تیتراژ کدام سریال رمضان امسال بهتر است؟/ از سالار عقیلی تا حمید حامی

در آهنگ‎سازی برای سریال‌های رمضانی،فریدون شهبازیان با «یاور» و آریا عظیمی‌نژاد با «احضار» و در تیتراژخوانی ،سالارعقیلی،حجت اشرف‌زاده و حمید حامی با یکدیگر رقابت دارند


اکرم انتصاری – با شروع ماه مبارک رمضان، رقابت سریال‌های مناسبتی این ماه هم آغاز می‌شود. آهنگ‎سازی برای تیتراژ، یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های این سریال‌هاست که باعث ماندگارشدن آن در ذهن مخاطب می‌شود. همان‌طور که سریال‌هایی مانند «متهم گریخت»، «گمشده»، «خانه به دوش» و «میوه ممنوعه» با تیتراژ پایانی موفق‌شان شناخته می‌شوند. در ادامه این مطلب، درباره آهنگ‌سازها و خواننده‌های سریال‌های ماه مبارک رمضان امسال و رقابتی که پیش رو دارند، بیشتر خواهیم گفت.
«یاورِ» فریدون شهبازیان
شبکه سه سیما برای شب‌های ماه رمضان، سریال «یاور» به کارگردانی سعید سلطانی را تدارک دیده است؛ این سریال ۳۰ قسمتی، یک ملودرام اجتماعی و گاه معمایی است که فریدون شهبازیان ساخت موسیقی آن را برعهده دارد. برخی از موسیقی متن فیلم و سریال‌هایی که شهبازیان ساخته، به صورت آلبوم مجزا منتشر شده است؛ مانند «شیر سنگی». این آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر چند روز پیش که مشغول ساخت موسیقی تیتراژ پایانی سریال «یاور» بود، از پله‌های استودیو افتاد و دچار سانحه شد و به ناچار زیر تیغ جراحی رفت. باید دید شهبازیان ۷۸ ساله با کوله‌باری از تجربه‌های تلخ و شیرین در عرصه ساخت موسیقی متن، برای سریال «یاور» چه تدارکی دیده‌است؟ هرچندکه به احتمال زیاد، تجربه سال‌ها ساخت موسیقی برای فیلم و سریال‌های گوناگون، باعث می‌شود که بتوانیم بگوییم ساخت این سریال، کار سختی برای فریدون شهبازیان نبوده‌است؛ اما رقابت با تجربه او هم، کار ساده‌ای نیست.
«احضارِ» آریا عظیمی نژاد
سریال تلویزیونی احضار به کارگردانی علیرضا افخمی در شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. آریا عظیمی‌نژاد آهنگ‎ساز و داور مسابقه استعدادیابی «عصر جدید»، آهنگ‎ساز این سریال ماورایی است. او پیشتر تجربه آهنگ‎سازی برای سریال «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی را در همین ژانر، داشته‌است که جزو موفق‌ترین آهنگ‎سازی‌های عظیمی‌نژاد محسوب می‌شود. همچنین، باید ساخت موسیقی سریال‌های ماورایی «روز حسرت» و «آخرین گناه» را هم که ویژه ماه رمضان بودند، به تجربه‌های این آهنگ‎ساز اضافه کرد. از آن‌جا که نقش موسیقی در ساخت سریال‌های ماورایی بسیار پراهمیت است، به‌نظر می‌رسد عظیمی‌نژاد به راحتی از پس ساخت موسیقی «احضار» بربیاید و آهنگ‎سازان دیگر، در رقابت با او کار دشواری را پیش رو دارند.
«بچه مهندس۴» با صدای تازه
شاید وقتی سریال بچه مهندس یک، در رمضان سال ۹۷ روی آنتن شبکه دو رفت، کسی فکرش را نمی‌کرد که این سریال به فصل چهارم برسد؛ اما این اتفاق افتاد. آهنگ‎ساز این سریال، مسعود سخاوت‌دوست است که ساخت موسیقی فیلم‌های سینمایی موفقی مانند «شبی که ماه کامل شد»، «شنای پروانه» و «ابلق» را عهده‌دار بوده و در تلویزیون هم با ساخت موسیقی سریال‌های «دلدادگان»، «نجلا» و «حوالی پاییز» حضور داشته است. حمید حامی، خواننده پاپ، تیتراژ فصل چهارم این سریال را خوانده است. این خواننده با آلبوم «یک لحظه عاشق شو»، موفقیت‌های زیادی را در عرصه موسیقی پاپ به دست آورد و باید دید می‌تواند در مسیر رضا صادقی، خواننده تیتراژ فصل یک و دو و احسان خواجه‌امیری، خواننده تیتراژ فصل سوم این سریال، قدم بردارد یا خیر؟ تیتراژخوانی برای فیلم سینمایی «سام و نرگس» که اولین بازی محمدرضا گلزار نیز به حساب می‌آید، جزو مهم‌ترین آثار این خواننده در عرصه تیتراژ است.
«دعوتِ» سالار عقیلی و حجت اشرف‌زاده
سال‌هاست ویژه‌برنامه‌های پیش از افطار پای ثابت شبکه‌های تلویزیونی است. برنامه «دعوت» با اجرای حجت‌الاسلام محمد برمایی، یکی از این ویژه‌برنامه‌هاست که امسال، از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. حجت اشرف‌زاده، خواننده آهنگ معروف «ماه و ماهی» که تجربه زیادی در تیتراژخوانی دارد، تیتراژ ابتدایی این ویژه‌برنامه را با شعر احمد امیرخلیلی خوانده است و آهنگ‌سازی این قطعه را نیز خودش برعهده دارد. همچنین، سالار عقیلی خواننده برجسته کشورمان، تیتراژ پایانی این برنامه را خوانده است. این تیتراژ مناجات عارفانه‌ای است که در لحظات افطار، با خلق فضایی عارفانه،‌ پایان‌بخش این برنامه خواهد بود. سال گذشته رضا صادقی و مصطفی راغب خواننده تیتراژ ابتدایی و پایانی ویژه‌برنامه «دعوت» بودند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *