جنگ برانکو – کی روش ،کی تمام می شود؟

او حتی در شبی که روی نیمکت الاهلی نشسته و شکست سنگینی از رقیب سنتی‌اش الهلال خورده، همچنان مربی پرسپولیس است.


باید شیفتگان برانکو از عملکرد مربی محبوب‌شان دفاع کنند و مخالفانش با شکست ۴ گله الاهلی، بر طبل شادانه بکوبند. بی‌آنکه لحظه‌ای از خود بپرسند، برد و باخت الاهلی و اساساً آینده شغلی برانکو ایوانکوویچ به من چه ارتباطی دارد؟ چه اهمیتی دارد برانکو در عربستان توفان به پا کند و یا بعد از چند نتیجه فاجعه بار اخراج شود؟


برای ما که عاشق زندگی در گذشته هستیم، کارلوس کی‌روش هنوز مربی تیم ملی ایران است. کی‌روش از ایران جدا شده و به کلمبیا پیوسته؟ ابداً مهم نیست! ما عهد بسته‌ایم تا ابد دل‌نگران کارنامه کارلوس باشیم که مبادا حرفی که پنج سال پیش در دفاع از او زده‌ایم، غلط از آب دربیاید. مهم نیست کلمبیا در کوپا آمه‌ریکا چه کرده و مدیران بالادست کی‌روش، چه نظری راجع به او دارند. ما از ته دل آرزو می‌کنیم که کی‌روش در کلمبیا بترکاند!


ما هیچ‌وقت از «دیروز» رها نمی‌شویم. یک عمر روی سکوها شعار دادیم «آقای فلانی برگرد به تیمت» و در مصرع بعدی تاکید کردیم که مربی جدید چه بلاهای سر تیم آورده. این شعار، چکیده جهان‌بینی فوتبالی ماست. راه اصلاح، همیشه «بازگشت به گذشته» است.


منتظر روزی هستیم که مارک ویلموتس با سر به زمین بخورد و کی‌روش دوباره برگردد به «تیمش». کالدرون هم برود همانجایی که بوده و برانکو برگردد به تیمش.


برانکو به الاهلی رفته، کارلوس کی‌روش در کلمبیا روزگار می‌گذراند. هر دو شاید روزی با پیشنهادی از ایران مواجه شوند، شاید هم هیچ وقت دیگر کار در ایران را تجربه نکنند. یکی ۶۶ سال دارد و دیگری ۶۵ سال و در سال‌های پایانی دوران مربیگری اما در ذهن دوقطبی ساز گروهی از ایرانی‌ها، دوگانه برانکو – کی‌روش باید زنده بماند. ذهن‌های بی‌تحلیلی که جز سیاه و سفید دیدن، جز دو قطبی ساختن چیز دیگری یاد نگرفته‌اند باید این دوقطبی را زنده نگه دارند که حرفی برای گفتن داشته باشند.


برانکو  شکست سنگینی خورد. اینکه او با الاهلی چه می‌کند و قهرمان آسیا می‌شود یا به لیگ دو عربستان سقوط می‌کند، هیچ ارتباطی با دورانی که در ایران گذرانده و نتایجی که با پرسپولیس گرفته، ندارد. همانطور که نتایج کی‌روش در رئال مادرید و تیم ملی پرتغال، هیچ ارتباط معنی‌داری با کارنامه‌ای که در ایران رقم زد، نداشت. مرزبندی کارنامه یک مربی، موضوع خیلی ساده‌ای است. ولی تفهیم همین موضوع ساده به آنهایی که غیر از صفر و یک، هیچ عدد دیگری نمی‌شناسند کار بسیار دشواری است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *