تگاهی به یک جدایی /آیا مسی باید به منچستر سیتی برود؟


چرا مسی باید به منچستر سیتی برود؟
منچستر سیتی در کورس کسب سه‌گانه داخلی است و می‌تواند لیگ قهرمانان را هم فتح کند. به این ترتیب اگر مسی که به اعتقاد بسیاری بهترین بازیکن دنیاست، به یکی از قوی‌ترین مجموعه‌های بازیکنان ملحق شود و زیر نظر یکی از بهترین مربیان، یعنی پپ گواردیولا بازی کند، سیتی نشان خواهد داد که مصمم است در اوج فوتبال بماند. مسی با خود گل، خلاقیت و کیفیت را به همراه خواهد آورد و حضور او در داخل میدان و کنار تیم بی‌تردید پیشرفت فیل فودن، هافبک ۲۰ساله سیتی را شتاب خواهد داد. فودن را بهترین بازیکن انگلیسی نسل خود می‌دانند.
منطق فوتبالی جذب مسی مشخص است. او با وجود سنش (که در ژوئن ۳۴ساله خواهد شد)، سیتی را منسجم‌تر از قبل خواهد ساخت اما در خارج از میدان، مسی بیشترین تأثیر را روی سیتی خواهد گذاشت. از زمانی که این باشگاه را مقامات ابوظبی در سال ۲۰۰۸ خریدند، آنها همیشه به دنبال جذب یک فوق ستاره بوده‌اند، ولی انتقال کاکا، وین رونی، نیمار و کیلیان امباپه به نتیجه نرسید. سیتی از نظر تجاری و برندسازی نیاز به مسی دارد تا فاصله را با بزرگان سنتی نظیر لیورپول، منچستر یونایتد، رئال مادرید، بارسلونا و بایرن مونیخ کم کند. این تیم‌ها با تاریخ درخشان و اسطوره‌های بزرگی که دارند، نسبت به سیتی برتری دارند و سیتی هنوز از محبوبیت جهانی این باشگاه‌ها برخوردار نیست. آمدن مسی باعث خواهد شد پروفایل سیتی قوی‌تر شود و آنها برای اسپانسرها جذاب‌تر شوند. آنها با خوشحالی حاضر خواهند بود به باشگاهی که مسی در آن حضور دارد پول بدهند تا تبلیغ شوند. حتی اگر مسی در میدان موفق نباشد، سیتی می‌داند که او برندشان را در خارج میدان تقویت خواهد کرد و به همین دلیل است که آنها بسیار علاقه دارند که او را جذب کنند.

چرا مسی نباید به منچستر سیتی برود؟
از زاویه دید فوتبالی، می‌توان گفت که سیتی نیازی به مسی ندارد. در واقع، جذب او باعث می‌شود تیمی که گواردیولا ساخته به هم بریزد. سیتی در فصل‌های اخیر بدون مسی خیلی خوب بوده و اینکه می‌گویند با جذب مسی آنها بدون شک لیگ قهرمانان را فتح می‌کنند هم صحیح نیست، چرا که بارسلونا از سال ۲۰۱۵ تاکنون قهرمان اروپا نشده است، آن هم در حالی که مسی را در اوج در اختیار داشته است. اگر مسی به ورزشگاه اتحاد برود، بازیکنان بسیاری باید فداکاری کنند تا او در تیم جا بیفتد. آیا ارزشش را دارد که کوین د‌بروین، رحیم استرلینگ، برناردو سیلوا و فیل فودن جایگاهشان را در تیم از دست بدهند تا یک بازیکن ۳۴ساله در ترکیب قرار بگیرد؟ مسی هنوز بازیکنی استثنایی است اما عملکرد او و تعداد گل‌ها و پاس‌های گلش در ۱۲ تا ۱۸ ماه اخیر نشان می‌دهد که مسیر افول را طی می‌کند. مهم‌ترین اصل سیتی در یک دهه گذشته این بوده که پول هنگفتی خرج بازیکنانی که دوران اوج را پشت سر گذاشته‌اند نکند. سیتی در عوض بازیکنان جوان و بااستعداد را شناسایی و روی آنها سرمایه‌گذاری کرده است. سرخیو آگوئرو، داوید سیلوا، استرلینگ، د‌بروین و ادرسون در این چارچوب جای می‌گیرند و همه آنها بسیار موفق بوده‌اند. سیتی بدون آنکه ۱۰۰ میلیون پوند در سال خرج دستمزد مسی کند، می‌تواند از الگوی خودش استفاده کرده و ارلینگ هالند را جذب کند یا برای خرید امباپه اقدام کند. آنها در بلندمدت ارزش بیشتری نسبت به مسی خلق خواهند کرد، هرچند که مسی بازیکنی است که سیتی نمی‌تواند از خیال جذبش دست بردارد.

من‌سیتی چه کار باید بکند؟
اگر سیتی مسی را جذب کند، به دلیل منافع مالی است که مالکان باشگاه نمی‌توانند در برابرش مقاومت کنند. بله، او هنوز می‌تواند در زمین مؤثر کار کند اما سیتی برای قهرمانی نیازی به مسی ندارد. آنها می‌خواهند مقصد شماره یک بازیکنان بزرگ دنیا باشند و داشتن مسی می‌تواند دیگر بازیکنان را وسوسه کند که به این تیم بیایند.
با وجود هزینه بالا، سیتی در داخل میدان در کوتاه‌مدت قوی‌تر می‌شود و در خارج از میدان، در بلندمدت قدرت بیشتری می‌یابد. به این ترتیب، رفتن مسی به سیتی بازی برد – برد خواهد بود.

مارک آگدن

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *