از اینکه این بازیکن را شناسایی کند کار تیمش با ۲ گل تمام شد. همان نمایش خیره‌کننده باعث شد همه تصور کنند منصوریان برای مهار او برنامه ویژه‌ای دارد. اما در ترکیب ذوب‌آهن هیچ هافبکی که مامور حرکت تنه به تنه با پاتوسی باشد دیده نشد و در آن سو قاسم حدادی‌فر به عنوان هافبک تدافعی ذوبی‌ها یک بازنده تمام‌عیار مقابل پاتوسی بود. روی همین اشتباه عجیب منصوریان که مهم‌ترین بازیکن حریف را کاملا آزاد گذاشته بود پاتوسی در همان دقایق اول شوت محکمی را روانه دروازه ذوب‌آهن کرد که با دفاع اشتباه مظاهری، استقلال با شوت فنی اسماعیلی راحت به گل نخست رسید. پیرو همین ساده‌گیری منصوریان، پاتوسی راحت گل دوم را زد و اگر کمی خوش‌شانس بود شاید در نیمه نخست شوت محکمش زودتر از اینها گل دوم استقلال را خلق می‌کرد. مطابق انتظار، سازنده گل سوم باز هم کسی نبود جز پاتوسی که ارسال کرنرش باعث خلق گل سوم تیمش شد.
سرانجام بعد از ۴ خرید که ۳ تای آنها از آفریقا بودند شفر و استقلالی‌ها بازیکنی مشابه تیام را یافتند. آبی‌ها بازی‌های سختی را در لیگ قهرمانان آسیا پیش رو دارند و مضاف بر آن فرصت خوبی برای صدرنشینی  لیگ هجدهم در هفته‌های پیش‌رو به دست آورده‌اند. این بهترین زمان ممکن برای رونمایی از چنین خریدی بود. اما موضوع مهم به قرارداد پاتوسی مربوط می‌شود. شاید کمتر کسی تا پیش از این روی گزاره قرضی بودن این انتقال مکث می‌کرد. اما خبر بد برای هواداران استقلال این است که پاتوسی بازیکن کیپ‌تاون‌سیتی به حساب می‌آید که ‌بندی در قراردادش برای خرید وجود دارد. درست همان‌بندی که در قرارداد مامه بابا تیام هم بود.
پاتوسی برخلاف دیگر خریدهای استقلال تنها برای ۳ ماه یعنی تا پایان لیگ جاری (اواخر اردیبهشت ۹۸) می‌تواند برای آبی‌ها بازی کند و بعد از آن باید مدیران آبی پای میز مذاکره بنشینند. حالا سوال این است: قیمت او برای یک فصل چند درمی‌آید؟ اگرچه مدیران استقلال بسان باقی خریدهای خارجی هیچ علاقه‌ای برای بازگویی قیمت بازیکن شان نداشتند اما چند سایت آفریقای‌جنوبی در این باره افشاگری کردند و آنچه مطرح شد به عدد ۴۰۰ هزار دلار رسید. ۲۵۰ هزار دلار برای پاتوسی تا خردادماه ۹۸ و ۱۵۰ هزار دلارهم برای باشگاه او.
سایت ترانسفر مارکت قیمت پاتوسی را حدود ۹۰۰ هزار یورو اعلام کرده که نمی‌شود چندان روی اعداد این سایت که در دست اینجنت‌هاست مانور داد. اما وقتی برای نیم‌فصل برای او قیمت ۴۰۰ هزار دلار پرداخت شده باید انتظار داشت در پایان فصل، دست‌کم قیمت پیشنهادی برای جذب این مهره موثر نزدیک یک میلیون دلار باشد. حالا کمی بیشتر و کمتر. اگر تا یک‌سال قبل چنین رقمی مطرح می‌شد با توجه به قیمت ارز، شاید تهیه و پرداختش چندان عجیب و دور از انتظار نبود. آن روزها دلار ۳۸۰۰ تومان بود اما حالا در اوایل اسفندماه ۹۷ در کانال ۱۳ هزار تومان جولان می‌دهد.  این یعنی استقلال باید در خوش‌بینانه‌ترین حالت رقمی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان برای جذب یک ساله پاتوسی کنار بگذارد.
سال قبل در چنین روزهایی بود که مامه تیام درخشش را با پیراهن استقلال شروع کرد و تقریبا خیال همه مدیران و هواداران استقلال راحت بود که تیام با آنها قرارداد یک سال و نیمه دارد و جایی نمی‌رود اما در پایان فصل دیدیم قیمت افسارگسیخته ارز چگونه همه معادلات را در فوتبال ما برهم زد.
استقلال و مدیرانش بالای ۱۰ ساعت به صورت مستقیم با تیام مذاکره کردند اما از ابتدا هم مشخص بود وقتی بهترین بازیکن ایرانی نهایت ۲ میلیارد تومان برای یک فصل می‌گیرد هیچ مدیری نمی‌تواند ناگهان ۵ برابر این رقم را برای بازیکنی حتی در حد تیام هزینه کند. حتی اگر پولش هم باشد (که بعید است) انضباط مالی پرداخت‌ها به هم می‌ریزد و با توجه به خارجی بودن این فرد، صدای بازیکنان ایرانی
در می‌آید و حواشی متعددی در این باره پدید می‌آید. سیدرضا افتخاری در آخرین مصاحبه‌اش هم به صورت تلویحی به عواقب پرداخت یک میلیون دلار به تیام اشاره کرد و مشخص بود همین پرداخت می‌تواند تیم را چند دسته کند.
از این رو بهتر است تا قبل از اینکه پاتوسی با پیراهن استقلال همچنان به درخشش ادامه دهد و احتمالا مشتریان خوبی در حوزه جنوبی خلیج‌فارس یا جاهای دیگر پیدا کند، مدیران برای جذب دائمی او از همین حالا دست به کار شوند.
گذشته پاتوسی و حضورش در سطح اول فوتبال اروپا نشان می‎دهد کیفیت بالای او شانسی و اتفاقی نبوده است. اگر باشگاه آفریقایی و همچنین پاتوسی به کیفیت خود ایمان نداشتند طبیعتا قرارداد قرضی مطرح نبود و همانند ایسما یا منشا او برای یک فصل و نیم به صورت دائمی بدون هیچ بند و تبصره‌ای جذب می‎شد.
 از این رو بهتر است استقلال و مدیرانش، از تجربه تلخ تیام درس کافی را بگیرند و حالا که کیفیت بالای پاتوسی برای شان مسجل شده، از همین حالا برای دائمی کردن قراردادش آستین را بالا بزنند. در چشم برهم زدنی ۳ ماه پیش رو تمام می‎شود. فارغ از اینکه استقلال و شفر در لیگ برتر چندم می‌شوند و در آسیا از گروه مرگ صعود می‌کنند یا نه، از حالا یک چیز را می‌شود قول داد؛ پاتوسی در صورتی که مصدوم نشود بدون تردید ستاره اصلی آبی‌ها خواهد بود همانند تیام. قیمت او مشخص است و قیمت دلار هم کاملا مشخص‌تر که رو به ازدیاد خواهد رفت.
اگر امروز تعلل شود احتمالا هواداران استقلال همان اخبار ضد و نقیضی که ماه‌ها درباره تیام می‌شنیدند را این بار هم می‌شنوند و دست آخر مدیریت می‌گوید ما حاضر به پرداخت ۱۰ میلیارد تومان برای یک بازیکن نبودیم و اینچنین باز هم هواداران استقلال سراغ وزارت ورزش می‌روند و مردان سئول را مقصر ناکامی تیم‌شان در جذب ستاره برای تیم‌شان می‎دانند.


مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *