جوسرو، بدمزه‌ترین آبمیوه دنیای کسب‌وکار!


سایت بدون-سرعت بالای زندگی مدرن سبب شده کاربران قادر به انجام بعضی از فعالیت‌های سابق‌شان نباشند. تلاش برای حل این مشکل از اهداف کسب‌وکارهاست و ارائه خدماتی که به بهبود شرایط زندگی کاربران کمک می‌کند همیشه با اقبال مواجه می‌شود. جوسرو (Juicero) شرکت نوپایی (استارت‌آپی) در حوزه اینترنت اشیا بود که تلاش می‌کرد خدماتی برای بهبود کیفیت زندگی به کاربران ارائه کند. این خدمات شامل تهیه آبمیوه تازه از میوه‌ها و سبزیجات بود که با دستگاهی به اسم جوسرو پرس (Juicero Press) انجام می‌شد. آبمیوه‌ها به صورت بسته‌های از پیش آماده در دستگاه قرار می‌گرفتند و آبمیوه تازه از آن خارج می‌شد. این آبمیوه‌گیری می‌توانست به اینترنت متصل شود و پس از آماده شدن آبمیوه نیاز به هیچ‌گونه شست‌وشو یا تمیزکاری نداشت. با اسکن کد کیوآر (QR code) که روی هر بسته بود اطلاعات مربوط به آن بسته شامل تاریخ انقضا و مشخصات سلامت آن در برنامه‌ای روی گوشی به کاربران نمایش داده می‌شد.
ایده یک محصول خانگی که از فناوری روز بهره می‌گرفت آن‌قدر جذاب بود که شرکت‌هایی همچون آلفابت (شرکت مادری که گوگل از زیرمجموعه‌های آن است) روی آن سرمایه‌گذاری کردند. جوسرو پرس در ابتدا با قیمت ۶۹۹ دلاری به بازار عرضه شد، اما به دلایل رقابتی قیمت خود را تا ۳۹۹ دلار کاهش داد. این شرکت توانست سرمایه ۱۲۰ میلیون دلاری جذب کند و تولید خود را افزایش دهد. ادعای این شرکت آماده‌سازی راحت آبمیوه‌های تازه و ارگانیک برای کاربران بود و آنها می‌توانستند با کمک نرم‌افزار گوشی جوسرو از جزئیات هر آبمیوه و سلامت آن اطلاع پیدا کنند. همه چیز خوب به‌نظر می‌رسید تا زمانی که بلومبرگ گزارشی منتشر کرد مبنی بر این‌که بسته‌های آبمیوه بدون نیاز به دستگاه آبمیوه‌گیری جوسرو پرس و فقط با فشار دست آماده استفاده خواهند بود. این افشاگری شوک بزرگی برای جوسرو بود و سبب شد این شرکت از بازار کسب‌وکارها محو شود. در فاصله سه سال از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، جف دون
 (Jeff Dunn) مدیرعامل جوسرو بزرگ‌ترین موفقیت و شکست کسب‌وکاری خود را تجربه کرد و ناچار شد فراخوانی برای بازخرید آبمیوه‌گیری‌های فروخته شده اعلام و چراغ شرکت خود را برای همیشه خاموش کند. در ادامه به بعضی از دلایل شکست این کسب‌وکار اشاره شده است:
محصول، قلب کسب‌وکار
طراحی (دیزاین) جوسرو را شرکت فیوزپراجکت (Fuseproject) به عهده داشت. این شرکت با مدیریت ایو بهار (Yves Bhar) روی توسعه محصولات فناورانه متمرکز است. جوسرو ظاهری زیبا و عملکردی جذاب داشت اما هک‌شدن استفاده از بسته‌ها بدون نیاز به دستگاه آبمیوه‌گیری، شکست جدی برای این محصول بود. وقتی یک محصول نتواند ماموریت خود را انجام دهد، بازاریابی (مارکتینگ) یا فروش قادر به جبران کمبودهای آن نخواهند بود. در حقیقت این محصول است که سرنوشت یک کسب‌وکار را مشخص می‌کند. شاید جوسرو می‌توانست با توسعه محصولی بدون جایگزین برای استفاده از بسته‌های آبمیوه عمر طولانی‌تری داشته باشد و ناچار به ترک بازار رقابتی خدمات خانگی نشود.
مدل کسب‌وکاری
 که به موقع به بار ننشست
به نظر می‌رسد هدف نهایی جوسرو، تمرکز بر بازار کلان‌داده‌ها و تحلیل آنها برای برنامه‌ریزی‌های بازار و فروش دیگر محصولات و خدمات خانگی کاربران بوده است. سرمایه‌گذاری آلفابت هم نمایانگر این مساله است و نشان می‌دهد جوسرو به دنبال مدیریت اطلاعات کاربران بوده و شاید در آینده قصد ارائه سایر خدمات خانگی سلامت را به کاربران داشته است. متاسفانه تمرکز بر فروش دستگاه گران‌قیمت برای شروع فرآیند استفاده کاربران و همه‌گیر نشدن ایده جوسرو باعث شد نتواند اطلاعات زیادی از کاربران داشته باشد. زمانی که جوسرو در لبه شکست بود تلاش کرد بسته‌های آبمیوه را از دستگاه آبمیوه‌گیری جدا کند و به صورت مجزا به فروش برساند، اما دیگر برای این کار دیر بود و مشتریان آن را رها کرده بودند، زیرا از جوسرو بابت احساس فریبی که داشتند عصبانی بودند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

یک دیدگاه

  1. از همان اول، برای مشتری، بهینه و با حداقل هزینه طراحی کنید. مشتری خود شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *