جاذبه های گردشگری ایران که مشابه معروفترین جاذبه های جهانی است

گر باور نمی‌کنید مناطق دیدنی در کشورمان هست که شباهت زیادی با معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان دارند، این پرونده را بخوانید

احتمالا با خواندن این جمله که بعضی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری دنیا، بغل گوش خودمان و در کشور مان است، تعجب کنید و شاید لبخند ملیحی هم بزنید ! با وجود این، باور کنید نمونه‌های مشابه برترین جاذبه‌های دیدنی جهان با میلیون‌ها نفر بازدیدکننده در سال، در کشورمان وجود دارند که شاید فقط به دلیل تبلیغات کمتر،  شناخته شده نیستند. این شباهت‌ها در بعضی موارد آن‌قدر شدت گرفته که حتی در تصاویر، تشخیص بین آن دو کار سختی است. به طور کلی، ایران دارای جاذبه‌های بسیار ی است که هر کدام برای خود می‌توانند به عنوان یک قطب گردشگری سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی باشند. دیدن این نمونه‌ها و خواندن پرونده امروز زندگی سلام، نشان می‌دهد که چقدر در صنعت گردشگری ضعیف عمل کردیم و چقدر ظرفیت داریم که از آن‌ها غافل هستیم.   کوه‌های رنگین کمانی در زنجان یا چین؟! کوه‌ها و جنگل‌ها، همیشه تاریخ برای آدم‌ها جذاب بوده‌اند اما فکرش را بکنید این کوه‌ها از نظر ظاهری نیز تفاوت‌های شگرفی با دیگر کوه‌هایی که تا به ‌حال دیده‌اید، داشته باشند. کوه‌هایی که مثل ادویه هزار رنگ به نظر می‌رسند و هر تکه از آن‌ها به یک رنگ است! این پدیده عجیب و خارق‌العاده که به کوه‌های رنگین کمان شهره است، در زبان آذری «آلا داغلار» نامیده می‌شود. مرتفع‌ترین نقطه کوه‌های رنگین‌کمانی «آلا داغلار» در زنجان، کوه بلقیس است که ۳۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و وسعت آن چیزی در حدود ۷۰ کیلومتر مربع است. عجیب‌ این‌که نمونه‌ای کاملا مشابه به این کوه‌های رنگین‌کمانی در ژانگی دانکسیای چین(عکس سمت چپ) وجود دارد با این تفاوت که گردشگران دنیا، آن‌جا را به دلیل تبلیغات وسیع چینی‌ها به عنوان یکی از عجایب طبیعی جهان می‌شناسند اما اسم کوه‌هایی شبیه به آب نبات رنگی را که با لایه‌هایی به رنگ آبی نیلگون، بنفش زنده، زرد و پرتقالی پوشیده شده و در زنجان است نشنیده‌اند!  

دره «خزینه» لرستان و «گرند کانیون» آمریکا! یکی از استان‌های کشورمان که چندین و چند منظره طبیعی بکر و ده‌ها گنجینه تاریخی را در خود جای داده، استان کوهستانی لرستان است. یکی از دره‌های زیبای لرستان که دارای بلندترین پل معلق خاورمیانه است، دره خزینه پل دختر نام دارد. ایستادن روی این پل، حس ایستادن بر بام بلندترین آسمان خراش دنیا را دارد، جایی که در زیر پایتان دره است و صدای آبی که از میان آن می گذرد با وجود آن همه ارتفاع، باز هم در لحظاتی کاملا مشهود و قابل شنیدن است. این دره حیرت‌آور بر اثر فرسایش، آن هم طی سالیان طولانی به وجود آمده است و شباهت عجیب و بسیار زیادی به دره دیدنی گرند کانیون آمریکا دارد که یکی از نقاط جذاب گردشگری در آمریکاست. این شباهت در قسمتی از دره آن قدر شدت گرفته که حتی ممکن است در تصاویر تشخیص بین این دو، سخت باشد، همین موضوع باعث جلب توجه همگان شده است.

سواحل بی نظیر شب‌تابی در چابهار و مالدیو! یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های گردشگری ایران تنها چند ماه از سال در چابهار قابل دیدن است، پدیده‌ای به نام شب تاب‌های دریایی که در آن موجوداتی همانند شبرنگ آبی روی موج‌ها سوار می‌شوند و به ساحل چابهار در رفت و آمدند. نام علمی این شب تاب‌های دریایی، فیتوپلانکتون‌است. کافی است در برخی از شب‌های پاییز و زمستان به سواحل چابهار رفت و در تاریکی شب همان موقع که یکی دو ساعتی از تاریکی آسمان می‌گذرد، در کنار ساحل ماند. تعداد زیادی از آن‌ها در خاک ماسه‌ای ساحل می‌مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی‌گردند. نمونه مشابه این سواحل در وادهوی مالدیو است. جالب این که زیبایی ساحل چابهار، همان‌طور که در عکس هم می‌بینید، چندین برابر ساحل مالدیو است اما ساحل مالدیو در دنیا شناخته شده‌تر است!  

تلاقی کویر و دریا در چابهار و آفریقا! منطقه ساحلی و دریایی تَنگ در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از بکرترین مناطق ساحلی دریایی ایران است که هرچند در دور دست‌ترین نقطه ایران قرار گرفته اما به دلیل تلاقی کویر و دریا در این منطقه، جلوه بی‌نظیری را به این روستا بخشیده است. با وجود این در کنار این قابلیت شگرف، امکانات رفاهی بسیار کمی برای جذب گردشگر در این منطقه دیده می شود. مردم این روستا، منبع اصلی درآمدشان ماهی گیری است که از این طریق امرار معاش می کنند. زمانی که به این روستا می‌رسید متوجه ماهی گیران محلی زیادی می‌شوید که ساعت‌ها در حال ماهی گیری هستند و به همین منظور اسکله‌ای در این بندر ساخته شده است تا ماهی گیران در آن محدوده حضور بیابند و تماشاچی‌ها هم بتوانند غرق در تماشای آنان شوند. شباهت این منطقه با سواحل نامیبیا در جنوب آفریقا شگفت انگیز است. تلاقی تل‌های شنی روان نامیبیا با اقیانوس اطلس مناظر زیبایی را پدید آورده است. این منطقه ساحلی وسیع، دهکده‌های گردشگری دارد که به شدت هم مورد استقبال مردم از دیگر کشورهای دنیا قرار گرفته است.

تنگه شیرز لرستان و دره پادشاهان استرالیا یکی از بکرترین و شگفت‌انگیزترین مکان‌های دیدنی کشورمان، تنگه یا تنگه‌هایی‌ است که میلیون‌ها سال از عمرشان می‌گذرد و فرسایش و تغییرات زمین‌شناسی آن‌ها را به‌ وجود آورده است، درست مثل تنگه شیرز. این مکان دیدنی در بین استان‌های کرمانشاه، ایلام و لرستان قرار گرفته است و ۵۰ کیلومتر با شمال شرق کوهدشت فاصله دارد. در طول مسیری که برای رسیدن به این تنگه طی خواهید کرد، گل‌های رنگارنگی را خواهید دید که روح‌تان را نوازش می دهد وشما را به وجد خواهد آورد. ۲ کیلومتر انتهایی این مسیر، یک جاده‌ خاکی است و با عبور از دیواره‌ ای سنگی و بلند، مسیر پیاده‌روی به سمت تنگه آغاز خواهد شد. نکته جالب این‌که نمونه مشابه این تنگه در کشور استرالیا هم یافت می‌شود که نام آن دره پادشاهان است. دره‌ای باستانی و تاریخی که به عنوان قبرستان پادشاهان مورد استفاده قرار می گرفته است  و این روزها یکی از پربازدیدترین وجالب ترین مناطق گردشگری کشور استرالیاست.  

دودکش جن، از زنجان تا یوتا! در نزدیکی شهرستان ماه‌نشان استان زنجان، بنایی زیبا و عجیب وجود دارد که وقتی به آن نگاه می‌کنید گویا ردی از جن و دیو بر چهره‌اش قرار دارد. بومی‌ها ساخت اش را کار جنیان می‌دانند و به همین دلیل است که به آن «دودکش جن» می‌گویند. در اصطلاح زمین‌شناسی به پدیده طبیعی دود کش جن «هودو» می‌گویند. هودو در واقع سنگی شبیه قارچ است که در اثر فرسایش، شکلی شبیه مناره بلند و نازک پیدا کرده و سنگ دیگری روی آن قرار گرفته است. مشابه این مورد را می‌توانیم در ایالت یوتای آمریکا بیابیم. کوه‌های برایس کانیون در یوتای آمریکا آرایه‌ای خوش‌نما از برج‌های سنگی ته‌نشستی (رسوبی) باستانی هستند که به همین نام «هودو» شناخته می‌شوند. هودوها حاصل فرسایش ماسه سنگ ها در دوره ژوراسیک است، زمانی که این منطقه در کنار یک دریای باستانی قرار داشت. این اشکال عجیب و غریب به این علت پدید آمده اند که سنگ‌ها از انواع مختلف سنگ‌های رسوبی با درجه سختی متفاوت تشکیل و به صورت متفاوتی ساییده شده اند.

قطعه‌ای از مریخ در چابهار ایران و شیلی چابهار، شهری آرام در همسایگی دریای عمان است که حال و هوای خاص خودش را دارد. اگر حدود ۴۰ کیلومتر از شهر چابهار دور شویم به کوه‌هایی مشهور به «کوه های مریخی» یا «مینیاتوری» می‌رسیم که گویا سیاره‌ای دیگر است. این کوه‌ها رنگی میان توسی و سفید دارند و با تغییر نور روز، رنگ های متفاوتی به خود می گیرند. این مکان یکی از بهترین مکان‌ها برای گردشگری، عکاسی و همچنین تماشای آسمان شب به شمار می‌رود. نمونه مشابه کوه‌های مریخی چابهار، در بیابان آتاکامای شیلی قرار داردکه خشک‌ترین بیابان غیر قطبی جهان است.  سال ۲۰۰۳ یک تیم از محققان آمریکایی گزارشی را منتشر کردند و براساس آن خاک بیابان آتاکاما را شبیه به مریخ دانستند. جالب است بدانید ناسا اغلب از این محل برای آزمایش مریخ‌نوردهای خود استفاده می‌کند. آتاکاما امروزه به عنوان یکی از سه مقصد گردشگری محبوب در شیلی به حساب می‌آید.

دریاچه صورتی در چابهار و استرالیا یکی دیگر از زیباترین مناظر آبی کشور دریاچه لیپار چابهار است که به رنگ منحصر به فرد خودش شناخته می‌شود. این دریاچه رنگ صورتی دارد  فیتوپلانگتون‌ها (پلانگتون‌های گیاهی) در آب شیرین حاصل بارندگی سالانه از طریق رودخانه‌ها به این تالاب‌ها سرازیر وباعث مریض شدن این آب می شوند و رنگ آب به صورتی تغییر می‌کند. این تالاب در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان قرار دارد اما دریاچه لیپار یک همزاد استرالیایی هم دارد. دریاچه «گیبسون» یا دریاچه «هیلیر» استرالیا هم مانند لیپار دارای پلانگتون‌های بسیاری است که وجود آن ها باعث تغییر رنگ دریاچه شده است. این دریاچه در سال ۱۸۰۲ توسط نیروی دریایی انگلیس کشف شد. شنا و آشامیدن آب دریاچه هیلیر هم مانند لیپار چابهار ممنوع است زیرا آب این دریاچه بسیار شور است.   

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *